انتقال آیین و سنت‌های ایرانی و اسلامی با استفاده از زبان پانتومیم
کد خبر: 4055906
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳

انتقال آیین و سنت‌های ایرانی و اسلامی با استفاده از زبان پانتومیم

دبیر جشنواره ملی پانتومیم ایران گفت: با استفاده از هنر پانتومیم می‌توانیم تمام آداب، روسوم، فرهنگ و سنن ایران اسلامی را در دنیا بدون گفتن حرفی با استفاده از حرکت نمایشی در صحنه انتقال دهیم.

پانتومیم

به گزارش ایکنا از زنجان، ساسان قجر، دبیر جشنواره ملی پانتومیم ایران، عصر روز گذشته، ۱۹ اردیبهشت‌ در نشست خبری اولین دوره جشنواره ملی پانتومیم ایران با اشاره به اینکه نزدیک به ۸ سال برای راه‌اندازی جشنواره ملی پانتومیم ایران تلاش کرده‌ایم تا جشنواره ملی در عرصه تئاتر، در استان زنجان اجرا شود، اظهارکرد: دلیل طولانی شدن اجرای جشنواره در این سال‌ها جابه‌جایی مدیران مربوطه بود که سرانجام موفق شدیم جشنواره را از ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برگزار کنیم.

وی یادآور شد: در نظر داشتیم اولین دوره جشنواره ملی پانتومیم ایران را در سال گذشته برگزار کنیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا زمان برگزاری آن عقب افتاده و به اردیبهشت‌ماه سال جاری موکول شد که با برگزاری افتتاحیه اجراها از ۲۰ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و در ۲۲ اردیبهشت‌ماه نیز اختتامیه آن برگزار خواهد شد.

با بیان اینکه با استفاده از هنر پانتومیم می‌توانیم تمام آداب، روسوم، فرهنگ و سنن ایران اسلامی را در دنیا بدون گفتن حرفی با استفاده از حرکت نمایشی در صحنه انتقال دهیم، افزود: پانتومیم مادر هنرهای نمایشی و زبان بین‌المللی تئاتر و نمایش است.

دبیر جشنواره ملی پانتومیم ایران تصریح کرد: پانتومیم زبانی است که بدون اینکه کلامی گفته شده باشد، می‌تواند با حرکات بدن و صورت همه مفاهیم و کلمات را از طریق حرکات بدن بر روی صحنه به نمایش بگذارد و تماشاگران با هر زبان و سطح فکری و تحصیلات می‌توانند با این زبان ارتباط برقرار کرده و مفاهیمی که نشان داده می‌شود را دریافت کنند.

این مسئول ضمن تشکر از مسئولانی که در اجرای جشنواره همکاری داشتند، گفت: تئاتر عمل دراماتیک روی صحنه است. پانتومیم خود عمل روی صحنه است که با اکت‌ها و عمل‌های نمایشی روی صحنه محتوا را به تماشاگر انتقال می‌دهد.

دبیر جشنواره ملی پانتومیم ایران تصریح کرد: ۴۱ اثر برای دبیرخانه جشنواره ملی پانتومیم ایران ارسال شد که ۱۷ گروه خارجی نیز اعلام آمادگی برای حضور در جشنواره کرده و تمایل به حضور در بخش میهمان جشنواره را داشتند که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان آن نبود.

این مسئول عنوان کرد: از بین ۴۱ اثر ارسالی برای دبیرخانه از سوی ۲۱ استان، ۱۲ اثری که تاحدودی همه استاندارهای مربوطه به مفاهیم پاتومیم را رعایت کرده بودند انتخاب شد‌ که یک اثر به دلیل مصادف شدن زمان برگزاری با زمان امتحانات بازیگران نتوانستند حضور یابند و به همین دلیل ۱۱ اثر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha