فرهنگ فاطمی را جهانی کنیم
کد خبر: 4026231
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳

فرهنگ فاطمی را جهانی کنیم

رئیس جهاددانشگاهی فارس با تأکید بر اینکه تفکر و فرهنگ فاطمی باید جهانی شود، گفت: امروز اگر سردار سلیمانی سردار دل‌ها می‌شود برگرفته از فرهنگ و مکتب فاطمی است.

مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس، امروز، 14 دی‌ماه در مراسم بزرگداشت دومین سالروز شهادت سردار سلیمانی و ایام فاطمیه این نهاد، ادب، امام‌شناسی، زمان‌شناسی، دشمن‌شناسی، عفت و حیا را از ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری صدیقه کبری(س) ذکر کرد.

وی به چرایی لقب «سیدة النساء العالمین» حضرت فاطمه(س) هم اشاره کرد و افزود: آن حضرت علاوه بر اینکه دائماً در حال دعا و ذکر بودند، در تمام بخش‌های عملیاتی هم جامعه حضور داشتند.

بابایی با تأکید بر اینکه تفکر و عمل حضرت زهرا(س) باید جهانی شود، گفت: زنان در عرصه‌های اجتماعی، علمی و فناوری، ورزش باید حضور داشته باشند، چرا که ظرفیت‌های زیادی دارند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه حضور بزرگ بانوی اسلام در کنار امام علی(ع) از باب وظیفه همسری نبود بلکه امام شناسی و دفاع و حمایت از امام زمانش بود، تأکید کرد: اگر امروز این ویژگی‌ها در جامعه حفظ نشود، دچار مشکل خواهیم شد، لذا بر همگان واجب است که در توسعه فرهنگ فاطمی، همتی ویژه داشته باشند و معرفی شخصیت آن حضرت نباید تنها محدود به روز زن و یا ایام فاطمیه شود.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس اضافه کرد: باید از ابزارهای روز و رسانه‌های دیداری و شنیداری برای مقابله با هدف دشمنان که الگوسازی نامناسب برای زنان جامعه است، بهره ببریم.

بابایی همچنین راه برون‌رفت از توطئه و حمله دشمن در این حوزه را تسری فرهنگ فاطمی در جامعه ذکر کرد و گفت: امروز اگر سردار سلیمانی در مکتب سلیمانی می‌شود سردار دل‌ها، برگرفته از فرهنگ و مکتب فاطمی است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا رهبر انقلاب از شهید سلیمانی به‌ عنوان مکتب نام بردند؟ گفت: تعبیر مکتب در برابر فرد چند نکته دارد؛ اولاً این بحث گرچه به‌طور مصداقی متمرکز و معطوف به شخص یا اشخاص خاصی است، اما همیشه الگوهایی برتر از  دیگران بیشتر دیده می‌شوند و خداوند آن‌ها را پیش چشم نسل‌ها قرار می‌دهد. اشخاصی تبدیل به الگو می‌شوند که به ‌لحاظ اخلاقی، علمی، عملی، خدمات اجتماعی، فداکاری، خودسوزی در راه حق و خدمت به خلق بدون توقع مادی خدمت کنند، بنابراین خود شخص موضوعیت ندارد.

عضو شورای فرهنگ عمومی فارس با بیان اینکه حاج قاسم فردی شجاع، ایثارگر، مهربان، فراجناحی و مسئولیت‌پذیر بود، با تشریح شاخصه‌های مکتب و ستون و اصول ماندگاری یک مکتب، تصریح کرد: آیا مکتب سلیمانی، سلیمانی را ساخت یا سلیمانی، مکتب سلیمانی را؟ کسانی که در مسیر سلیمانی قرار می‌گیرند، هدفشان این است که هیچ باشند و کسی آنها را نبیند، همان‌گونه که سردار دل‌ها را تا شهادت بسیاری نمی‌شناختند و پس از شهادت مشخص شد که سردار دل‌ها چه شخصیت بارزی داشتند.

وی به تعبیر حضرت امام مبنی بر اینکه بگویید «مکتب من، نگویید من»، گفت: کسانی که محبوب مردم و جامعه دینی و تبدیل به الگو و قدیس می‌شوند و خواسته یا ناخواسته برایشان اشک می‌ریزند وجه ممیز و اصلی‌شان این است که گفتند «مکتب من، نگفتند من». وقتی رهبر انقلاب تعبیر به مکتب سلیمانی می‌کنند، منظورشان صرفاً دعوت به شخص‌پرستی، حتی قهرمان‌پرستی نیست. ارزش چنین اشخاصی به این است که فانی در مکتب‌ هستند، بنابراین مکتب سلیمانی مکتبی است که سلیمانی را ساخت، نه مکتبی که سلیمانی ساخته باشد.

بابایی همچنین با بیان اینکه در نگاه توحیدی، هر شخصی در محضر خداوند و نسبتش با حق و توحید و عدالت هیچ است، گفت: آن‌ها که واقعاً باور داشتند هیچ‌کس‌اند، همه‌کس‌اند؛ چون به خداوند تکیه می‌کنند و قوی، زیبا و دوست‌داشتنی می‌شوند. آنها آگاه می‌شوند؛ چون به علم، قدرت و جمال مطلق وصل می‌شوند و هرکس هرمقداری وصل بشود، همان مقدار جمال و قدرت و علم در او متجلی می‌شود و یک مرتبه همه دوستش دارند. بسیاری از کسانی که برای شهید سلیمانی اشک ریختند و بزرگ‌ترین تشییع جنازه دنیا را راه انداختند، نمی‌دانستند که چرا اینگونه اشک می‌ریزند.

وی با بیان اینکه با جمله «من انقلابی‌ام»، اتفاقی نمی‌افتد که باید در عمل این مهم تحقق یابد، گفت: تعهد، ایمان، معنویت گرایی، فداکاری، روحیه مقاومت و استکبارستیزی درس‌هایی است که افراد را به جایگاه رفیع انسانیت می‌رساند.

بابایی با تأکید بر اینکه رفتار و کردار شهید سلیمانی به یک مناسبت و سالگرد و بزرگداشت محدود نشود، ابراز امیداوری کرد: همه مسئولان بیش از شعار در عمل بخشی از منویات سردار سلیمانی را جامه عمل بپوشانند.

انتهای پیام
captcha