شرکت‌کننده زنجانی از جشنواره تلاوت‌های مجلسی می‌گوید
کد خبر: 4021555
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳

شرکت‌کننده زنجانی از جشنواره تلاوت‌های مجلسی می‌گوید

شرکت‌کننده زنجانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی با بیان اینکه این جشنواره زمینه ارتباط چهره‌های قرآنی از سراسر کشور را فراهم می‌کند گفت: باید موضوع انگیزه به چهره‌های جدید نیز مورد توجه قرار گیرد.

وحید موسوی قاری قرآنسیدوحید موسوی، قاری قرآن زنجانی، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: شانزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی به میزبانی استان مازندران برگزار شد و قاریان از استان‌های مختلف در آن به رقابت پرداختند. مسابقات در گروه به اجرا درآمد که نفرات نخست هر گروه به مرحله بین‌المللی که در تهران برگزار خواهد شد راه یافتند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره تلاوت‌های مجلسی با 40 درصد رأی مردمی و 60 درصد رأی داوران قضاوت می‌شود، ابراز کرد: به‌منظور جلوگیری از ایجاد شائبه نمایندگان استان مازندران در استان گلستان تلاوت خود را ارائه دادند. به عنوان نماینده استان زنجان از شهرستان خدابنده با اولین حضور خود در این جشنواره در گروه پنجم موفق به کسب رتبه دوم شدم و از این گروه سعید عبدی از تهران اول و راهی رقابت بین‌المللی شد.

این شرکت‌کننده با ابراز رضایت از میزبانی استان مازندران در این جشنواره بیان کرد: یکی از برکات این جشنواره حضور چهره‌های مختلف از نقاط گوناگون کشور است که زمینه ایجاد ارتباط، آشنایی و صمیمیت را فراهم می‌کند تا با اندیشه‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر آشنا و برای انجام‌های فعالیت‌های بهتر در حوزه‌های قرآنی با هم مرتبط شوند.

وی تصریح کرد: این مسابقات با حضور گسترده عموم مردم برگزار می‌شود و مردم عاشقانه در آن شرکت می‌کنند و در تعیین نتیجه دخیل هستند. مسابقات از سطح بالایی برخوردار بود و حضور در آن تجربه خوبی را عاید متسابقین کرده است. گروه‌بندی افراد نیز سبب شد تعداد بیشتری بتوانند به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

موسوی یادآور شد: طبق شنیده‌ها حدود 130 کشور مذاکره کردند تا بتوانند در جشنواره تلاوت‌های مجلسی شرکت کنند و پیش‌بینی می‌شود مرحله بین‌المللی این جشنواره امسال که به میزبانی تهران برگزار خواهد شد، باشکوه‍تر از سال‌های گذشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره یک کار مردمی و ملی بود و نمی‌توان نقطه ضعفی برای آن در نظر گرفت، گفت: قائم‌شهری‌ها میزبانی خوبی داشتند و گروه‌های رسانه‌ای زحمات بسیاری متحمل شدند. البته کاستی‌هایی نیز وجود داشت که امیدواریم برای سال‌های آینده بهبود یابد که از جمله آن می‌توان به کیفیت غذا اشاره کرد. محل اسکان و محل برگزاری جشنواره نیز فاصله زیادی داشت.

این قاری قرآن با اشاره به اینکه متسابقین این جشنواره از برترین‌های کشور بودند، ابراز کرد: بهتر بود در حاشیه این جشنواره، محافل قرآنی مختلفی با حضور این افراد برگزار می‌شد که البته ضیق وقت این اجازه را نمی‌داد و باید از حضور اساتید بیشتر بهره می‌بردیم. جدا بودن محل اسکان اساتید و مسئولان رده بالا با متسابقین نیز سبب ایجاد شکاف بین اقشار مختلف می‌شود.

وی یادآور شد: در برخی از گروه‌ها نفرات دوم و سوم نیز از سطح بالایی برخوردار بودند اما به دلیل اینکه فقط نفرات نخست امکان راهیابی به مرحله بین‌المللی داشتند، حذف شدند. برخی از جوانان با مشاهده قاریان صاحب نام و کسانی که در مسابقات پیشین حائز رتبه شدند، انگیزه خود را از دست داده و این تلقی را داشتند که شانسی برای برنده شدن ندارند، در حالی که اگر به جای انتخاب نفرات اول گروه‌ها، حدنصاب امتیاز تعیین کنند و هرکسی بتواند به این امتیاز دست یابد، به مرحله بعدی راه پیدا کند، در بین همه متسابقین حس رقابت و انگیزه ایجاد می‌کند و چهره‌های جدید به تلاش بیشتر تشویق می‌شوند.

موسوی با اشاره به اینکه در این جشنواره 60 درصد رأی داوران و 40 درصد نظرات مردم موثر است، بیان کرد: از نظر من اگر این امتیازدهی بین داوران و مردم مساوی باشد، عادلانه‌تر است. از طرف دیگر تیم‌های داوری در گروه‌های مختلف یکسان نبود و داوران در یک گروه تفکر و نظر متفاوتی با داوران گروه دیگر داشتند و بعضی از داوران نیز در سطح این جشنواره نبودند.

وی برگزاری تلاوت گروه‌های مختلف در یک شهر و در بازه زمانی دو روز را از دیگر چالش‌های این جشنواره دانست و گفت: حدود چهار گروه در قائمشهر اجرا داشتند و مردم باید در طول دو روز در چند نوبت در سالن مسابقات حضور می‌یافتند و اعلام رأی می‌کردند که این موضوع خستگی مستمعان را به همراه داشت به طوریکه در ابتدای تلاوت‌ها جمعیت زیادی در سالن حضور داشتند اما در زمان تلاوت نفرات آخر برخی از مستمعان سالن را ترک می‌کردند.

انتهای پیام
captcha