رهاشدگی فضای مجازی و آسیب‌های سیاستگذاری جزیره‌ای به جامعه
کد خبر: 4022696
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲

رهاشدگی فضای مجازی و آسیب‌های سیاستگذاری جزیره‌ای به جامعه

مدیر حوزه علمیه پلدختر با اشاره به آسیب‌پذیری مردم در فضای مجازی و اینکه فضای مجازی رها شده و دارای سیاست‌های جزیره‌ای است، گفت: در انتشار مطالب در فضای مجازی باید بصیرت داشته باشیم و با ظن و گمان اقدام به توزیع مطالب نکنیم‌.

فضای مجازی و اخلاقبه گزارش ایکنا از لرستان، اعظم آزادبخت، مدیر حوزه علمیه شهرستان پلدختر در سلسله نشست‌های مجازی روشنگری و بصیرت‌افزایی سازمان فضای مجازی بسیج لرستان که چهارشنبه، یکم دی‌ماه با موضوع «اخلاق اسلامی در فضای مجازی» ویژه بانوان طلبه لرستان برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه، اظهار کرد: دخت نبی مکرم اسلام دارای کرامات معنوی و تنها بانویی است که مقام عصمت دارد.

وی با تأکید بر لزوم الگو قرار گرفتن و نهادینه شدن معارف فاطمی در زندگی‌ بانوان، ادامه داد: از آثار مهر و محبت به فاطمه‌زهرا(س) این است که مُحب دخت نبوت، همنشین پیامبراکرم(ص) در بهشت خواهد بود کمااینکه وجود امام زمان(عج) در معرفی الگو، حضرت فاطمه(س) را الگوی نیکوی خود قرار می‌دهد.

آزادبخت با اشاره بر رعایت اخلاق در فضای مجازی و این‌که امروز جهان درگیر فضای مجازی است و کسی که سواد رسانه‌ای ندارد بی‌سواد تلقی می‌شود، به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است کمااینکه این فضا آسیب‌ها و فرصت‌هایی دارد که باید به دقت مورد توجه و تأمل قرار گیرند.

این مدرس سواد رسانه با اشاره به این‌که فصای مجازی در جهاتی رها شده و مدیریت نمی‌شود و وظیفه طلاب و فعالان فرهنگی به‌عنوان افسران جنگ نرم این است که نگذارند فضای مجازی در اختیار دشمن قرار گیرد، اضافه کرد: شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان فضایی برای فعالیت‌های خبری، آموزشی و تبلیغی مطرح است و آنچه اهمیت دارد، رعایت آداب و اخلاق اسلامی در فضای مجازی است.

مدیر حوزه علمیه پلدختر یکی از آسیب‌های فضای مجازی را تشدید جمع‌گریزی دانست و با اشاره به این‌که این فضا زندگی جمعی را تحت تأثیر خود قرار داده است، افزود: از طرفی فضای مجازی فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی را ایجاد کرده و می‌تواند ابزاری برای گسترش علم، اعتقادات، اسلام و امیدآفرینی باشد.

وی با اشاره به این‌که فضای مجازی ویژگی‌هایی دارد و مهمترین ویژگی آن پویایی است، اضافه کرد: در فضای مجازی افراد بهتر می‌توانند گرایش‌های سیاسی و مذهبی را انتشار دهند به معنای دیگر اشتراک‌گذاری خرد جمعی و ابتکارات از دیگر ویژگی‌های فضای مجازی است.

آزادبخت با تأکید بر این‌که فضای مجازی دارای تنوع و میدان افکار است، افزود: در فضای مجازی در کارزار حقیقی فکری هستیم و باید این فضا به نفع ما تمام شود و در صورتی که آنچه نیازهای زندگی مادی و معنوی و تفکرات اسلامی است را در آن گسترش دهیم، کارزار فضای مجازی به نفع ما تمام می‌شود.

فعالیت در فضای مجازی بر مبنای عقلانیت باشد

مدیر حوزه علمیه پلدختر بر لزوم رعایت اخلاق در فضای مجازی تأکید کرد و با اشاره به این‌که در فضای مجازی به مانند فضای حقیقی باید افکار و اعمال ما براساس آموزه‌های دینی باشد و حرامی مرتکب نشویم، اظهار کرد: فعالیت در فضای مجازی باید بر مبنای عقلانیت باشد، هر کسی که عاقل است در هر کاری براساس عقل عمل می‌کند و هرگونه مطلبی را در فضای مجازی منتشر نمی‌کند مگر آنکه نسبت به آن مطلب، علم و بصیرت داشته باشد.

آزادبخت یکی از منکرات و بداخلاقی‌های فضای مجازی را انتشار مصادیق فحشا دانست و با اشاره به این‌که کسانی که به ترویج فحشا می‌پردازند علاوه بر این‌که مرتکب گناه می‌شوند کاری مخالف عقل و عقلانیت انجام می‌دهند، اضافه کرد: باید با آنان مقابله کرد چراکه خداوند متعال کسانی که فحشا را منتشر می‌کنند به عذاب دردناکی مبتلا می‌کند.

مدیر حوزه علمیه پلدختر با اشاره به این‌که رعایت اخلاق در فضای مجازی باید همان فضای حقیقی باشد و آنچه در فضای حقیقی رعایت می‌شود باید در فضای مجازی رعایت شود، ادامه داد: در نشر مطالب در فضای مجازی باید عالمیت داشته باشیم و تا نسبت به مطلبی علم نداریم آن را نشر ندهیم کمااینکه کسانی که بر اساس ظن و گمان کار می‌کنند در اشتباه هستند و با ظن و گمان اقدام به توزیع محتوا نکنیم.

وی با اشاره به این‌که برخی افراد برای ارضای خواسته‌های نفسانی، شهوت، شهرت و تفاخر کلیپ‌هایی را منتشر می‌کنند که این کاری گناه و حرام است، افزود: از دیگر مصادیق رعایت اخلاق در فضای مجازی اجتناب از انتشار محتوای ضدامنیتی است از طرفی فعالیت انسان باید در راستای تأمین امنیت فردی و اجتماعی بوده و از انتشار اخباری که بدون منبع در بحث‌های سیاسی و امنیتی پرهیز کرد.

آزادبخت با تأکید بر این‌که فضای مجازی شمشیر دو لبه‌ای است که می‌تواند کنش‌های مثبت و منفی را در جامعه ایجاد کند، اظهار کرد: به علت رهاشدگی و سیاست‌های جزیره‌ای آسیب‌پذیری مردم در فضای مجازی بیشتر شده است که در این راستا باید با بصیرت به شبکه‌های اجتماعی نگاه و ادب اسلامی را رعایت کنیم.

انتهای پیام
captcha