حجتالاسلام والمسلمین محمد جمیاری، از فعالان عرصه تبلیغ و تربیت در لرستان در گفتوگو با ایکنا از لرستان، با گرامیداشت ایام ولادت باسعادت امام مهدی(عج) در رابطه با سیره امام مهدی(عج)، گفت: حضرت مهدی(عج) همنام پیامبر اکرم(ص) است و برای او بیش از 300 لقب ذکر شده که هر یک بر بُعد خاصی از شخصیت و ویژگیهای اخلاقی و روحی آن حضرت دلالت دارد.
وی با بیان اینکه از جمله القاب حضرت میتوان از مهدی، حجتالله، صاحبالامر، بقیةالله، منتقم، موعود، خاتمالاوصیا، باسط، صاحبالزمان، ولیالله، خلیفهالرحمان، برهان، سید و منتظر نام برد، افزود: از کنیههای امام مهدی(عج) نیز میتوان به ابوالقاسم، ابوعبدالله، اباصالح، ابوابراهیم، ابوالحسن اشاره کرد.
حجتالاسلام جمیاری با بیان اینکه برخی دیگر از القاب ذکر شده برای امام مهدی(عج) عبارت از قائم و منتقم، است، اضافه کرد: از معروفترین القاب امام زمان(عج) موعود است که تقریباً در همه ادیان آسمانی به آن معروف است.
این نویسنده لرستانی در رابطه با پیشینه انتظار نیز گفت: خاستگاه بحث انتظار در اسلام به زمان رسول اکرم(ص) برمیگردد و از آن حضرت دهها روایت درباره نشانههای ظهور، ویژگیهای موعود و کارهای بزرگی که پس از ظهور انجام میدهد رسیده است.
وی در ادامه ضمن اشاره به انتظار در ادیان زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان، اظهار کرد: آموزه انتظار باوری فراگیر بوده و ادیان غیرتوحیدی نیز به آن معتقد بودهاند برای نمونه در کتابهای قدیم چین، در عقاید هندیان و در بین اهالی اسکاندیناوی و حتی در میان مصریان قدیم، بومیان آمریکایی، اهالی مکزیک این باور به چشم میخورد، بدینسان امید به آینده روشن و اعتقاد به رستگاری و نجات نهایی نقطه مشترک همه ادیان و آیینهای الهی و غیر الهی است و همین عطش و سوز فطری و فراگیر بشر گواه بر درستی عقیده به انتظار است.
وی با بیان اینکه در دنیای اسلام نیز همه اصل این مسئله را پذیرفته و به منظور تبیین و دفاع از این باور کتابهایی را نوشتهاند، ادامه داد: از دیدگاه اهل سنت این باور که شخصی از تبار قریش و از سلاله نبی مکرم اسلام ظهور میکند و حضرت مسیح پشت سر او نماز خواهد خواند و خلافت و حکومت را به دست خواهد گرفت حقیقتی انکارناپذیر است با این حال بیشتر آنان بر این عقیده هستند که مهدی موعود(عج) هنوز متولد نشده چنانکه او را از نسل امام حسنمجتبی(ع) میدانند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جایگاه انتظار در فرهنگ شیعه در معنای عام بهمعنای عبادت و بندگی، برترین عبادت، برترین عبادت، برترین کارها، برترین جهاد است، افزود: انتظار فرج در معنای خاص نیز بهمعنای چشم به راه بودن آیندهای با تمام ویژگیهای یک جامعه مورد رضایت خداوندی است که یگانه مصداق آن دوران حاکمیت آخرین ذخیره الهی وجود مقدس حضرت ولیعصر(عج) است.
جمیاری در رابطه با انواع انتظار با بیان اینکه در این رابطه دو برداشت اصلی و عمده داریم و یکی از آنها انتظار صحیح و سازنده و دومی نیز انتظار غلط و ویرانگر است، اظهار کرد: انتظار سازنده، تحرکبخش و تعهدآور همان انتظار راستینی است که در روایات آن را با فضیلتترین عبادت و برترین جهاد پیامبر دانستهاند.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه فرهنگ راستین انتظار با سه رکن اساسی شامل نارضایتی و یا قانع نبودن از وضع موجود، امید داشتن به آینده بهتر و حرکت و تلاش برای گذر از وضع موجود و قرار گرفتن در وضع مطلوب استوار است، افزود: انتظار ویرانگر، فلجکننده و بازدارنده که در واقع نوعی اباحیگری است همواره مورد مذمت و سرزنش بزرگان دین قرار گرفته است و این بزرگان پیروان مکتب اهلبیت(ع) را از آن پرهیز دادهاند.
