استغفار زمینه‌ساز تقرب الهی است
کد خبر: 3965545
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
نایب‌‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور:

استغفار زمینه‌ساز تقرب الهی است

نایب‌‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با اشاره به نکاتی درباره دعای روز ششم ماه مبارک رمضان، گفت: در این دعا بر کثرت استغفار و فراهم آوردن زمینه قبولی آن تأکید شده است.

شرحی بر دعای روز ششم ماه رمضان/ استغفار زمینه‌ساز تقرب استحجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، نایب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با شرح دعای ششمین روز ماه رمضان «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ، وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ، وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ، بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» اظهار کرد: در این دعا انسان دست نیاز به‌سوی خدای سبحان دراز می‌کند و می‌گوید خدایا در این روز ما را از مستعفرین قرار ده.

وی با اشاره به اینکه مستغفرین یعنی کسانی که با فراهم آوردن شرایط استغفار از درگاه خداوند طلب بخشش گناهان را دارند، اضافه کرد: استغفار به درگاه خداوند تابع شرایط خاصی است که انسان باید قبل و بعد از استغفار به آنان پایبند باشد.

حجت‌الاسلام دریکوند با یادآوری اینکه استغفار کردن به شرطی مقبول درگاه الهی قرار می‌گیرد که انسان در برخورد با والدین به‌درستی برخورد کند، افزود: کسی عاق والدین باشد نمی‌تواند انتظار قبول استغفار داشته باشد.

نایب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با اشاره به اینکه بیانی از امام معصوم آمده است که عبادت 10 جزء است که ۹ جزء آن کسب رزق و روزی حلال است، گفت: استغفار کسی که حق‌الناس بر گردن او است پذیرفته نیست مگر آنکه حق‌الناس را پرداخت کند.

وی توبه را شرط دیگر پذیرش استغفار دانست و با اشاره به اینکه در روایات اسلامی بر زیاد استغفار کردن تأکید شده است، تصریح کرد: ماه رجب، ماه استغفار به درگاه الهی است از طرفی مستحب آن است که انسان بعد از نمازهای واجب یومیه مانند نماز ظهر و عصر 70 مرتبه استغفار کند.

حجت‌الاسلام دریکوند با اشاره به آثار استغفار در زندگی مادی و معنوی انسان، افزود: اولین اثر استغفار زدوده شدن غم، ناراحتی روحی و خوف انسان است، چراکه استغفار باعث آرامش روح انسان و تسکین قلب است.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستان با اشاره به اینکه استغفار باعث می‌شود انسان به‌ جز خدا از کسی ترس نداشته باشد، ادامه داد: انسان در زمان گرفتاری‌های زندگی با استغفار به درگاه خدا برود اما به شرط اینکه بعد از استغفار در زندگی خود مراقبت کند کمااینکه استغفار موجب برآورده شدن آرزوهای انسان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استغفار موجب برآورده شدن حاجات، رزق مادی و معنوی می‌شود، ادامه داد: خداوند استغفارکنندگان را از بندگان شایسته خود قرار می‌دهد و قرب خداوند خود نوعی رزق معنوی است که با استغفار حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام دریکوند با یادآوری اینکه انسان با استغفار می‌تواند خود را از دلتنگی‌های مادی رها کند و فقط خدا را در دل خود جای دهد، افزود: رحم و مهربانی خداوند از همه چیز بیشتر است کمااینکه در حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) آمده است که از رحم و مهربانی صد جزء است که ۹۹ جزء آن از آن خداوند متعال است پس بهتر آن است که در این ایام به درگاه خدا تضرع داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha