تدارک شورای شهر شیراز برای رونق فعالیت‌های مذهبی
کد خبر: 3997096
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰

تدارک شورای شهر شیراز برای رونق فعالیت‌های مذهبی

در شانزدهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز شرح وظایف کمیسیون سومین حرم اهل بیت(ع) به تصویب رسید که در آن مواردی نظیر کمک به برگزاری مسابقات قرآن دستگاه‌ها، بهسازی و مرمت بقاع متبرکه، تلاش برای توسعه گردشگری زیارتی و تسهیل رفت و آمد زائران و... بودند که همگی به بحث رونق فعالیت‌های مذهبی در این کلان‌شهر کمک می‌کنند.

به گزارش ایکنا از فارس، شانزدهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با 9 دستورکار، عصر دیروز، 21 شهریورماه با حضور 13 نفر از اعضا در سالن جلسات برگزار شد.

اولین دستورکار پیرامون مشارکت شهرداری شیراز در برگزاری کنگره جهانی ادبی و هنری «محمد(ص)؛ پیامبر رحمت» بود که مقرر شد، موضوع جهت بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا ارجاع شود.

موضوع بعدی صحن علنی به تعیین تكلیف نحوه مدیریت و بهره‌برداری مجموعه‌ها و باغ‌های تاریخی در اختیار شهرداری شیراز اختصاص داشت که طبق نظر اعضای شورای شهر شیراز مدیریت و بهره‌برداری مجموعه‌ها و باغ‌های تاریخی در اختیار شهرداری شیراز شامل باغ جهان‌نما، باغ دلگشا، مجموعه خواجوی کرمانی و باغ هنر از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه در اختیار مدیریت گردشگری و امور زیارتی (در حال حاضر زیرمجموعه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز) قرار گرفته و نگه‌داری از فضای سبز آن کما فی سابق بر عهده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری باشد.

دستورکار بعدی سلب قابلیت استفاده عمومی از مقدار 26/157 متر مربع عرصه مازاد بر عرض معبر بدون تغییر در عرض معبر پس از اجرای طرح تفصیلی مصوب (توسط مراجع ذیصلاح) مجاور ضلع شرق و مقدار 47/4 متر مربع عرصه مازاد بر عرض معبر بدون تغییر در عرض معبر پس از اجرای طرح تفصیلی مصوب (توسط مراجع ذیصلاح) مجاور ضلع جنوب پلاك ثبتی 2306 بخش 4 با كاربری G-R244 (مسكونی) و كدنوسازی 1-192-1-6 و احتساب آن به‌عنوان اموال اختصاصی شهرداری اختصاص داشت که به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید.

چهارمین دستورکار درخصوص سلب قابلیت استفاده عمومی از مقدار 28/26 متر مربع عرصه جاده متروک مجاور ضلع شرق پلاك ثبتی 278/7129 بخش 4 شیراز با كاربری محورهای مختلط تجاری ـ اداری و خدمات با مسكونی M112 و كد نوسازی 34-19-11-1 بود که احتساب آن به‌عنوان اموال اختصاصی شهرداری به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید.

پیرامون سلب قابلیت استفاده عمومی از مقدار 05/57 متر مربع عرصه آبراه متروک مجاور ضلع شمال یک باب منزل مسكونی به شماره قطعه 141 از پلاک ثبتی اوقافی 3012/1102 بخش 3 شیراز با كاربری محورهای مختلط تجاری ـ اداری و خدمات با مسكونی زیر منطقه‌ای M113  و كد نوسازی 7-408-27-3 واقع در اكبر‌آباد، بولوار پارسیان جنوبی، نبش كوچه 5 (اراضی تفكیكی بسیجیان) طبق مصوبه شورای شهر شیراز به‌عنوان اموال اختصاصی شهرداری شیراز قلمداد می‌شود.

موضوع بعدی درمورد سلب قابلیت استفاده عمومی از مقدار 58/187 متر مربع عرصه مازاد بر عرض معبر بدون تغییر در عرض معبر پس از اجرای طرح تفصیلی مصوب (توسط مراجع ذیصلاح) مجاور ضلع شمال پلاك ثبتی 822/2144 بخش 4 شیراز با كاربری تأسیساتی و تجهیزاتی شهری S123 و كدنوسازی 6-449-36-9 که احتساب آن بعنوان اموال اختصاصی شهرداری به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید.

