مسئولیت‌پذیری متقابل همسران؛ از ضروریات سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 4023179
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹

مسئولیت‌پذیری متقابل همسران؛ از ضروریات سبک زندگی اسلامی

امام‌جمعه اکبرآباد کوار یکی از ضروریات سبک زندگی اسلامی و از عوامل مؤثر در تأمین سعادت خانواده را حس مسئولیت‌پذیری متقابل همسران دانست.

حجت‌الاسلام قاسم میرشکاری، امام جمعه اکبرآباد کوار به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام قاسم میرشکاری، امام‌جمعه اکبرآباد کوار امروز، سوم دی‌ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این منطقه در تداوم مباحث سبک زندگی اسلامی و مسائل خانواده، گفت: در خانواده بدترین عمل انتقام‌گیری طرفین از همدیگر در باب لغزش‌هاست.

وی افزود: یکی دیگر از ضروریات سبک زندگی اسلامی و از عوامل مؤثر در تأمین سعادت خانواده، حس مسئولیت‌پذیری متقابل همسران است. هر یك از زن و مرد باید بدانند كه با قبول زندگی مشترک، مسؤلیت‌هایی بر عهده آنان قرار می‌گیرد كه پیش از تشكیل خانواده از آن آسوده بودند.

میرشکاری با بیان اینکه این مسؤلیت‌ها با توجه به اختیارات، توانایی‌ها و شرایط خاص هر یک از زن و شوهر بر عهده آنان قرار می‌گیرد، گفت: مسئولیت‌هایی از قبیل تأمین هزینه زندگی، مدیریت خانواده، همسرداری، فرزندآوری وتربیت اولاد و... وجود این حس باعث استحكام پیوند خانوادگی و آسایش روحی است، البته با توجه به اینکه در ازدواج دو شکل عقد داریم، لذا در ازدواج دائم و موقت، تفاوت‌هایی در مسئولیت‌ها و تعهدات وجود دارد و بحث پیش فرض ما فعلاً در ازدواج دائم است.

امام‌جمعه اکبرآباد کوار تصریح کرد: پیوند مقدس ازدواج یک عهد و تعهد است و خدای متعال بر عمل به عهد اصرار دارد آنجا که می‌فرماید: «وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْؤُلاً» (آیه 34 سوره اسراء) و همچنین در سوره مبارکه مائده می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» در عقد ازدواج تعهدهایی برای طرفین ایجاد می‌شود که اگر به آن‌ها پایبند نباشند، اصلاً از دایره ایمان خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: خدای متعال یکی از صفات متقین را وفای به عهد می‌داند و مسئولیت‌پذیری در امر ازدواج همان وفای به عهد زوجیت است «بَلى‏ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‏ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِين» حداقل مسئولیت مرد در زندگی دادن نفقه متناسب با شأن همسر است که شامل پوشاک مناسب، مسکن مناسب و نیازهای مادی مناسب است و حداقل مسئولیت زن تمکین از همسرش است، بنابراین باید ابتدا همسران تکالیف شرعی خود را در قبال یکدیگر یاد بگیرند و با این وظیفه شرعی خود مسئولانه برخورد کنند تا این همه شاهد طلاق‌ها و جدایی‌ها نباشیم.

میرشکاری در بخش پایانی سخنان خود از اقامه نماز طلب باران همزمان با تمام نقاط استان فارس در ساعت 9 صبح روز دوشنبه، ششم دی‌ماه جاری در این شهر خبر داد.

انتهای پیام
captcha