حفظ جمعیت شیعیان دلیل صلح امام حسن(ع) با معاویه بود
کد خبر: 4050096
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

حفظ جمعیت شیعیان دلیل صلح امام حسن(ع) با معاویه بود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام حسن(ع) اساس صلح خود با معاویه را حفظ جمعیت شیعیان مخلصی که باقی مانده بودند، اعلام کرد.

محمد باغستانی کوزه‌گر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد باغستانی کوزه‌گر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه، 27 فروردین‌ماه در نشستی مجازی با موضوع «چرایی صلح با معاویه در کلام امام حسن(ع) و پیامدهای آن برای جامعه شیعه» اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که در راستای صلح امام حسن(ع) باید اشاره کرد، قدرت اغنایی است. ایشان قرارداد صلحی با دوستان و شیعیان خود داشته‌اند. در میان این شیعیان، مخالفان تند و تیزی وجود داشت که این صلح را مایه ذلت شیعیان می‌دانستند و با کلمات تندی نیز با امام حسن(ع) برخورد می‌کردند.

وی بیان کرد: از این‌رو یکی از کارهای مهمی که امام حسن(ع) در این راستا انجام دادند، اغنای این افراد با استدلال‌های مختلفی که در منابع تاریخی از آن‌ها گزارش شده است بود. در حقیقت این صلح می‌توانست پایبندی جامعه شیعی کوچک را به صلح نشان دهد و منافعی که از طریق این صلح نصیب شیعیان می‌شد را به این جامعه برساند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به مهم‌ترین استدلال‌ها و توضیحاتی که امام حسن(ع) در این خصوص ارائه کردند، بیان کرد: اولین استدلال ایشان در پاسخ به افرادی که از ایشان پرسیدند چرا شما با معاویه صلح کردید، کراهت اکثریت از ادامه جنگ را بیان کردند.

باغستانی با بیان اینکه در آن زمان حکومت مبتنی بر مقبولیت اکثریت مردم، در اسلام مشروعیت پیدا کرد،گفت: هنگامی‌که معاویه پیشنهاد صلح را داد، امام حسن(ع) این موضوع را نزد شیعیان مطرح و اعلام کردند که چنین پیشنهادی وجود دارد و نظر هم نظر شماست.

وی ادامه داد: از این‌رو امام در توضیح نخستین پذیرش صلح به همین موضوع استناد کردند و فرمودند در مجلسی که در مسجد کوفه برگزار شد من پیشنهاد کردم و اکثریت جمعیت فریاد زدند که ما صلح می‌خواهیم و توان ادامه جنگ را نداریم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: همچنین دومین دلیلی که امام برای شیعیان و قانع کردن آن‌ها به کار بردند این بود که اساس این صلح برای حفظ جمعیت شیعیان مخلصی بود که باقی مانده بودند.

انتهای پیام
captcha