به گزارش ایکنا از لرستان، حجتالاسلام سیدرضا جزایری، مفسر قرآن کریم و مدرس حوزه و دانشگاه، 20 شهریورماه در مراسم عزاداری شب شهادت حضرت رقیه(ص) در حسینیه حبیب بن مظاهر خرمآباد، اظهار کرد: اگر همه مفاهیم قرآنی و عصاره رسالتهای الهی را بخواهیم در دو کلمه خلاصه کنیم این دو کلمه یکی حق و دیگر باطل است و میتوان تمام قرآن را بر مبنای این دو کلمه تقسیمبندی کرد.
وی با اشاره به مصادیق قرآنی حق و باطل، گفت: خیر از جنس حق و شر از جنس باطل، ایمان از جنس حق و کفر از جنس باطل است، کمااینکه مهمترین سنت الهی سنت رویارویی حق و باطل است که این دو ذاتا با هم ناسازگار هستند و در طول تاریخ در مقابل هم بودند.
جزایری با یادآوری اینکه از مهمترین سنتهای تاریخ، حق و باطل است، تصریح کرد: از خلقت آدم رویارویی حق و باطل وجود داشته است، بهطوری که هابیل تجسم حق و قابیل تجسم باطل و اولین شهید مبارزه با باطل هابیل بود.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه بسیاری از مفاهیم کلیدی قرآن با حق گره خورده است، ادامه داد: ذات خداوند حق است، نبی مکرم اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع)، قیامت، مرگ، قرآن، داستانهای قرآنی نیز حق است، کمااینکه حق در قرآن به چند معنا بهکار رفته است.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اولین معنای قرآنی حق به معنای درست است، تصریح کرد: آن چیزی که راست است و با حقیقت سازگاری دارد حق است؛ در معنای دیگر حق به معنای تکلیف است و حق در جمع حقوق بهکار میرود.
وی با اشاره به اینکه قرآن بر این حقیقت تأکید دارد که لحظهای از حیات بشر عاری از رویارویی حق و باطل نیست، گفت: از دیدگاه قرآن بزرگترین گزینش انسان انتخاب موضع در جبهه حق و باطل است، به این معنا که اگر انسان از دایره حق بیرون آمد، خواسته یا ناخواسته در دایره باطل قرار میگیرد.
جزایری با یادآوری اینکه در حادثه کربلا کسانی را لعن میکنیم که به کربلا آمدند ولی نباید میآمدند، افزود: در واقعه کربلا عده زیادی میتوانستند امام حسین(ع) را یاری کنند و این کار را نکردند تا سرانجام در عاشورای سال ۶۰ هجری سلاله پاک رسول خدا با لب تشنه به شهادت میرسد.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه امام حسین(ع) خون خود را بهخاطر حق و دفع باطل نثار کرد، ادامه داد: مسلمان وظیفه دارد از مظلوم در مقابل ظالم دفاع کند، اما در این راه باید حق را بشناسیم چراکه اولیای طاغوت به دنبال این هستند که کار تشخیص حق را سخت و حق را کتمان کنند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خداوند بر ما تفضل فرموده و راههای شناسایی حق را برای ما مشخص کرده است، ادامه داد: نخستین راه شناسایی حق مراجعه به قرآن است، کمااینکه اهل بیت(ع) دیگر مسیر تشخیص حق و سومین راه تشخیص حق، عاشوراست.
وی با اشاره به اینکه عاشورا و کربلا بهترین راه شناسایی حق است، اضافه کرد: جز در کربلا هیچ جای تاریخ را پیدا نمیکنید که حق با تمام شکوه خود در یک طرف و باطل با تمام زشتیها در یک طرف باشد.
انتهای پیام