خطبه سوم نهج‌البلاغه؛ روایت مظلومیت امام علی(ع)
کد خبر: 4025371
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
مدرس حوزه علمیه لرستان مطرح کرد:

خطبه سوم نهج‌البلاغه؛ روایت مظلومیت امام علی(ع)

مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه خطبه سوم نهج‌البلاغه روایت مظلومیت امام علی(ع) است، گفت: در این خطبه مولای متقیان حقانیت جایگاه خود را بیان می‌کند، چراکه از روز شروع بعثت پیامبر(ص) تا روز غدیر گواه بر جایگاه و حقانیت آن حضرت است.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه و دانشگاهحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به شرح فرازی از خطبه سوم نهج‌البلاغه «أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى يَنْحَدِرُ عَنِّي السَّيْلُ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْرُ فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَيْتُ عَنْهَا كَشْحاً وَ طَفِقْتُ أَرْتَئِي بَيْنَ أَنْ أَصُولَ بِيَدٍ جَذَّاءَ أَوْ أَصْبِرَ عَلَى طَخْيَةٍ عَمْيَاءَ يَهْرَمُ فِيهَا الْكَبِيرُ وَ يَشيبُ فيهَا الصَّغيرُ، وَ يَكْدَحُ فيها مُؤْمِنٌ حَتّى يَلْقى رَبَّهُ فَرَاَيْتُ اَنَّ الصَّبْرَ عَلى هاتا اَحْجى، فَصَبَرْتُ وَ فِى الْعَيْنِ قَذًى وَ فِى الْحَلْقِ شَجاً اَرى تُراثى نَهْباً حَتّى مَضَى الاَْوَّلُ لِسَبيلِهِ»، اظهار کرد: خطبه سوم نهج‌البلاغه از مشهورترین و جنجالی‌ترین خطبه‌های نهج‌البلاغه است.

وی با اشاره به اینکه در میان خطبه‌های نهج‌البلاغه برخی خطبه‌ها نام‌های ویژه دارند کمااینکه برخی آیات قرآن کریم هم نام خاص دارد و نام خاص داشتن نشان از حساسیت آن آیه است، افزود: خطبه سوم نهج‌البلاغه به خطبه «شقشقیه» معروف است.

موسوی با اشاره به اینکه در زبان عرب هنگامی که هیجانی به شتر دست می‌دهد و یا وقتی شعله‌ای افروخته می‌شود کلمه شقشقیه به کار می‌رود، ادامه داد: محتوای خطبه سوم روایتی از امام علی(ع) درباره احوالات زمان پیامبر(ص) یا نقدی سیاسی است که امام علی(ع) نسبت به شرایط زمان پیامبر(ص) و بعد از آن را بیان می‌کند.

مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه به‌دلیل حساسیت خطبه سوم، عده‌ای در طول زمان در سندیت این خطبه تشکیک کرده‌اند در خصوص سند خطبه سوم نهج‌البلاغه، گفت: خطبه سوم نهج‌البلاغه از خطبه‌هایی است که شیخ مفید در کتاب ارشاد، شیخ صدوق در علل‌الشرایع و علامه امینی در جلد هفتم الغدیر ۲۸ عنوان عالم و کتاب که در سیر زمان این خطبه را بازگو کرده‌اند را بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) در این خطبه در صدد بیان حقایق تاریخ و سرنوشت امت اسلامی است و روش برخورد با پیامبر(ص) و حقایق بعد از آن بیان شده است، افزود: «أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ»، در سقیفه پیراهنی که از آن من بود را به تن کردند و معنای پیراهن در این خطبه مشخص است، به‌طوری‌ که امام علی(ع) خلافت را به پیراهنی تشبیه می‌کند و این تشبیه در عرب مرسوم است.

موسوی با اشاره به اینکه امام علی(ع) محوریت برای خلافت داشت و همگان این را می‌دانستند، ادامه داد: مولای متقیان حقانیت جایگاه خود را بیان می‌کند چراکه از روز شروع بعثت پیامبر(ص) تا روز غدیر گواه بر ولایت آن حضرت است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه امام علی(ع) علم را به آب و وجود خود را قله‌هایی که مخازن آب است تشبیه می‌کند، ادامه داد: مولای متقیان مخزن علم است و سیل علوم و دانش از وجود او به سمت طالبان علم و معنویت سرازیر می‌شود و این امر بیان‌کننده این است که زمانی کسی به مقام عبودیت برسد، سیل دانش‌ها به سمت او سرازیر می‌شود.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) بعد از رحلت پیامبر(ص) یا باید حمله کند یا با تمام تلخی صبوری کند، ادامه داد: امام علی(ع) در این شرایط صبر می‌کند در حالی که خار در چشم، در گلویش استخوان و در نهایت تلخی است چون آنچه میراث پیامبر(ص) بود به غارت رفته بود.

موسوی گفت: امام علی(ع) گفتار و رفتار انحراف بعد از رحلت پیامبر(ص) را بیان کرد و اگر صبر نمی‌کرد کلیت اسلام از بین می‌رفت و بعد از پیامبر اکرم(ص) سفره اسلام برچیده می‌شد.

انتهای پیام
captcha