نشر معارف اسلامی از مهم‌ترین رسالت‌های امام رضا(ع) بود
کد خبر: 4002933
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵

نشر معارف اسلامی از مهم‌ترین رسالت‌های امام رضا(ع) بود

استاد حوزه و دانشگاه، ضمن بازخوانی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های امام رضا(ع) گفت: نشر معارف اسلامی یکی از مهم‌ترین رسالت‌هایی بوده که امام هشتم برعهده داشتند و به گواه تاریخ در این امر مهم موفق بوده‌اند.

نشر معارف اسلامی از مهم‌ترین رسالت‌های امام رضا(ع) بود

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: پیشوای هشتم(ع) با آنکه مقام رفیع امامت را داشت و برگزیده خدا بود، در عین حال نه تنها برای خود هیچ گونه حریمی قائل نبود، بلکه در زندگی خویش با طبقات مختلف مردم حتی خدمتکاران و زیردستان با نهایت صمیمیت و فروتنی رفتار می کرد.

وی بیان کرد: ساده زیستی، همنشینی با مردم به ویژه طبقات ضعیف و محبت و عشق و علاقه‌ای که بین امام و مردم برقرار بود از مهم‌ترین سیره‌های رفتاری حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بود که هیچگاه اجازه ندادند مامون ایشان را محدود کنند.

همزبان، کرامت را از مهم‌ترین ویژگی‌های روحی و رفتاری معصومان(ع) دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روحی و رفتاری معصومان(ع) و مومنان، کرامت و بزرگواری است. اینان در اوج مکارم اخلاقی بودند و نه تنها کسی که دشنام می‌داد را عفو می‌کردند و از او می‌گذشتند، بلکه حوائج مشروع آنان را روا می‌داشتند و به آنان بی‌منت اطعام و انفاق می‌کردند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، بیان کرد: حرم مطهر امام رضا(ع) پشتوانه معنوی ارزشمندی برای ملت بزرگ ایران است و از سویی وجود بارگاه خواهر بزرگوارشان باعث معنویت سرشاری شده است.

وی ادامه داد: «رئوف بودن» این امام همام گواهی این مدعاست، که ایشان دارای اخلاق حسنه و بسیار مهربان بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه، یادآورشد: پیشوای هشتم (ع) رفتار اطرافیان، زیردستان و یاران خود را زیر نظر داشت و در مواقع لازم، آنان را امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد.

وی با اشاره به فرموده ثامن الحجج(ع) افزود: ایشان می فرمایند که مومن، مومن(واقعی) نمی‌شود مگر آن که در وی سه سنت عادت و کار باشد: سنتی از پروردگارش، سنتی از پیامبرش و سنتی از امامش. اما خصلتش از پروردگار آن است که اسرار مردم را مخفی بدارد و افشا نکند و اما خصلتش از پیامبر آن است که با مردم مدارا کند، و امام خصلتش از امام آن است که در ضررهای بدنی و مالی صبر و استقامت داشته باشد.

همزبان، ضمن بازگو نمودن یکی از مهم ترین رسالت‌های امام رضا(ع) تاکید کرد: نشر معارف اسلامی یکی از مهم ترین رسالت‌هایی بوده که امام رضا(ع) برعهده داشتند و به گواه تاریخ در این امر مهم موفق بوده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، گفت: امام رضا(ع) از بس مظهر رضایت پروردگار بودند نامشان رضاست؛ امام مهربانی و رئوف بودند و سرآمد فضائلی چون مهرورزی و تواضع بودند. هم سفره شدن با بردگان و تهیدستان از صفات بسیار مهم ایشان بود.

وی افزود: از سیره مهم امام(ع) مقام علمی ایشان است که به عالم آل محمد(ص) معروف هستند که در مناظرات فراوان علمی ایشان تجلی و تبلور داشت؛ اسلام با شمشیر پیشرفت نکرد بلکه با اخلاق رشد یافت، مناظره با فرق مختلف اسلامی و ادیان دیگر سبب جذب آنها شد؛ به همین دلیل بزرگان اهل تسنن مقام علمی امام را ستوده‌اند.

انتهای پیام
captcha