رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی «مسندالرضا(ع)» در کشور
کد خبر: 3979588
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی «مسندالرضا(ع)» در کشور

همزمان با شام ولادت امام رضا(ع) از قدیمی‌ترین نسخه خطی «مسندالرضا» در کشور، اهدایی مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی رونمایی شد.

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی «مسندالرضا(ع)» در کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، سیدرضا صداقت حسینی، کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی در آئین رونمایی از نسخه خطی «مسندالرضا(ع)»، اهدایی آیت‌الله خامنه‌ای به کتابخانه رضوی رونمایی که همزمان با شام ولادت امام هشتم(ع) برگزار شد، ضمن اشاره به وجود 81 نسخه خطی از آثار منسوب به امام رضا(ع) در مرکز نسخ خطی گنجینه رضوی با عناوین «ذهبیه»، «صحیفه الرضا(ع)»، «اصول دین»، «مسندالرضا(ع)» و «فقه الرضا(ع)» به زبان‌های عربی و فارسی و در موضوعات طب، احادیث، ادعیه و فقه، نسخه رونمایی شده از «مسندالرضا(ع)» را قدیمی‌ترین نسخه از این اثر در کشور برشمرد که به شماره 36086 در گنجینه نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

وی در معرفی این رساله بیان کرد: این اثر مشتمل بر 40 حدیث معتبر نبوی در مواعظ و اخلاق و آداب معاشرت است که دارای عناوین «و بالاسناد» است و داوود بن سلیمان غازی از مشاهیر روات شیعه و از بزرگان اعلام قرن دوم هجری آن‌ها را از امام رضا(ع) روایت کرده و ایشان از جدّشان نبی مکرّم اسلام(ص) روایت کرده‌اند.

صداقت‌حسینی با اشاره به ذکر سند روایت به‌طور کامل در آغاز رساله، افزود: این کتاب غیر از «صحیفه‌الرضا(ع)» است، اگرچه برخی روایات در هر دو کتاب وجود دارد.

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی با اشاره به وجود سه نسخه خطی از این رساله در کتابخانه‌های ایران خاطرنشان کرد: نسخه موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی اولین و قدیمی‌ترین نسخه خطی موجود در ایران است.

وی در تبیین ویژگی‌های این رساله بیان کرد: این رساله با «بسم الله الرحمن الرحیم. لا يُستفتحُ بافضل من اسمه كلام و لا يُستنجح باحسن من صُنعه مرام» آغاز و با حدیث «قال رسول‌الله(ص) اياكم و الظلم فانه مخرب الدور صدق رسول الله»، پایان می‌یابد.

صداقت‌حسینی ادامه داد: این رساله توسط اسكندر بن حسين استرآبادی در تاریخ 872 هجری قمری کتابت شده، کاغذ این نسخه خطی 15سطری، نخودی آهار مهره و تعداد اوراق آن 4 برگ در ابعاد 17×11 است. جلد آن گالينگور با عطف ميشن قهوه‌ای و دارای حواشی توضیحی است.

وی در پایان یادآور شد: سیدمحمدجواد حسینی جلالی براساس نسخه خطی کتابخانه آیت‌الله مرعشی در سال 1418 هجری قمری این اثر را در قم به چاپ رسانده است.

انتهای پیام
captcha