مروری بر فعالیت‌های مؤسسه قرآن و عترت روشندلان اصفهان
کد خبر: 4002777
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
در نیم‌سال نخست؛

مروری بر فعالیت‌های مؤسسه قرآن و عترت روشندلان اصفهان

مدیر مؤسسه قرآن و عترت روشندلان ضمن تشریح فعالیت‌های این مؤسسه در شش ماه ابتدایی سال جاری، از برگزاری مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن ویژه نابینایان در آبان و دی‌ماه سال جاری خبر داد.

مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن نابینایان برگزار می‌شود

سیدمرتضی نیکزاد‌الحسینی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت روشندلان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره فعالیت‌های این مؤسسه در شش ماه ابتدایی سال جاری، اظهار کرد: چهارمین دوره طرح طوبی در سال جاری برگزار شد که شامل آموزش غیرحضوری حفظ و تثبیت محفوظات برای نوجوانان و جوانان نابینا در سطح کشور بود. آزمون پایان دوره این طرح نیز در شهریورماه برگزار و کارنامه شرکت‌کنندگان برایشان ارسال شد. در شش ماهه دوم سال جاری نیز پنجمین دوره طرح طوبی برگزار خواهد شد و اکنون مشغول ثبت نام این دوره هستیم.

وی افزود: چاپ و نشر کتاب‌های مختلف در حوزه دین، از دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های مؤسسه قرآن و عترت روشندلان است که از ابتدای سال جاری تا شهریورماه گذشته، بیش از هزاران جلد کتاب اعم از قرآن، دعاها و زیارت‌نامه‌ها، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و کلیات مفاتیح‌‌الجنان به خط بریل چاپ شد و در اختیار متقاضیان در داخل کشور و متقاضیانی از کشور عراق قرار گرفت.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت روشندلان اصفهان اضافه کرد: قرآن‌هایی که به خط بریل در مؤسسه چاپ می‌شود، ویژگی‌های خاصی دارد، از جمله اینکه صفحات قرآن‌های عثمان طه در آن مشخص و از ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی که ترجمه‌ای سلیس و روان است، برای آن استفاده شده و تمام آیات از سر سطر شروع می‌شود، تا پیدا کردن آنها به راحتی امکان‌پذیر باشد. ضمن اینکه قرآن‌ها در اندازه‌ها و جزءهای مختلف چاپ می‌شود و متقاضیان بنا به سلیقه خود آنها را انتخاب می‌کنند.

نیکزادالحسینی ادامه داد: طی ابلاغیه‌ای، بنده به‌عنوان دبیر کانون قرآن و عترت اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان انتخاب شدم. دبیرخانه این کانون راه‌اندازی شده است و امیدواریم با جذب اعتبارات لازم از طریق سازمان بهزیستی کشور بتوانیم کلاس‌های آموزشی در زمینه روخوانی و روان‌خوانی قرآن، صوت و لحن و حفظ برای جامعه هدف بهزیستی برگزار کنیم. همچنین برگزاری مسابقات و طرح‌های مختلف و چاپ و نشر کتاب به خط بریل نیز در دستورکار این کانون قرار دارد.

وی بیان کرد: در شش ماهه دوم سال جاری، مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن کریم ویژه افراد نابینا در سه مرحله برگزار خواهد شد و مؤسسه قرآن و عترت روشندلان نیز در برگزاری این مسابقات مشارکت خواهد داشت. مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی این مسابقات به ترتیب در آبان و دی‌ماه سال جاری به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و مرحله پایانی مسابقات در اسفندماه به شرطی که شرایط اجازه دهد، به‌صورت حضوری در ایران برگزار خواهد شد و در غیر این صورت، به‌طور غیرحضوری پیگیری می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی استان اصفهان اظهار کرد: مؤسسه قرآن و عترت روشندلان در سطح کشور با ۱۰ هزار نفر در ارتباط است و به آنها خدمات ارائه می‌دهد، ولی تعداد شرکت‌کنندگان در طرح‌های مختلف متفاوت است، مثلاً در طرح طوبی تاکنون حدود ۲۰۰ نفر شرکت کرده‌اند، یا در یک مسابقه ممکن است هزار نفر شرکت کنند. در مجموع، حدود ۱۰ هزار نفر از خدمات مختلف مؤسسه استفاده می‌کنند، البته این تعداد در مقابل ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر نابینا در کشور راضی‌کننده نیست و امیدواریم با کمک خیران و دستگاه‌های مختلف بتوانیم فعالیت‌های خود را توسعه داده و به تعداد بیشتری خدمات ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: مثل سایر مؤسسات قرآنی، مؤسسه روشندلان نیز با شیوع کرونا با مشکلات متعددی مواجه شد و نتوانست آن‌طور که باید و شاید، فعالیت‌های حضوری داشته باشد. ما فعالیت‌های حضوری را تعطیل کردیم و روش کار مؤسسه را تغییر دادیم، تا بتوانیم با شرایط جدید سازگار شویم و فعالیت‌های خود را به‌صورت پایدار ادامه دهیم. در این شرایط انتظار داریم دستگاه‌های مختلف به‌گونه‌ای از ما حمایت کنند که بتوانیم همچنان چراغ قرآن را در مؤسسه روشن نگه داریم.

نیکزادالحسینی بیان کرد: در حال حاضر، دستگاه‌های مختلفی متولی فعالیت‌های قرآنی در کشور هستند و انتظار فعالان قرآنی این است که همه این‌ها در قالب یک وزارتخانه تجمیع شوند. چرا کشوری که انقلاب آن بر پایه قرآن بوده است، نباید وزارتخانه‌ای مخصوص قرآن و عترت داشته باشد؟ اگر این دستگاه‌های متعدد در قالب یک وزارتخانه تجمیع شوند، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و بودجه فعالیت‌های قرآنی نیز حالت مشخص‌تری پیدا می‌کند، ضمن اینکه مشخص می‌شود از چه مؤسسات و طرح‌هایی حمایت شده است و مؤسسات را از سرگردانی در تقاضای حمایت نجات می‌دهد.

انتهای پیام
captcha