تحقق فرمایشات رهبری با ورود مدارس به بحث حفظ قرآن
کد خبر: 4008103
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۵
حافظ کل قرآن بیان کرد:

تحقق فرمایشات رهبری با ورود مدارس به بحث حفظ قرآن

زهرا ملکی، حافظ قرآن در الیگودرز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، اظهار کرد: مدارس می‎توانند در زمینه حفظ قرآن با مؤسسات قرآنی همکاری کنند و دانش‎آموزان را به سمت آموزش در مؤسسات سوق بدهند.

زهرا ملکی حافظ لرستانیزهرا ملکی، از حافظان قرآن لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به اینکه حفظ قرآن را از  سال 87 در سنن 22 سالگی شروع کردم و طی سه سال موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم، گفت: تشویق‌های خانواده به‌ویژه پدر و مادرم باعث  ایجاد انگیزه برای شرکت در کلاس‎های حفظ قرآن شد.

وی با بیان اینکه با شرکت در کلاس‎های آموزش قرآن مؤسسه نورالثقلین الیگودرز از طرف مدیر مؤسسه و مربیان قرآن تشویق به ادامه حفظ قرآن شدم، افزود: در حال حاضر با طی کردن دوره‌های تربیت مربی، مدرس حفظ و روخوانی قرآن و همچنین کسب مدرک تخصصی درجه سه حفظ قرآن از سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور در بخش داوری مسابقات قرآن مشغول به فعالیت هستم.

این حافظ الیگودرزی که متولد سال 65 است، با بیان اینکه از سال 91 تاکنون در زمینه داوری مسابقات قرآن فعالیت دارم، ادامه داد: رشته تحصیلی خود را در رشته الهیات تا مقطع کارشناسی‌ارشد ادامه داده‌ام و در مؤسسه قرآن نورالثقلین الیگودرز مربی حفظ قرآن هستم و با  آموزش و پرورش، اوقاف و امور خیریه، نیروی انتظامی، تبلیغات اسلامی و غیره نیز در زمینه  آموزش حفظ قرآن و داوری مسابقات همکاری دارم.

ملکی در رابطه با نحوه حفظ آیات قرآن، گفت: در مسیر حفظ قرآن سعی می‎کردم در حفظ هر آیه به ترجمه و تفسیر آن نیز توجه داشته باشم و برای موفقیت در حفظ قرآن صوت تلاوت قاریان ممتاز را بسیار گوش می‌دادم.

وی با بیان اینکه توصیه من به افرادی که می‎خواهند در زمینه حفظ قرآن کار کنند این است که حفظ قرآن را جدی بگیرند چراکه وقتی حافظ قرآن می‎شویم در واقع ما نیستیم که حافظ قرآن هستیم بلکه این قرآن حافظ ما می‎‏شود و این یک اطمینان خاطر است، اظهار کرد: در برخی از مواقع پیش آمده در تصمیم‌گیری‌ها و کارهای مهم یک آیه از قرآن به ذهنم آمده و باعث شده من تصمیم بهتری بگیرم و یا از انجام کاری پرهیز کنم.

این بانوی قرآنی با بیان اینکه آرزو دارم مدرک تخصصی درجه یک حفظ قرآن را کسب کنم، اضافه کرد: با آیه 53 سوره مبارکه زمر با این مضمون «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» انس و الفت زیادی دارم چراکه این آیه به ما یادآوری می‌کند که نباید از رحمت خدا ناامید شویم.

ملکی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، اظهار کرد: به نظر من تحقق این امر مستلزم ورود مدارس به بحث حفظ است چراکه در سال‌های اخیر ما شاهد ریزش آمار قرآن‌آموزان در مؤسسات قرآنی هستیم که ضرورت دارد مدارس در این زمینه ورود پیدا کنند.

این حافظ قرآن الیگودرزی ادامه داد: مدارس می‎توانند در زمینه حفظ قرآن با مؤسسات همکاری کنند و دانش‎آموزان را به سمت مؤسسات قرآنی سوق دهند و یا در ایام تابستان و اوقات فراغت دانش‎آموزان با همکاری مؤسسات قرآن اقدام به برپایی کلاس‎های حفظ قرآن در محیط مدارس کنند.

وی نقش خانواده و مدارس در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: امروز بستر فضای مجازی مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است که می‎توان از این ظرفیت عظیم برای ترویج فرهنگ قرآنی بهره برد.

ملکی در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه و حضور کمرنگ قاریان و حافظان لرستانی در این دوره از مسابقات قرآن، گفت: خالی شدن مؤسسات قرآن از وجود قرآن‌آموزان و اینکه اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن بیشتر در مؤسسات انجام می‎گیرد ضعف در عدم اطلاع‌رسانی صحیح و بی‎اطلاع بودن جامعه قرآنی است که می‎طلبد برای اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن از ظرفیت فضای مجازی استفاده شود.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه هدف از شرکت در مسابقات قرآن فقط کسب رتبه نیست چراکه کسب تجربه مهم‌تر از رتبه است، افزود: قاریان و حافظان لرستانی باید انگیزه خود برای شرکت در مسابقات قرآن را بالا ببرند و تصور نکنند که هر ساله فقط یک عده قاری و حافظ مشخص به مرحله کشوری این مسابقات راه می‎یابند و آنها جای رشد ندارند همین که قاری و حافظ قرآن در مسابقات شرکت کند این باعث قوی‌تر شدن آنها می‎شود.

انتهای پیام
captcha