وی در بیان فضیلتهای انتظار نیز گفت: منتظران راستین برترین مردم همه روزگاران و بسان حاضران در خیمه آن حضرت هنگام ظهور هستند و ثواب ایشان مانند پاداش نمازگزار و روزهدار است کمااینکه منتظران واقعی گرامیترین امت و رفیق پیامبر(ص)، بسان مجاهدان در راه خدا در رکاب رسول خدا(ص) هستند و پاداش هر یک از آنها برابر هزار شهید از شهیدان صدر اسلام است.
این کارشناس مذهبی شناخت، پیراستگی از بدیها و آراستگی به خوبی، ارتباط با فقیهان و مراجع تقلید، تکریم و احترام، انتظار، عبادت و بندگی، حافظان حدود خدا، شجاعت، ایثار و مواسات و پیوند با مقام ولایت شامل خواندن دعای عهد و دعای سلامتی امام عصر(عج)، خواندن دعای فرج، خواندن نماز امام زمان(عج)، قرائت زیارت آلیاسین را از وظایف منتظران در زمان غیبت برشمرد.
این نویسنده لرستانی به نشانههای ظهور اشاره کرد و ادامه داد: از روایات فراوانی حتمی بودن نشانههای پنجگانه شامل خروج سفیانی، قیام یمانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه و خسف بیداء برداشت میشود.
وی در رابطه با برخی از علامات غیر حتمی ظهور نیز، گفت: همانطور که از نام این علائم مشخص است بهدلیل غیر حتمی بودن امکان رخ ندادن و یا تغییر در آنها وجود دارد تعداد این علامات در روایات زیاد است ازجمله اینکه امام جعفرصادق(ع) به یکی از یاران خود نشانههای ظهور را چنین «هرگاه دیدی که حق بمیرد و طرفدارانش نابود شدند، و دیدی که ظلم و ستم فراگیر شده است، و دیدی که قرآن فرسوده و بدعتهایی از روی هوا و هوس آمده است، و دیدی که دین خدا عملاً توخالی شده همانند ظرفی که آن را واژگون سازند و دیدی که طرفداران اهل باطل براهل حق پیشی گرفتهاند، و دیدی که افراد به ظاهر با ایمان سکوت کنند و ...» برشمرده است.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به عمر طولانی امام زمان(عج)، افزود: بنابر روایاتی که داریم به نظر میرسد که غیبت بهمعنای ناشناس بودن و اختفای عنوان حضرت ولیعصر(عج) است بنابراین رویت شخص آن حضرت و جسم مبارکش امکان دارد و محال نیست؛ ولی شخصیت حقیقی و عنوان و نام واقعیاش پنهان است؛ یعنی گرچه ممکن است مردم در زمان غیبت کبری حضرتش را ببینند اما او را نمیشناسند.
وی در بیان ویژگیهای حکومت حضرت ولیعصر(عج) نیز اظهار کرد: قانون اساسی در حکومت امام زمان(عج) قرآن مجید است، در آن زمان به تمام قرآن عمل میشود و حکمی معطل نمیماند، آن حضرت عدالت و امنیت را در سرتاسر جهان گسترش میدهد، آن حضرت وحدت بشری بهمعنای صحیح آن را پیاده میکند، آن حضرت وحدت بشری بهمعنای صحیح آن را پیاده میکند و در آن زمان دنیا به منزله یک خانه در میآید و حضرت برای آن خانه چون پدری مهربان است.
وی شفای بیماران، قرار گرفتن علم و صنعت در خدمت رشد فضایل اخلاقی، تکمیل علم و دانش، توانگر شدن انسانها، زبان واحد بینالمللی، رام شدن درندگان، رشد اصول شرافت، مردانگی و انسانیت، تکامل عقلها، از بین رفتن استعمار و بردگی، جهانی شدن دین اسلام را از دیگر ویژگیهای حکومت امام عصر(عج) ذکر کرد و ادامه داد: وقتی امام عصر(عج)قیام میکند دست رحمت و عنایت حق بر سر تمام بشر گذارده میشود سپس عقلها متمرکز و قوی میشود و افکار و تدبرات و تفکرات کامل میگردد همچنین امام زمان(عج) سایر طرحها و برنامههایی را که لازمه یک جامه کامل اسلامی است را به مرحله اجرا درخواهد آورد.
انتهای پیام