خوشنویسی تابلوی «علمدار کربلا» توسط هنرمند لرستانی
کد خبر: 3988638
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

خوشنویسی تابلوی «علمدار کربلا» توسط هنرمند لرستانی

مهران جمشیدیان، هنرمند لرستانی تابلوی خوشنویسی خود با عنوان «علمدار کربلا» را برای اهدا به حرم مطهر حضرت ابوالفضل(ع) طراحی کرد.

خوشنویسی تابلوی «علمدار کربلا» توسط هنرمند لرستانیمهران جمشیدیان، هنرمند خوشنویس لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، از اهدای هشت تابلوی خوشنویسی به آستان قدس رضوی طی سال‌های گذشته خبر داد و گفت: یکی از این تابلوها با نام «شمس‌الشموس» است که در این تابلو از القاب امام رضا(ع)، کنیه وی، اشعار و صلوات خاصه امام رضا(ع) استفاده شده است که این تابلوها در گنجینه آستان قدس رضوی نگه‌داری می‎شود.

وی با اشاره به اهدای پنج تابلو به عتبات عالیات ازجمله تابلوی «اباعبدالله الحسین(ع)» و «یاس کبود» با نام حضرت فاطمه‌زهرا(س)، افزود: یک تابلوی خوشنویسی هم با عنوان «اباصالح‌المهدی» برای سامرا طراحی کرده‌ام و تلاش من این است که تابلوهایم مزین به آیات قرآن و اسامی ائمه‌اطهار(ع) باشد.

جمشیدیان با بیان اینکه تابلوی «لبیک یا حسین» را نیز خلق کرده‌ام که به خانواده شهید مدافع حرم لرستان اهدا شد، ادامه داد: تابلویی را به یاد سردار دلها حاج قاسم سلیمانی با عنوان «سرو آسمانی» را نیز طراحی کردم که در اولین سالگرد شهید سلیمانی در خرم‌آباد رونمایی شد و قرار است توسط رئیس عتبات عالیات استان لرستان به خانواده شهید سلیمانی تقدیم شود.

جمشیدیان اضافه کرد: تابلوی خوشنویسی با عنوان «علمدار کربلا» را برای اهدا به حرم مطهر حضرت ابوالفضل(ع) آماده کرده‌ام که به زودی از آن رونمایی خواهد شد.

این هنرمند خوشنویس لرستانی با اشاره به اینکه از سال ۶۲ تاکنون در لابلای کارهای خوشنویسی که انجام می‌دادم به‌طور متفرقه کارهای قرآنی نیز انجام داده‌ام اما از سال ۸۰ به بعد فعالیت قرآنی من بیشتر شد، اضافه کرد: ماه رمضانی بود که از ناحیه گردن و چشم کسالت داشتم تا این‌که در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که در مراسم شب قدر شرکت کرده بودم تحت‌تأثیر مداحی مداح جوانی که به خرم‌آباد آمده بود قرار گرفتم و فردای همان روز تصمیم گرفتم که آیات قرآن را بنویسم.

جمشیدیان ادامه داد: بعد از آن یک سال در خانه کار کردم و در این مدت ۳۰ تا ۴۰ اثر تولید کردم به این صورت که به قرآن تفأل زده و آیه‌ای که می‌آمد شروع به نوشتن آن می‌کردم. بعد از این تحولی در زندگی من به وجود آمد، برکات آن‌را در رفتار و در فرزندان خود دیدم.

این هنرمند قرآنی که تاکنون نمایشگاه‌هایی ازجمله «مشق نور» شامل ۳۰ تا ۴۰ اثر قرآنی و «رویای قلم» را برپا کرده است، اظهار کرد: با همکاری مؤسسه قرآنی یوسف‌النبی(ع) با خرم‌آباد برای اولین بار در کشور کلاس آموزش قرآن به خط نستعلیق را به مدت دو سال و نیم برگزار کردم و بعد از مدتی به فکر انجام یک کار نو افتادم که در پی آن رسم‌الخط‌هایی که در کشور وجود داشت را بررسی کردم که متوجه شدم تمام آن‌ها رسم‌الخط‌های اشعار و متون ادبی است و جای یک رسم‌الخط قرآنی در میان آنها خالی است که تصمیم به انجام این کار یعنی ابداع یک رسم‌الخط قرآنی گرفتم.

وی با بیان اینکه نگارش یک کلمه سنگین عربی به مراتب سنگین‌تر از نگارش یک کلمه سنگین با خط ثلث است که خداوند به من لطف کرده و توانستم در عرض یک سال به پشتوانه ۳۰ سال تجربه و تدریس یک حرف نو بزنم، افزود: ابتدا تصمیم داشتم که قرآن کریم را به خط نستعلیق کتابت کنم که به‌دلیل این‌که دارای حجم سنگینی بود تصمیم گرفتم که آن‌را به شکل کتاب آموزش قرآن درآورم و تا حدی که دانش و علمم اجازه داد پیش رفتم و به‌خاطر اولین نمایشگاه قرآنی که برپا کردم و به‌دلیل اینکه آغاز طوفانی فعالیت‌های قرآنی من با همین نمایشگاه بود اسم کتاب آموزشی خود را نیز «مشق نور» گذاشتم که به‌عنوان اولین کتاب آموزش قرآن به خط نستعلیق در کتابخانه ملی ایران ثبت شد و در حال حاضر نیز به‌دنبال تجدید چاپ این کتاب هستم.

این هنرمند خوشنویس لرستان که هنر خوشنویسی را نوعی خدمت به دین می‎داند، اظهار کرد: از خداوند متعال خواسته‌ام که این راه را برای من باز نگه‌ دارد و ما هنرمندان را با حوائج دنیوی مشغول نکند که بتوانیم وظیفه‌ای که برعهده ما گذاشته شده است را انجام دهیم و قطعاً باید بدانیم که خیر و سعادت انسان‌ها در امانت‌داری و اجرای آن هنر و علمی است که خداوند به انسان اعطا کرده است.

انتهای پیام
captcha