چرایی هجرت امام رضا(ع) به ایران واکاوی شود
کد خبر: 3979238
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

چرایی هجرت امام رضا(ع) به ایران واکاوی شود

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور بیان کرد: علت و چرایی هجرت امام رضا(ع) به ایران باید مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد چراکه هجرت ایشان نقش مهمی در گسترش مکتب اسلام و عمومی شدن نشر معارف اهل‌ بیت(ع) دارد‌.

عمومی شدن نشر معارف اهل‌بیت در زمان امام رضا(ع)حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع)، اظهار کرد: تبیین و تحلیل معارف اهل‌ بیت(ع) باید همواره اصل سخنرانی‌ها در مناسبت‌های مذهبی باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از زندگی امام رضا(ع) هجرت ایشان به ایران است، ادامه داد: امروز به برکت وجود امام رضا(ع)، مشهد پایتخت‌ معنوی ایران و از شهرهای بزرگ جهان اسلام است که سالانه میلیون‌ها نفر به این شهر سفر کرده و از کرامات آن حضرت بهره‌مند می‌شوند.

دریکوند به فرمایش نبی مکرم اسلام(ص) مبنی بر اینکه یکی از فرزندان من در مرو یا خراسان به خاک سپرده می‌شود، ادامه داد: علت و چرایی هجرت امام رضا(ع) به ایران باید مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد چراکه هجرت ایشان نقش مهمی در گسترش مکتب اسلام و عمومی شدن نشر معارف اهل‌ بیت(ع) دارد‌.

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با بیان اینکه در خصوص احوالات، شخصیت، مناظرات علمی، پاسخ‌گویی به شبهات و کرامات امام رضا(ع) کتب و روایات فراوانی وجود دارد که نمونه آن کتاب عیون اخبار الرضا است، تصریح کرد: یکی از مواردی که در خصوص احوالات امام هشتم شیعیان مطرح است بحث زیارت آن حضرت است که باید اهمیت، آثار و آداب زیارت را تبیین کرد چراکه بسیاری از مردم از جای جای جهان همه ساله به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه به استناد روایتی از امام هشتم شیعیان کسانی که به زیارت امام رضا(ع) می‌آیند در سه جا شفاعت می‌شوند، افزود: امام رضا(ع) در زمان جان دادن، عبور از پل صراط، در زمان دادن میزان و نامه اعمال دست زائران خود را می‌گیرد و این نشان از رأفت و مهربانی امام رئوف شیعیان است.

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با اشاره به چرایی هجرت امام رضا(ع) از مدینه به ایران، بیان کرد: امام رضا(ع) با آمدن خود به ایران، پایتخت بزرگی برای شیعیان ایجاد کرد و مرو یا خراسان برای رشد تشیع باقی ماند. تشیع در هیچ جایی مانند ایران رشد نکرده است، از طرفی بسیاری از امامزادگان در زمان حضور امام رضا(ع) در ایران در نقاط مختلف کشور به ترویج مکتب اسلام پرداخته و امروز بارگاه مقدس آنان نیز پایگاه‌های معنوی برای ترویج فرهنگ اسلام است.

وی با اشاره به اینکه ایران در شرایط کنونی یک طرف موازنه قدرت است و ابرقدرت‌ها بدون حضور ایران نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، ادامه داد: اگر امروزه می‌بینیم که ایران جلودار ایجاد ایجاد تمدن اسلامی و زمینه‌ساز فرهنگ مهدوی در جهان است به برکت وجود امام رضا(ع)، امامزادگان و اماکن مقدسه‌ای است که به سبب هجرت آن حضرت به ایران ایجاد شده‌اند.

دریکوند با اشاره به اینکه اشاعه معارف اهل‌ بیت(ع) تا قبل از هجرت امام رضا(ع) از مدینه به ایران خصوصی بود و با حضور امام رضا(ع) در ایران عمومی شد، ادامه داد: مأمون از همه فرقه‌ها دعوت می‌کرد و آنان را در مقابل امام رضا(ع) قرار می‌داد ولی آن حضرت با علم خود پیروز مناظره‌ها بود و این کار بزرگ امام رضا(ع) در زمان خود موجب رشد و پیشرفت شیعیان شد.

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با بیان اینکه رشد و گسترش معارف اهل بیت(ع) و شیعیان مدیون وجود امام رضا(ع) است، تصریح کرد: مأمون با ولایتعهدی امام رضا(ع) می‌خواست به حکومت خود مشروعیت دهد و از طرفی بین علوی‌ها و شیعیان تفرقه ایجاد کند اما امام رضا(ع) با بصیرت خود موجب اتحاد آنان شد تا جایی که به عالم آل محمد(ص) ملقب شد.

خبرنگار: امین زینی‌وند

انتهای پیام
captcha