سرپرستی مرد در خانواده وظیفه است نه فضیلت/ از اکسیر محبت غافل نشویم
کد خبر: 4015480
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
مدرس سواد رسانه مطرح کرد:

سرپرستی مرد در خانواده وظیفه است نه فضیلت/ از اکسیر محبت غافل نشویم

مدرس سواد رسانه با تأکید بر اینکه واگذاری سرپرستی خانواده به مرد ریشه در تفاوت‌های ذاتی زن و مرد دارد و دلیل بر فضیلت بیشتر مرد نیست، گفت: خوش‌رویی از دیگر شاخص‌های سبک زندگی اسلامی است و نباید از اکسیر محبت غافل شویم.

حجت الاسلام امیدی، مدرس سواد رسانهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام امیدی، مدرس سواد رسانه مرکز نسرا لرستان، دوم آذرماه در نشست‎ مجازی بصیرت‌افزایی که ویژه طلاب و فعالان رسانه لرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه سبک زندگی اسلامی نقشه راه زندگی در فرهنگ اسلامی است، اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری رفتار اجتماعی و سبک زندگی تابع تفسیر ما از زندگی است.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی افراد به نوع جامعه نیز بستگی دارد و از منظر اسلام تجلی سبک زندگی در نظام خانواده ظهور و بروز پیدا می‌کند، افزود: سبک زندگی همان الگوی خانواده از دیدگاه اسلامی است، ائمه معصوم(ع) توجه ویژه‌ای به مسائل خانواده و روابط خانوادگی داشتند، به‌طوری‌ که مسائل مربوط به خانواده، شیوه انتخاب همسر و برخورد با فرزندان در روایات آنان مشهود است و می‌تواند در تبیین شاخصه‌های خانواده اسلامی مؤثر باشد.

این کارشناس مذهبی به تبیین شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین شاخصه سبک زندگی اسلامی ایمان‌محوری است، چراکه ایمان به خدا شاخص بنیادین در خانواده اسلامی است و خانواده مهمترین اصل برای انتقال باورهای دینی است.

وی با اشاره به اینکه ایمان به خدا وابسته به جهان‌بینی افراد است و کسانی‌ که جهان‌بینی اخروی داشته و به آخرت اعتقاد دارند سبک زندگی مطلوبی دارند، اضافه کرد: در یک معنا ایمان، پذیرش توحید و اقرار به نبوت نبی مکرم اسلام است و وقتی سبک زندگی اسلامی خانواده بر مدار اعتقاد به خدا شکل می‌گیرد، ایمان به خدا زندگی خانوادگی را سامان می‌دهد کمااینکه رابطه ایمان و محبت دو طرفه است، هرچه نور ایمان بر قلب افراد بیشتر باشد، مهر و محبت در خانواده بیشتر می‌شود و عشق براساس ایمان به خدا ماندگار است.

امیدی شاخصه دیگر سبک زندگی اسلامی را مدیریت صحیح دانست و با اشاره به اینکه مدیریت خانواده تحکیم و استحکام جامعه را بیشتر می‌کند، اظهار کرد: مدیریت صحیح خانواده مانع جلوگیری از هم پاشیدگی شیرازه خانواده می‌شود.

این مدرس سواد رسانه‌ای با تأکید بر اینکه اسلام در تقسیم وظایف زن و مرد تفاوت قائل شده و مدیریت و سرپرستی خانواده را به مرد واگذار کرده است و این امر وظیفه است و فضیلت نیست، افزود: دلیل واگذاری سرپرستی خانواده به مرد ریشه در تفاوت‌های ذاتی زن و مرد، تأمین هزینه‌های زندگی و تحمل جسمی مردان است، البته سرپرستی مردان در خانواده دلیل بر برتری و نشانه کمال آنان نیست.

وی با تأکید بر اینکه بعد از دفاع مقدس دشمن دست از دشمنی برنداشت و روی خانواده و سبک زندگی اسلامی سرمایه‌گذاری کرد، گفت: شبکه‌های فارسی زبان با هدف ضعیف کردن بنیان خانواده و سبک زندگی اسلامی راه‌اندازی شده است کمااینکه دشمنان می‌خواهند چادر را از سر زنان بکشند و کار خود را به مرور زمان انجام می‌دهند.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه در حوزه نظامی یک سانتی‌متر از مرز کشور جابجا نشده؛ اما دشمن به مرزهای فرهنگی ما ورود کردند، بیان کرد: جلوه دیگر اخلاق‌مداری در سبک زندگی اسلامی حُسن‌خلق است. خانواده در پرتو نرم‌خویی‌ها رشد پیدا می‌کند و به تعالی می‌رسد و نباید از اکسیر محبت غافل شویم.

انتهای پیام
captcha