مدیریت استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی / فرزندان را با واقعیات آشنا کنیم
کد خبر: 4011967
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

مدیریت استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی / فرزندان را با واقعیات آشنا کنیم

مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه در جنگ نرم دانش‌آموزان بیشتر از سایر اقشار آسیب‌پذیر هستند، گفت: والدین فرزندان را با واقعیات زندگی آشنا کنند و استفاده از فضای مجازی در حد ضرورت باشد.

امیرعلی‌حیدر امیری، مدرس حوزه و دانشگاهامیر علی‌حیدر امیری، تحلیل‌گر مسائل سیاسی و مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با ایکنا از لرستان، با تشریح فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برای دانش‌آموزان و نسل جوان، اظهار کرد: امروز فضای مجازی جزء لاینفک زندگی انسان است چراکه کسب و کار، طرز عمل زندگی، مباحث علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ما با فضای مجازی در ارتباط است.

وی با بیان اینکه امروز کسی نمی‌تواند منکر اهمیت و اثرگذاری فضای مجازی در زندگی انسان باشد، ادامه داد: بسیاری از مواردی که در فضای حقیقی امکان وقوع ندارند به‌راحتی در فضای مجازی قابل دسترسی هستند.

امیری با اشاره به اینکه فضای مجازی در کنار تهدیدها و آسیب‌ها فوایدی نیز به همراه دارد، که قابل دسترس بودن و ارزان بودن از فواید فضای مجازی است و این در حالی‌است که امروز استارتاپ‌ها که بخش وسیعی از اقتصاد را در اختیار خود دارند در فضای مجازی حضور دارند، عدم مدیریت صحیح و در یک معنا بی در و پیکر بودن را آسیب اصلی فضای مجازی دانست و اضافه کرد: هر کسی در هر جایگاهی هر نوع مطلبی در فضای مجازی قرار می‌دهد اما شناختن صحت و سقم، درستی یا نادرستی آن مطلب، متن یا پیام مستلزم داشتن سواد رسانه‌ای است.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه امروزه دانش‌آموزان ما باید تکنیک‌های خاص تشخیص مطالب دروغ یا صحیح را در فضای مجازی یاد بگیرند، ادامه داد: دشمن در پی جنگ نرم و انحراف جوانان در بستر فضای مجازی است و رسانه‌ای بهتر از فضای مجازی برای جنگ نرم دشمن وجود ندارد چراکه در این بستر از شبکه‌های اجتماعی ازجمله واتساپ، اینستاگرام، تلگرام، توییتر و فیسبوک استفاده می‌کند.

تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا با بیان اینکه امروز دشمن به‌دنبال تصرف بر اذهان و قلوب دانش‌آموزان است، اضافه کرد: دشمن در جنگ نرم بدون آنکه تیری شلیک شود یا هواپیمایی به پرواز در بیاید می‌خواهد کشورها را به تصرف خود در بیاورد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه غرب با ۴۰۰ سال سابقه و آمریکا با ۳۰۰ سال سابقه می‌خواهند تمدن ده‌ها هزار ساله ما را تحت‌الشعاع قرار دهند، ادامه داد: دشمن به‌دنبال سیطره بر جهان است و در این راستا از فضای مجازی، ابتذال و دیگر کارهای انحرافی برای انحراف نسل جوان ما استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه امروزه ما شبکه ملی اینترنت نداریم و در کنار استفاده از دریای بیکران اینترنت باید اینترنت را در کشور بومی‌سازی کنیم، ادامه داد: بومی‌سازی اینترنت به‌معنای محدودیت نیست بلکه به‌معنای مدیریت است و باید در هر صورت آن را بومی‌سازی کنیم.

امیری با تاکید بر لزوم توجه والدین به تغذیه روحی دانش‌آموزان در کنار تغذیه فکری، گفت: دشمن در بستر فضای مجازی به‌دنبال مسموم کردن روح دانش‌آموزان و نسل جوان است و ما نباید اجازه دهیم دشمن یکه‌تاز میدان باشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه بصیرت‌بخشی و آموزش استفاده از فضای مجازی را برای دانش‌آموزان امری ضروری دانست و با بیان اینکه نوجوانان و دانش‌آموزان از همه اقشار آسیب‌پذیرتر هستند، اظهار کرد: باید برای مقابله با جنگ نرم دشمنان دانش‌آموزان را از لحاظ فکری واکسینه کنیم تا از آسیب‌ها و انحرافات فضای مجازی مصون بمانند.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای که در آموزش و پرورش آموزش داشته می‌شود در مقابل گستردگی فضای مجازی و انحرافات ناشی از آن بسیار اندک و ناچیز است، ادامه داد: سواد رسانه‌ای که در آموزش و پرورش آموزش داده می‌شود مؤثر نیست و در زندگی دانش‌آموزان تاثیر چندانی ندارد.

امیری با بیان اینکه والدین در آموزش درست فضای مجازی به دانش‌آموزان و نوجوانان نقش اساسی دارند و باید به باورمندی آموزش فضای مجازی برای فرزندان برسند، افزود: والدین حضور دانش‌آموزان در فضای حقیقی، جلسات اجتماعی، مساجد، محافل، تفریح و گردشگری را تقویت کرده و فقط در حد ضرورت اجازه استفاده فضای مجازی را به فرزندان بدهند بدین معنا که فرزندان را باید با واقعیات زندگی آشنا کند.

انتهای پیام
captcha