رهاشدگی مؤسسات قرآن و کاهش استقبال از دوره‌های آموزشی
کد خبر: 3995341
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
عضو هیئت مدیره اتحادیه قرآنی لرستان مطرح کرد؛

رهاشدگی مؤسسات قرآن و کاهش استقبال از دوره‌های آموزشی

عضو هیئت مدیره اتحادیه قرآنی لرستان با اشاره به کاهش رغبت خانواده‌های به حضور فرزندان‌شان در کلاس‎های آموزش قرآن در مقایسه با دیگر کلاس‎های آموزشی، گفت: باید برای جذب مخاطب قرآنی راهکارهای لازم ارائه شود که یکی از راهکارها تنوع دادن و جذابیت بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی است.

فروزان یاسمیان/////فروزان یاسمیان، مدیر مؤسسه قرآن حافظان یاس‌ نبی(س) خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با بیان اینکه مؤسسه قرآن حافظان یاس نبی(س) در سال 89 مجوز فعالیت خود را از اداره‌کل تبلیغات اسلامی لرستان دریافت کرده است، گفت: این مؤسسه قرآنی در زمینه آموزش روخوانی و روان‌خوانی و مفاهیم قرآن از سطح یک تا هفت، حفظ قرآن و پیش‌دبستانی و مهد قرآن در خرم‌آباد فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه قرآن‌آموزان این مؤسسه قرآنی از کودکان خردسال سه ساله تا بزرگسالان در سنین 50 و 60 سال را شامل می‌شود، افزود: در سال‌های گذشته استقبال خوبی از کلاس‌های آموزش قرآن داشتیم اما طی سال‌های اخیر با کاهش استقبال مردم مواجه هستیم که با شیوع کرونا این وضعیت حادتر شده و طی دو سال اخیر با کاهش شدید آمار قرآن‌آموزان مواجه شده‌ایم.

یاسمیان ادامه داد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل عدم استقبال مردم از کلاس‌های آموزش قرآن به دریافت شهریه مربوط است و اکثر خانواده‌ها تمایلی به پرداخت شهریه برای شرکت فرزندان‌شان در کلاس‌های آموزش قرآن ندارند و انتظار دارند آموزش قرآن رایگان باشد که این امر برای ما مقدور نیست، چراکه هزینه‌های مربوط به مؤسسه اجازه نمی‌دهد کلاس‌های آموزش قرآن را رایگان برگزار کنیم.

مدیر مؤسسه قرآن حافظان یاس‌ نبی(س) خرم‌آباد بیان کرد: مربیان قرآن در مقایسه با سایر مشاغل حتی معلمان مدارس غیرانتفاعی و مهدهای کودک درآمد خیلی پایینی دارند و برای ایاب و ذهاب نیاز است مورد حمایت مالی قرار بگیرند که متأسفانه عدم رغبت قرآن‌آموزان به پرداخت شهریه، باعث شده نتوانیم حمایت مالی چندانی از مربیان قرآن مؤسسه داشته باشیم.

یاسمیان با بیان اینکه البته خانواده‌هایی نیز هستند که دغدغه اصلی‌شان بحث آموزش قرآن است و حاضر هستند هرگونه هزینه‌ای را بکنند تا فرزندان‌شان قرآنی بار بیایند، ادامه داد: متأسفانه حذف و کاهش شدید بودجه‌های قرآنی طی هشت سال اخیر ضربات سختی به فعالیت‌های مؤسسات قرآن وارد کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه خانواده‌ها تمایل دارند فرزندان‌شان در کلاس‌های ورزشی، تقویتی، هنری و ریاضی و زبان خارجه و چرتکه نیز شرکت کنند، بعضی از مؤسسات قرآن به این حوزه وارد شده و نسبت به برپایی کلاس‌های چرتکه، تقویتی و هنری اقدام کرده‌اند تا حداقل بتوانند بخشی از هزینه‌های مؤسسه را از این طریق تأمین کنند.

آموزش قرآن جذابیت داشته باشد

عضو هیئت مدیره اتحادیه قرآنی لرستان با اشاره به تعطیل شدن تعدادی از مؤسسات قرآن این استان به‌دلیل مشکلات مالی و ناتوانی در تهیه مکان و همچنین مشکلات مربوط به پرداخت هزینه آب، برق، گاز و تلفن مؤسسه، بیان کرد: متأسفانه یک مرجع خاص برای حمایت از مؤسسات قرآن وجود ندارد؛ در برهه‌ای از زمان شورای قرآن در سطح کشور برای حمایت از مؤسسات قرآن ایجاد شد که حمایت خوبی از مؤسسات داشت و بعد از آن بحث اتحادیه مدغم قرآنی مطرح شد و مؤسسات وابسته به تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی زیر نظر این اتحادیه قرار گرفتند که متأسفانه این ادغام حمایت چندانی از مؤسسات قرآنی نداشت.

یاسمیان با اشاره به اینکه سالانه بین 150 تا 200 قرآن‌آموز در مؤسسه قرآن حافظان یاس‌ نبی(س) خرم‎آباد آموزش می‌بینند و طی مدت فعالیت این مؤسسه قرآنی نزدیک به دو هزار قرآن‌آموز در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده‌اند، اظهار کرد: باید برای جذب مخاطب قرآنی راهکارهای لازم ارائه شود که یکی از راهکارها تنوع دادن به فعالیت‌های قرآنی است.

وی با بیان اینکه روش آموزش قرآن استاد محسنی در جذب مخاطب قرآنی موفق بوده است، گفت: اگر آموزش قرآن جذابیت داشته باشد و با شعر و قصه و بازی همراه باشد مخاطب نیز جذب کلاس خواهد شد که می‌طلبد در سطح کلان سیاست‌های لازم برای تغییر و تحول در کتب آموزش قرآن انجام شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه قرآنی لرستان نقش خانواده‌ها در تشویق فرزندان به حضور در کلاس‌های آموزش قرآن را مهم دانست و افزود: متأسفانه سیاست‌های کلان کشور در بحث قرآن تا حدودی ضعیف است که امیدوارم دولت جدید رویکرد مناسبی نسبت به فعالیت‌های قرآنی داشته باشد و در راستای مهجوریت‌زدایی از قرآن گام بردارد و با اختصاص بودجه‌ها و اعتبارات ویژه به فعالیت‌های قرآنی، مؤسسات را از این رکود و رهاشدگی نجات دهد.

وی در خاتمه خواستار توجه ویژه ارگان‌های قرآنی به برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش قرآن برای فعالان و نخبگان قرآنی شد و گفت: متأسفانه در دولت قبلی کوتاهی‌های زیادی در بحث قرآن و برگزاری دوره‌های تخصصی قرآن داشتیم که امید است در دولت جدید این ضعف رفع شود و شاهد برگزاری دوره‌های تخصصی قرآن باشیم.

انتهای پیام
captcha