روایت شهیدی که چمران خطه لرستان لقب گرفت + فیلم
کد خبر: 4053407
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴

روایت شهیدی که چمران خطه لرستان لقب گرفت + فیلم

برنامه‌ «روایت عاشقی» در سحرگاه بیست‌وهفتمین روز از ماه مبارک رمضان به روایت زندگی شهید توکل‌ مصطفی‌زاده که در لرستان به چمران خطه لرستان مشهور است، پرداخت.

 شهیدی که چمران خطه لرستان لقب گرفتبه گزارش ایکنا از لرستان، بسیج رسانه استان لرستان به‌مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به اجرای برنامه‌ای تحت عنوان «روایت عاشقی» با موضوع شهدای استان لرستان و کشور کرده است.

در این برنامه که با همکاری کمیته شاهد و ایثارگر کنگره ملی شش هزار و ۵۴۴ شهید استان لرستان، بسیج رسانه لرستان و محسن مرادی، فیلمساز و کارگردان دفاع مقدس لرستانی تهیه شده است، هر سحر از ماه مبارک رمضان یک شهید از شهدای دوران دفاع مقدس در قالب بیان خاطراتی از زبان والدین و خانواده شهدا معرفی می‎‏شود که در سحرگاه بیست‌وهفتمین روز از ماه مبارک رمضان روایتی از زندگی شهید توکل مصطفی‌‌زاده نقل شده است.

شهید توکل مصطفی‌زاده سال ۱۳۳۶ در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود، شکوفایی جوانیش مصادف بود با انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، وی با کمک دیگر برادران و هدایت روحانیت در پخش اعلامیه‌ها و نوارهای حضرت امام و تشکیل راهپیمایی نقش بسزایی داشت و در مبارزه خستگی‌ناپذیرش یک هدف داشت و آن رضای خدا بود، تا این‌که پس از انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی روانه جبهه‌های حق علیه باطل شد.

توکل از شاگردان شهید چمران بود و در کنار شهید چمران مردانه جنگید، پس از بازگشت از جبهه با توجه به موقعیت حساس کشور و فعالیت‌های شدید منافقان و واقعه تأسف‌بار هفتم تیر، در اطلاعات سپاه مشغول شد و در کشف خانه‌های تیمی گروهک‌ها در استان‌های لرستان، همدان، باختران و مرکزی نقش به سزای داشت، ولی مجدداً به جبهه برگشت و به‌عنوان نیروی اطلاعات لشکر عاشورا در کنار شهید سعیدی و مهدی باکری فرماندهان آن لشکر به مبارزه با دشمن بعثی پرداخت.

شجاعت و حضور همیشگی وی جهت مبارزه و مقابله با گروهک‌ها، منافقین و غائله‌هایی که در کردستان و خوزستان به پا می‌شد، یکی از وجه تشابهات این شهیدان است.

چمران خطه لرستان در سرکوب فتنه‌های خلق عرب در خوزستان نقش فعالی داشت به همین منظور در کنار دیگر رزمندگان به استان خوزستان رفته و برای سرکوبی این فتنه‌ها در شرایطی که دولت مزدور عراق برای دامن زدن به غائله‌ها پول و اسلحه به این مناطق می‌فرستاد، با دیگر هم‌رزمانش مبارزه را ادامه می‌داد.

شهید توکل مصطفی‌زاده به‌عنوان فرمانده و یکی از بهترین نیروهای کارآمد و برجسته اطلاعات - عملیات تیپ ۵۷ حضرت ابوالفضل(ع) مشغول به کار شد و در عملیات‌های نفوذی در بندی خان عراق پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی را در آن مکان به اهتزاز درآورد، سپس با شرکت فعالانه در شناسایی منطقه عملیاتی والفجر ۹ و بردن نیرو به منطقه عملیاتی و هدایت آن‌ها، دین خود به اسلام و مسلمین  ادا کرد و سرانجام این اسوه ایمان و ایثار در ۶ اسفندماه سال ۱۳۶۴ با سادگی و اخلاص در منطقه سلیمانیه ارتفاعات «کاتودرپاتک» (عملیات والفجر ۹) از ناحیه سر مورد اصابت گلوله مزدوران بعثی قرارگرفته و به شهادت رسید.

ناصر فرید، از همرزمان شهید توکل مصطفی‌زاده در بیان خاطراتی از این شهید دوران دفاع مقدس، گفت: خانواده‌های مستمند و زوج‌های جوان را شناسایی کرده بود و همه حقوقش را از طریق شهید روح‌الله و شیخ اصغر خرج آن خانواده‌ها می‌کرد و تا بعد از شهادتش کسی از این کمک کردن ایشان خبری نداشت.

انتهای پیام
captcha