اقدامات پیامبر(ص) در تحقق وحدت اسلامی/ جذب حداکثری با خُلق نیکو ممکن شد
کد خبر: 4006495
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۶

اقدامات پیامبر(ص) در تحقق وحدت اسلامی/ جذب حداکثری با خُلق نیکو ممکن شد

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با تشریح اقدامات پیامبر(ص) در تحقق وحدت امت اسلامی گفت: بخش مهمی از جذب حداکثری جامعه اسلامی مرهون اخلاق نیکوی نبی مکرم اسلام است.

 پیامبر(ص) وحدت اسلامی خُلق نیکوسیدعلاءالدین شاهرخی، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به رسالت جهانی نبی مکرم اسلام برای سعادت و نجات انسان‌ها، اظهار کرد: دوران جاهلیت دورانی بود که زور، شمشیر، انتقام، ظلم، اختلاف طبقاتی و برخی دیگر از رذایل اخلاقی بر جامعه حاکم بود که این موارد مورد نکوهش قرآن قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از اولین مواردی که اسلام و قرآن از جاهلان گرفت تشتت‌آرا و عقاید خرافی بود که به جای آن وحدت عقیده بر مبنای توحید را مطرح کرد، ادامه داد: تا قبل از اسلام، فرهنگ بت‌پرستی در حجاز بر جامعه حکم‌فرما بود از طرفی تعصبات قومی و قبیله‌ای باعث ایجاد تفرقه بین قبایل مختلف عرب شده بود.

شاهرخی با بیان اینکه برنامه‌های عمیق فرهنگی پیامبر(ص) برای ایجاد وحدت بین مسلمانان برای محدوده زمانی و مکانی خاصی طراحی نشده بلکه تمام بشریت را در بر می‌گیرد، ادامه داد: ارائه تعالیم توحیدی در بهترین شکل توسط نبی مکرم اسلام، اولین اقدام آن حضرت برای ایجاد وحدت بین مسلمانان بود چراکه تا قبل از بعثت پیامبر اسلام آنان در برابر انواع بت‌های مختلف یا موجودات سجده می‌کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه اهتمام پیامبر(ص) به رواج فرهنگ توحیدی علاوه‌ بر ابعاد مهم و معنوی آن از نظر اجتماعی نیز موجب وحدت و همدلی شد، ادامه داد: بر مبنای توحید در خلقت و یگانگی خالق انسان‌ها مساوی و یکسان هستند و همین منشأ خلقت مشترک می‌تواند باعث وحدت و استحکام به بین مسلمانان باشد.

وی با بیان اینکه اعتقاد به خداوند واحد و ارائه تعالیم توحیدی راهبردهای شیطانی استعمارگران در جهت ایجاد نفاق، تجزیه و تفرقه بین مسلمانان را بی‌اثر کرده است، ادامه داد: یکی دیگر از مؤلفه‌های اقدامات نبی مکرم اسلام در راستای ایجاد وحدت بین مسلمانان طرح امت واحد در اجتماع است. امت واحده به عنوان امت بشری و هم به عنوان امت اسلامی مورد توجه قرآن است، امت بشری همانند امت واحد است کمااینکه در اندیشه توحیدی، جنسیت، قبیله، رنگ و نژاد مانع تشکیل امت واحد نمی‌شود.

شاهرخی اجتماع و اتحاد در انجام برخی مناسک مذهبی و دینی مانند حج را از دیگر اقدامات نبی مکرم اسلام در جهت ایجاد وحدت بین مسلمانان دانست و گفت: دین اسلام عالی‌ترین راهکار را برای سعادت بشریت در قالب عبادات جامع و اجتماعی بیان کرده است این در حالی‌ است که فضیلت عبادات اجتماعی مانند نماز جمعه و نماز جماعت از فضیلت اعمال عبادی به صورت فردی بیشتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه برگزاری عبادات دسته‌جمعی مسلمانان به شکل پویا در متن جامعه باعث تحکیم علائم اجتماعی می‌شود، اظهار کرد: شکل‌گیری رویه معنوی و همبستگی در انجام مناسک عبادی به تدریج موجب فرهنگ اتحاد و همدلی بین مسلمانان شد.

وی با اشاره به اینکه اگر همبستگی در انجام مناسک عبادی نبود و اختلافات قومی میان مسلمانان باعث تفرقه و عدم محبت میان مسلمانان می‌شد مبارزه با افکار و باورهای اختلاف فرهنگی را یکی دیگر از اقدامات پیامبر(ص) در جهت ایجاد وحدت بین مسلمانان دانست و اضافه کرد: پیامبر(ص) در برنامه‌های خود علاوه بر ارائه راهکارهای مناسب در ایجاد وحدت میان مردم به مبارزه با برخی اختلافات جاهلی و تفرقه انگیز برخاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه برخورد قاطعانه پیامبر(ص) با هرگونه نگرش و عوامل تفرقه به‌ویژه پس از استقرار در مدینه موجب شد تا زمینه‌های بروز اختلاف مسلمانان از بین برود، ادامه داد: در دوران کنونی با وجود تمامی مخالفت‌ها، اسلام در سراسر جهان طنین‌انداز شده است و نقشه‌های شیطانی دشمنان به برخی اختلاف نظرها دامن می‌زند از این‌رو باید مسلمانان در برابر فتنه‌ها و بسیار آگاه بوده و از ایجاد تفرقه خودداری کنند.

وی در پایان با بیان اینکه بخش مهمی از اتحاد امت اسلامی در زمان رهبری پیامبر(ص) مرهون جاذبه اخلاقی و رفتاری ایشان بود، اضافه کرد: پیامبر(ص) با اخلاق اسلامی باعث جذب حداکثری انسان‌ها می‌شد به طوری که تمام انسان‌ها همواره دور آن حضرت حلقه می‌زدند و جاذبه اخلاقی آن حضرت بهره‌مند می‌شدند.

انتهای پیام
captcha