سلمان فارسی و نبوغی که در سایه اسلام درخشید
کد خبر: 3997356
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
به بهانه روز بزرگداشت سلمان فارسی؛

سلمان فارسی و نبوغی که در سایه اسلام درخشید

زندگی سلمان فارسی با نبوغ و هوشی که داشت و سال‌ها دیده نشد و سپس به‌وسیله اسلام تلألو یافت، به ما نشان داد که گاهی ضروریات نامطلوب جامعه، مانع رسیدن ما به سعادت می‌شود.

سلمان فارسی و نبوغی که در قالب اسلام درخشیدن گرفتحجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: سلمان فارسی فردی ایرانی بود که پیامبر اسلام(ص) او را از اهل بیت خود خواند و همین او را به سلمان محمدی مشهور کرد.

وی افزود: سلمان فارسی با توجه به پیشینه خود زرتشتی باقی نماند، به سرزمین‌های گوناگون سفر کرد که در این سفرها به بردگی در آمد و سپس با کمک حضرت محمد(ص) آزاد شد. وی یکی از مشاوران حضرت محمد(ص) و طراح اصلی حفر خندق در جنگ خندق بود و از اولین ایرانیانی بود که اسلام را پذیرفت.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: روایت است که سلمان از حضرت محمد(ص) اجازه خواسته تا قرآن را برای قوم ایرانی به زبان فارسی ترجمه کند و با کسب اجازه این امر را آغاز کرد؛ امری که نشان از توجه بی‌شائبه او به کتاب آسمانی دارد.

وی با بیان اینکه حضور یک ایرانی باهوش در کنار حضرت محمد(ص) که گاه به جرم نژادش مورد بردگی قرار می‌گرفت، همان امری است که امروزه به آن و به تفکر آن نیاز داریم، تصریح کرد: حضور این فرد در تاریخ اسلام نشان داد که هر فردی بدون درنظر گرفتن نژادش نزد خداوند و اولیا خداوند بزرگ است و تقوا تنها ملاک برتری بوده و اسلام به افرادی با افکار مختلف نیاز دارد.

طاهری اظهار کرد: گاهی در زندگی روزمره این برتری را فراموش کرده و تنها به جزئیات می‌پردازیم که این امر باعث دور ماندن ما از اهدافمان می‌شود، اما برعکس پیامبر اسلام(ص) با قبول کردن سلمان به‌عنوان یکی از نزدیکانش و دخالت دادن وی در جنگ مهمی مانند خندق، به همگان نشان داد نشان برتری انسان‌ها چیست.

وی بیان کرد: خوب است گاهی به خود و رفتارهایمان فکر کنیم؛ اینکه گاهی به خاطر یک علت کوچک از بسیاری از اهداف بزرگ دست کشیدیم و گاهی دیگران را تحقیر کردیم تنها به علت اینکه هم رنگ ما نیستند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: زندگی سلمان فارسی با نبوغ و هوشی که داشت و سال‌ها دیده نشد و سپس به‌وسیله اسلام تلألو یافت، به ما نشان داد که گاهی ضروریات نامطلوب جامعه، مانع رسیدن ما به سعادت می‌شود.

وی با بیان اینکه زندگی اولیای خدا به ما نشان می‌دهد تا باید موارد بهتری از زندگی و خلاقت خداوندی را دید، اضافه کرد: اگر به سلمان فارسی اعتماد نمی‌شد، شاید بسیاری از پیروزی‌ها را در اسلام شاهد نبودیم.

طاهری یادآور شد: به‌طور مثال، نماز یکی از ضروریات است که ما را به هم و به خداوند پیوند می‌دهد، امری که نباید در زندگی روزمره گم شود؛ در حالی که گاهی در میان دغدغه‌هایمان فراموش می‌شود.

وی بیان کرد: امروزه نیز می‌توان به این آموزه‌ها همت گماشت، به آن‌ها فکر کرد و تفکر اینکه که آیا بسیاری از موارد را که در زندگی بزرگ کرده‌ایم، براساس اصول اساسی اسلام است.

انتهای پیام
captcha