تکبر باعث گسسته شدن لایه‌های جامعه می‌شود
کد خبر: 4053368
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷

تکبر باعث گسسته شدن لایه‌های جامعه می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر نیازمند اراده و صبر است، گفت: تکبر باعث گسسته شدن لایه‌های جامعه از همدیگر می‌شود.

تفسیر سوره لقمانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در جلسه تفسیر قرآن کریم که پنج‌شنبه، هشتم اردیبهشت با عنوان «آموزه‌هایی از قرآن کریم» در حسینیه حبیب بن مظاهر خرم‌‌آباد برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۸ سوره لقمان «وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» اظهار کرد: در این آیه تأکید شده که با مردم خوش‌رفتار باش، تکبر ممنوع است، حتی در راه رفتن، خداوند انسان متکبر و فخرفروش را دوست ندارد، در این راستا ما نیز باید از فخر فروشی و تکبر پرهیز کنیم.

وی با تأکید بر اینکه این امر برای ما درس‌آموز است که از تکبر فاصله بگیریم، افزود: راه رفتن بندگان خدا با تواضع و فروتنی است، اسلام همواره بر تواضع تأکید دارد، تکبر انسان را از بین می‌برد.

امام‌جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه تواضع و فروتنی برای همه مردم است، اما تواضع و فروتنی در برابر مؤمن، معلم، استاد، پدر و مادر، لازم‌تر و پسندیده‌تر است، ادامه داد: تواضع از نشانه‌های ایمان است و سبک و سیره رسول گرامی اسلام و پیشوایان معصوم بر همین سبک بوده است.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه همان‌طور که اسلام در راستای اعتقاد و احکام تأکید دارد، در راستای اخلاق هم تأکیداتی دارد، به آیه ۱۹ سوره لقمان با این مضمون «وَاقْصِدْ فِی مَشْیِکَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ ۚ إِنَّ أَنْکَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِیرِ» اشاره کرد و افزود: میانه‌روی، متانت و ادب در این آیه مورد تأکید قرار گرفته و این‌ها جزء سفارش‌هایی است که در قرآن آمده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه، بیان و سخنان ما باید سخنان نرم، محبت‌آمیز و همراه با مهربانی باشد، ادامه داد: از آیه ۱۲ تا ۱۹ سوره لقمان، ۹ امر، سه نهی و هفت دلیل مورد تأکید قرار گرفته است، در این آیات، امر به نیکی به والدین، شکرگذاری نسبت به خدا و والدین، همراهی با پدر و مادر در امور شایسته، پیروی از راه مؤمنان، اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر، اعتدال در حرکت و پایین آوردن صدا، تأکید شده است، همچنین در این آیه سه چیز نهی شده که دوری از شرک به خدا، روی بر نگردان از مردم و پرهیز از تکبر هستند.

شاهرخی افزود: هفت دلیل نیز این بوده که شکر خدا و پدر و مادر به نفع خود انسان و موجب استمرار نعمت الهی در دنیا و آخرت است، شرک، ظلم عظیم است، انسان باید پاسخگوی کارهای خودش باشد چرا که حساب و کتاب به دست خداوند است پس باید مواظب اعمال خودش باشد، خدا هم دقیق و هم آگاه است.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر نیازمند اراده و صبر است، گفت: راه رفتن روی زمین نباید متکبرانه باشد چرا که خداوند متعال افراد متکبر و فخر فروشی که ایجاد کینه و نفرت در میان جامعه می‌کنند را دوست ندارد، تکبر باعث گسسته شدن لایه‌های جامعه از همدیگر می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به تأکید خداوند به فروتنی و تواضع، اظهار کرد: در آیه ۳۳ سوره لقمان نیز تأکید شده که ای مردم رعایت تقوای الهی را کنید، بترسید از روزی که نه پدر می‌تواند به فریاد پسر برسد و نه پسر به فریاد پدر، در هیچ مسئله و رویدادی از روز قیامت هیچکس نمی‌تواند به فریاد کسی برسد، هر کس به دنبال حساب خودش است، زندگی دنیوی شما را فریب ندهد، مبادا شیطان شما را فریب بدهد.

انتهای پیام
captcha