هفتمین دستور کار صحن علنی شورای شهر به شرح وظایف کمیسیون شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) اختصاص داشت که با هدف تلاش برای ارتقای جایگاه شهر مقدس شیراز به تراز سومین حرم اهل بیت(ع) در جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر به تصویب شورای اسلامی شهر رسید:

  1. بررسی و تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی مذهبی و زیارتی با محوریت شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) و نظارت بر اجرای آن.
  2. سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در جهت معرفی شهر مقدس شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در سطح ملی و بین‌المللی با همکاری سایر دستگاه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های اجتماعی.
  3. ترغیب، تشویق و مشارکت اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی در امور سرمایه‌گذاری تأسیسات گردشگری مذهبی سومین حرم اهل بیت(ع) از جمله احداث زائرسرا، اماکن اقامتی، موزه‌ها و غیره.
  4. سیاست‌گذاری تسهیل روند پذیرش گردشگری مذهبی داخلی و خارجی با قرار گرفتن نام شیراز در شیوه‌نامه چرخش زائران اماکن مقدس زیارتی جمهوری اسلامی ایران با رویکردهای ذیل:

الف: انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادهای همکاری بین شهرداری و سازمان‌های متولی استان با شهرهای مذهبی ایران و خارج از کشور و جابه‌جایی زائرین در قالب تورهای یکپارچه و منظم زیارتی.

ب: انعقاد تفاهم‌نامه خواهر خواندگی شهر شیراز با شهرهای مذهبی کشورهای اسلامی به‌منظور توسعه گردشگری زیارتی با طی تشریفات قانونی.

ج: برقراری خطوط و مسیرهای منظم هوایی و حمل ونقل ریلی و زمینی با هدف تأمین زیرساخت‌های تردد زائران.

  1. سیاست‌گذاری و تعامل با سایر دستگاه‌های مرتبط در برگزاری مسابقات قرآنی و مذهبی، همایش‌ها، سمینارها و هر نوع رویداد معتبر ملی و بین‌المللی با محوریت شیراز سومین حرم اهل بیت(ع).
  2. سیاست‌گذاری در جهت همکاری با سایر دستگاه‌های مرتبط در راستای بهسازی، مرمت، احداث و توسعه بقاع و امکان متبرکه و مذهبی.
  3. سیاست‌گذاری برای همکاری با دستگاه‌های مرتبط در توانمندسازی راهنمایان حوزه گردشگری مذهبی.
  4. بررسی امور، مسائل و مشکلات عمرانی، فضای سبز، زیباسازی، نورپردازی و راه‌های دسترسی منتهی به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و سایر اماکن مقدس شیراز و تصویب طرح‌های اجرایی لازم و نظارت بر اجرای آن‌ها.
  5. نظارت بر روند طراحی و اجرای «طرح 57 هکتاری حرم مطهر و بافت تاریخی شهر شیراز» با پیگیری، تصویب و زمینه سازی اجرای آن.
  6. سیاستگذاری کلان برای احداث، ساخت و جانمایی نمادهای (المان‌های) شهری در سطح شهر شیراز در شأن جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع).
  7. سیاست‌گذاری در راستای کمک به توانمندسازی هیئت‌های مذهبی شیراز، کانون‌های فرهنگی، گروه‌های جهادی و مذهبی.
  8. نظارت بر طراحی و اجرای پروژه‌های مشترک شهرداری شیراز با ادارات و سازمان‌های دیگر.
  9. بررسی بودجه، متمم بودجه و تفریغ بودجه حوزه معاونت، سازمانها و مدیریت‌های مرتبط.
  10. نظارت بر اجرای مصوبات کمیسیون در تمام زیرمجموعه‌های شهرداری و مدیریت شهری.
  11. شناسایی کمبودها، موانع و نارسایی‌ها در موضوع سومین حرم اهل بیت(ع) و برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها.
  12. برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و اقدام در خصوص تشکیل انجمن‌ها، نهادهای اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد با محوریت شیراز سومین حرم اهل بیت(ع).
  13. سیاست‌گذاری برای استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها، نهادها، اشخاص حقیقی و حقوقی، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد، اداره اوقاف، سازمان میراث فرهنگی، اداره مسکن و شهرسازی و.... در راستای دستیابی به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع).

موضوع بعد پیرامون شرایط فراخوان واگذاری بهره‌برداری از غرفه‌های تجاری و امور خدماتی پایانه‌های برون شهری امیرکبیر و شهید مدرس بود که با توجه به تقاضای سرپرست شهرداری شیراز مقرر شد لایحه مذکور به شهرداری شیراز بازگشته تا پس از اصلاحات و بازنگری مجدد ظرف مدت یک ماه به شورا ارسال شود.

آخرین دستورکار صحن علنی این هفته شورای اسلامی شهر شیراز به طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا درباره طرح تعطیلی شورای اسلامی شهر شیراز از سوم تا 12 مهرماه به مدت 10 روز اختصاص داشت که ضمن تصویب دوفوریت طرح مذکور، تعطیلات شورای اسلامی شهر شیراز از سوم تا 12 مهرماه به مدت 10 روز به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید.

انتهای پیام
captcha