نگاهی به اصول رسانه از دیدگاه قرآن
کد خبر: 4052901
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸

نگاهی به اصول رسانه از دیدگاه قرآن

یک مدرس سواد رسانه با تأکید بر اینکه باید نحوه استفاده صحیح از رسانه و فضای مجازی را یاد بگیریم و به اصول رسانه از دیدگاه قرآن توجه ویژه داشته باشیم، گفت: رسانه باید حق‌محور، عدالت‌محور و نقش هدایت‌گری داشته باشد.

اصول رسانه از دیدگاه قرآنبه گزارش ایکنا از لرستان، اعظم آزادبخت، مدرس حوزه علمیه الزهرا(س) پلدختر در سلسله نشست‌های مجازی روشنگری و بصیرت‌افزایی مرکز نسرا سازمان بسیج فضای مجازی لرستان که روز گذشته، هفتم اردیبهشت با موضوع «رسانه در قرآن» ویژه طلاب مدارس علمیه و فعالان سواد رسانه لرستان برگزار شد، گفت: در گذشته رسانه‌های جمعی و گروهی در رادیو، تلویزیون، مجلات، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها خلاصه می‌شد اما چند سالی هست که فضای مجازی نیز به جمع رسانه‌ها اضافه شده است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی امروز به بزرگ‌ترین رسانه در جهان تبدیل شده است و در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: فضای مجازی در کنار مشکلات و معضلاتی که دارد به شرط اینکه از شیوه‌های اخلاقی در این فضا پیروی شود، یک‌سری فواید و برکات هم دارد.

آزادبخت با بیان اینکه قرآن هم یک رسانه مهم است که پیام خداوند را به بشر ابلاغ کرده است، اضافه کرد: سه مؤلفه شامل اطلاعات و محتوا، مخاطب و بستر ارتباطی در تعریف رسانه وجود دارد.

قرآن؛ بزرگ‌ترین الگوی رسانه‌های تبلیغی و ارزشی

این مدرس حوزه علمیه پلدختر با اشاره به اینکه رسانه یک فضای عمومی و فراگیر است که خواه‌ناخواه همه ما با آن درگیر هستیم، اضافه کرد: اگر خواهان رسانه‌ای ارزشی هستیم که اثرات لازم را بر مخاطب داشته باشد باید آن‌را همراه با قرآن عرضه کنیم چراکه قرآن بزرگ‌ترین الگوی رسانه‌های تبلیغی و ارزشی است.

این مدرس سواد رسانه با تأکید بر اینکه باید نحوه استفاده صحیح از رسانه و فضای مجازی را یاد بگیریم و به اصول رسانه از دیدگاه قرآن توجه ویژه داشته باشیم، گفت: رسانه باید حق‌محور، عدالت‌محور باشد و نقش هدایت‌گری داشته باشد.

وی با بیان اینکه قرآن محتوایش بر اساس حق است و باطل در آن راه ندارد، افزود: اینکه رسانه ما در هدف و محتوا هم‌محور باشد کافی نیست و در استفاده از ابزار و شیوه هم باید حق را مقدم بداریم تا بتوانیم با استدلال و استحکام لازم پیام‌ها را به مخاطبان انتقال دهیم.

آزادبخت با بیان اینکه رسانه دین‌مدار نیازی به استفاده از ابزارهای غیردینی ندارد، اظهار کرد: یک رسانه دینی که بر اساس تعالیم دینی حرکت می‌کند دیگر نیازی به مغالطه، واژگون کردن واقعیت‌ها و متشنج کردن فضای جامعه ندارد.

وی دفاع از ارزش‌های دینی و اسلامی را از دیگر اصول رسانه از دیدگاه قرآن دانست و ادامه داد: رسانه دینی بهترین ابزار علمی و تبلیغی برای دفاع از ارزش‌های دینی است و پیام‌آور دین نباید از کسی ترس و واهمه داشته باشد.

رسانه‌ها محتوای تبلیغی و رسانه‌ای ارائه دهند

این مدرس حوزه علمیه پلدختر با یادآوری اینکه رسانه‌ها باید محتوای تبلیغی و رسانه‌ای ارائه دهند لذا یک مبلغ باید تخصص و آگاهی لازم را داشته باشد، اظهار کرد: اگر آگاهی و تخصص لازم در رسانه وجود نداشته باشد باعث ایجاد بدعت و نوآوری می‎‌‎شود کمااینکه داشته‌های ما اگر براساس علم باشد ارزشمند و اثرگذار خواهد بود.

آزادبخت با بیان اینکه احاطه علمی در رسانه می‌تواند باعث صعود شود بر لزوم استفاده از ابزارهای مشروع در رسانه تأکید کرد و گفت: یک رسانه در استفاده از ابزارها برای رسیدن به هدف باید شرع‌محور و مشروع باشد چراکه رسانه ارزشی از ابزارهای نامشروعی مثل دروغ، تهمت، شایعه‌پراکنی، خیانت و تحریف که متأسفانه در رسانه‌های جمعی باب شده است، استفاده نمی‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از رسانه‌ها برای رسیدن به اهداف نامشروع خود از ابزارهای نامشروع استفاده می‌کنند در حال که رسانه نباید با هر قیمتی به‌دنبال رسیدن به هدف باشد چراکه دفاع از ارزش‌ها، رحمت‌گستری و عدالت ‌و حق‌محور بودن، اخلاق‌مداری و اخلاق‌محوری باید اولویت رسانه‌ها باشد.

انتهای پیام
captcha