چکامه‌های شاعران در وصف «حواریون حسین(ع)»
کد خبر: 3998080
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

چکامه‌های شاعران در وصف «حواریون حسین(ع)»

نقش و رابطه حضرت مسیح «علی نبینا و آله و علیه السلام» و مسیحیان در نهضت حسینی با عنوان «حواریون حسین(ع)» به عنوان موضوع ویژه دوره سی و هفتم شب شعر عاشورا اعلام شد.

به گزارش ایکنا از فارس، همزمان با ایام صفر، سی و هفتمین دوره شب شعر عاشورا طی شب‌های 24 و 25 شهریورماه درباره نقش و رابطه حضرت مسیح «علی نبینا و آله و علیه السلام» و مسیحیان در نهضت حسینی  با عنوان «حواریون حسین(ع)» در حرم علی‌بن حمزه(ع) شیراز برگزار شد.  

 محمدرضا سنگری، اندیشمند و عاشوراپژوه که در آیین پایانی این شب شعر گفت: جغرافیای کربلا نشان و ردپا از حضرت مسیح(ع) دارد از جمله چشمه راهوما که حضرت مسیح(ع) در سفری با حواریونشان در گذر از کربلا آن را حفر کرده و سپس پوشاندند.

وی افزود: اگر جغرافیای کربلا را به دو قسمت تقسیم کنیم نیمی نواویس است که حضرت اباعبدالله(ع) فرمودند من بین کربلا و نواویس کشته خواهم شد. نواویس جمع ناووس است و ناووس یعنی قبر مسیحی و حضرت اباالفضل(ع) ما در آغوش مسیحی‌ها آرمیده است.

سنگری تصریح کرد: نیمی از کربلا را باید متعلق به مسیحیان بدانیم و این مسئله که چرا امروز این عشق‌ورزی در مسیحیان نسبت به حضرت اباالفضل العباس(ه) وجود دارد، چه بسا ریشه در همین موضوع داشته باشد. آن‌ها در آغوش اباالفضل العباس(ع) آرمیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کربلا نفس مسیحایی دارد گفت: کربلا جای جای نشان از مسیحیان دارد بماند که بعدها مسیحیان آمدند و امروز هم می‌بینیم وقتی راهپیمایی عظیم اربعین اتفاق می‌افتد کسانی آمده‌اند صلیب بر گردن تا عشق و ارادت خود را به پای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بریزند این گره خوردگی میان مسیحیت و مسیح و کربلا دیده می‎‌شود.

این عاشورا پژوه معاصر در ادامه جلوه‌هایی از حضور مسیحیان در نهضت حسینی را بیان کرد از جمله واقعه دیر راهب که بارها گفته شده و آشناترین روایت برای عموم مخاطبین است که طی ان راهبی مسیحی که در دیری در میانه راه کربلا و کوفه تا شام سکونت داشت توانست سر مطهر حضرت سیدالشهدا مولا اباعبداالله الحسین را شبی از اشقیا بگیرد و تکریم و تعظیم کند.

وی همچنین از وجود مسیحیان دیگری سخن گفت که در نهضت حسینی نقش ایفا کرده‌اند از جمله فردی مسیحی که نماینده دول فرنگی در دربار یزید بود و در مجلسی که آن ملعون برپا کرده بود علیه او سخن گفت و یزید و قدرت پوشالی او را به چالش کشید.

یادآور می‌شود، فیلم کامل این سخنرانی در صفحه اینستاگرام ستاد شب شعر عاشورا به نشانی @poemashoora  و کانال آپارات این مجموعه به نشانی www.aparat.com/sherashoora بارگذاری شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. 

انتهای پیام
captcha