اقبال و اعراض به حق؛ معیار جنگ و صلح در سیره علوی
کد خبر: 4033956
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
مدرس حوزه علمیه لرستان مطرح کرد:

اقبال و اعراض به حق؛ معیار جنگ و صلح در سیره علوی

مدرس حوزه علمیه لرستان معیار جنگ و صلح امام علی(ع) را اعراض و اقبال به حق دانست و گفت: در سیره علوی کسانی که حق‌پذیرند بازوی حکومت اسلام هستند و با کمک آنان باید در مقابل عاصی و شبهه‌افکن ایستادگی کرد.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازی از خطبه ششم نهج‌البلاغه با مضمون «من کلام له لَمَا اءُشِیرَ عَلَیْهِ بِاءَن لا یَتْبَعَ طَلْحَهَ وَ الزُّبِیْرَ وَ لا یُرْصِدَ لَهُما القِتالَ، وَ اللَّهِ لاَ اءَکُونُ کَالضَّبُعِ تَنامُ عَلَى طُولِ اللَّدْمِ حَتَّى یَصِلَ إِلَیْها طَالِبُها وَ یَخْتِلَها راصِدُها وَ لَکِنِّی اءَضْرِبُ بِالْمُقْبِلِ إِلَى الْحَقِّ الْمُدْبِرَ عَنْهُ وَ بِالسَّامِعِالْمُطِیعِ الْعاصِیَ الْمُرِیبَ اءَبَدا حَتَّى یأْتِیَ عَلَیَّ یَوْمِی فَوَاللَّهِ مَا زِلْتُ مَدْفُوعا عَنْ حَقِّی مُسْتَأْثَرا عَلَیَّ مُنْذُ قَبَضَ اللَّهُ نَبِیَّهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ حَتَّى یَوْمِ النَّاسِ هَذا»، اظهار کرد: این خطبه در خصوص جنگ جمل به‌عنوان اولین غائله و شورشی که در حکومت امام علی(ع) رخ داد، بیان شده است.

وی با بیان اینکه آتش‌افروز جمل، طلحه و زبیر بودند که عایشه را هم با خود همراه کردند، افزود: بعد از استقرار حاکمیت امام علی(ع)، معاویه نامه‌نگاری با زبیر را آغاز و او را به بیعت دعوت می‌کند؛ در موازات آن می‌‌بینیم که طلحه و زبیر پیش امام علی(ع) می‌آیند و از وی تقاصای پُست و جایگاه می‌کنند و بعد از آنکه با پاسخ قاطع مولای متقیان مواجه می‌شوند، بستر جنگ جمل توسط طلحه و زبیر ایجاد می‌شود.

موسوی با تأکید بر اینکه وقتی امام علی(ع) با بلوای جمل مواجه شد و امنیت حاکمیت اسلام به مخاطره افتاد و دینداری جامعه دچار اضطراب شد، چاره‌ای نداشت که در مقابل فتنه جمل ایستادگی کند، اضافه کرد: عده‌ای نزد امام علی(ع) آمدند و گفتند که با طلحه و زبیر کاری نداشته باشند اما مولای متقیان به این نتیجه رسیده بودند که باید این فتنه در نطفه خفه شود و امنیت را به جامعه اسلامی برگردانند.

این مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه اگر امام علی(ع) در مقابل فتنه جنگ جمل ایستادگی نمی‌‌کرد، معاویه قدرتمند و اسلام دچار مخاطره می‌شد، ادامه داد: اگر ایستادگی در مقابل فتنه جمل نبود حکومت اسلامی از بین می‌رفت که مولای متقیان موضع خود را اعلام می‌کند و می‌فرماید که من در مقابل کسانی که به حق پشت می‌کنند و چهره خوشی به حق نشان نمی‌دهند ایستادگی می‌کنم‌.

وی معیار جنگ و صلح امام علی(ع) را اعراض و اقبال به حق و باطل یا روی‌گردانی و روی‌آوری به حق دانست و گفت: در سیره علوی کسانی که حق‌پذیرند بازوی حکومت اسلام هستند و با کمک آنان باید در مقابل عاصی و شبهه‌افکن ایستادگی کرد.

این مدرسه حوزه علمیه با تأکید بر اینکه امام علی(ع) از مردم حق‌گرا استفاده می‌کند، اضافه کرد: امام اول شیعیان از متن جامعه و بدنه اجتماع استفاده کردند و با بهره‌گیری از این ظرفیت برای زدودن مخاطرات اجتماعی و در مقابل فتنه‌گران جمل ایستادگی کردند.

حجت‌الاسلام موسوی با یادآوری اینکه امام علی(ع) در مقابل سازش با فتنه‌‌گران جمل ایستادگی می‌کند و در مقابل جبهه باطل می‌ایستد به سیاست امام علی(ع) در صلح و جنگ اشاره کرد و گفت: مولای متقیان با کسی صلح می‌کند که تابع حق است و جایی که لازم باشد به صحنه می‌آید و از بطن جامعه برای دفاع از اعتقادات آنان استفاده می‌کند.

این مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه تابعان شیطان کسانی هستند که شیطان را سرلوحه کار خود قرار دادند و سلایق و معیارهای آنان همان سلایق شیطان است، بیان کرد: شیطان این دست افراد را به‌عنوان شریک و طعمه خود انتخاب می‌کند.

انتهای پیام
captcha