حکمرانی سایبری و تغییر سبک زندگی
کد خبر: 4044909
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰

حکمرانی سایبری و تغییر سبک زندگی

مدرس حوزه علمیه فاطمة‌الزهرا(س) کوهدشت با اشاره به حکمرانی فضای سایبری و اثرات آن در تغییر سبک زندگی، گفت: مدیریت فضای مجازی نیازمند نقشه راه است.

حکمرانی سایبری بر زندگیشکوفه شیربندی، مدرس حوزه علمیه فاطمة‌الزهرا(س) کوهدشت در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با حکمرانی سایبری و تغییر سبک زندگی، گفت: فضای سایبری فضای تعامل، سرگرمی، تفریح و کسب و کار است که متأسفانه همه حالات زندگی فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه دنیای ماده مدام در حال تغییر و تحول است و خاصیت ماده به همین تغییر و تحول است، گفت: از زمان حضرت آدم تاکنون دنیای ما تغییرات بسیاری داشته است، گاهی آن را به وضوح احساس می‌کنیم و یا اینکه بعد از گذشت چند سال متوجه آن می‌شویم.

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه دنیایی که مدام در حال تغییر است ما را به فضایی ورای فضای مادی به اسم فضای سایبری نزدیک کرده است که این فضا یک فضای خیال‌انگیز با جذابیت سرعت بالا و تسهیل‌گری فوق‌العاده است، افزود: همین ویژگی‌های فضای سایبری باعث شده تمام زوایای زندگی ما را تحت‌تاثیر قرار بدهند و فضای مجازی به نوعی جهت‌گیری و ذهنی ما در دست گرفته است.

مدرس مدرسه علمیه فاطمة‌الزهرا(س) کوهدشت با بیان اینکه یکی از آفت‌های جدی فضای سایبری توهم بی‌عیبی، خاص و برتر بودن است، اضافه کرد: یکی از امتیازات فضای مجازی در دسترس بودن آن برای همگان است و این باعث شده است که این فضا حکمرانی بر دنیا را در دست گیرد.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه در هر کشور و حکومتی حکمرانی فضای سایبری فرق می‌کند، افزود: مفهوم سایبر در عین حال که ساده است اما دارای ابعاد ناشناخته‌ای است و در کشور ما از سایبر به عنوان فضای مجازی نام برده می‌شود که متأسفانه این فضا در حال بلعیدن دنیای واقعی ماست.

وی با بیان اینکه فضای مجازی با همه جذابیت‌هایی که دارد هدفی را دنبال می‌کند و آن هم جهت دادن به زندگی انسان‌هاست ادامه داد: امروزه شاهد تغییر هویت و فرهنگ‌ها هستیم کمااینکه در گذشته شیوه زندگی رفتار ما ارتباط مردم با همدیگر به شکل دیگری بود که با آمدن فضای سایبر شاهد تغییرات هستیم.

این کارشناس سواد رسانه با بیان اینکه فضای مجازی در کنار کارکردهای مثبت جنبه‌های منفی هم دارد، گفت: متأسفانه بدون نقشه راه و شناخت کافی وارد دنیای مجازی شده‌ایم که نیاز بود قبل از استفاده با فرهنگ استفاده کردن از این فضا آشنا شویم

شیربندی با یادآوری اینکه هر تکنولوژی تهدیدها و فرصت‌هایی دارد که باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم و برای استفاده نقشه راه داشته باشیم، افزود: متأسفانه نوع رفتار، کردار و حرف زدن ما تحت‌تأثیر فضای مجازی قرار گرفته و شاهد هستیم ارتباط مجازی جای ارتباط واقعی را گرفته و این یک آسیب است.

وی افزود: لازم است از فضای مجازی برای معرفی فرهنگ اسلامی استفاده کنیم و با ساخت فیلم، انیمیشن سبک زندگی اسلامی و فرهنگ اصیل اسلامی را به دنیا معرفی کنیم.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه آمریکا پشت فضای سایبر حکمرانی دارد و می‎طلبد که فضای سایبر را در اختیار خود بگیریم و از آن برای تبلیغ رفتار اسلامی استفاده کنیم، بر لزوم یادگیری استفاده درست از فضای مجازی تأکید کرد و گفت: سبک زندگی اسلامی چون پشتوانه آن توحید است خاص، برتر و بی‌عیب و نقص است که لازمه این کار رفتار حکیمانه سایبری است. نقش‌ها و مسئولیت‌ها را شناسایی و تقسیم کار کنیم، سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم و از ظاهر فریبنده سایبر بیرون و وارد فضای عمیق و درونی آن شویم.

این مدرس سواد رسانه داشتن سواد رسانه، خودشناسی و دشمن‌شناسی و همچنین داشتن نقشه راه را متذکر شد و افزود: در مقابل فضای سایبر که یک ظاهر جذاب خیالی و فریبنده است باید یک کنترل شونده‌ای داشته باشیم که بر ارتباطات نظارت داشته باشد.

خبرنگار: مهناز عالی‌نژادیان

انتهای پیام
captcha