نگرش قرآن به برتری انسان بر سایر مخلوقات
کد خبر: 3964847
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
نماینده ولی فقیه در استان لرستان مطرح کرد؛

نگرش قرآن به برتری انسان بر سایر مخلوقات

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به برتری انسان بر سایر موجودات، گفت: بهره‌مندی از نعمت عقل، دمیدن روح الهی در بدن انسان و ارسال انبیای الهی از دلایل تکریم و گرامی بودن انسان در نزد خداوند است.

امروز جمعه ارسال شود/ نگرش قرآن به برتری انسان بر سایر مخلوقاتبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان، ۲۶ فروردین در دومین جلسه «آموزه‌هایی از قرآن کریم»،  اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در قرآن، روایات، فقه، حقوق و جامعه‌شناسی مطرح و مورد توجه قرار گرفته، موضوع انسان و انسان‌شناسی است.

وی با اشاره به اینکه هر مطلبی که به اعتقادات و احکام بر می‌گردد در رابطه با انسان است، به تعیین اجمالی انسان از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: انسان موجودی مرکب از بدن و روح است، به‌طوری‌ که بدن ریشه از خاک دارد و روح به عنوان یک امر مجرد، از عالم مجردات است.

حجت‌الاسلام شاهرخی با یادآوری اینکه برخی از انسان‌ها به‌واسطه اینکه روح را مرکب خویش قرار می‌دهند در مسیر الهی حرکت می‌کنند و برخی دیگر به‌واسطه اینکه به بدن و مسائل مادی توجه دارند و راه شیطان را در پیش می‌گیرند رو به سقوط می‌روند، اضافه کرد: خداوند در پی آفرینش انسان خود را ستایش می‌کند؛ همان‌طور که در آیه ۱۴ سوره مؤمنون می‎خوانیم «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ؛ آنگاه نطفه را به‌صورت علقه درآورديم پس آن علقه را به صورت مضغه گردانيديم و آنگاه مضغه را استخوان‌هايى ساختيم بعد استخوان‌ها را با گوشتى پوشانيديم آنگاه جنين را در آفرينشى ديگر پديد آورديم آفرين باد بر خدا كه بهترين آفرينندگان است.»

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان اینکه خداوند در آیات ۱۱ تا ۱۳ و بخشی از آیه ۱۴ سوره مؤمنون مراحل خلقت مادی انسان شامل نطفه، علقه، استخوان و گوشت را بیان کرده و در نهایت خود را تحسین می‌کند، بیان کرد: با دمیدن روح در کالبد بی‌جان بدن مادی، انسان خلقت دیگری پیدا می‌کند ‌به این معنا که تا قبل از دمیدن روح در بدن، وجود انسان معنا ندارد و بعد از آنکه خداوند از روح خود در بدن انسان دمید، خلقت انسان کامل شد.

وی با یادآوری اینکه خلقت انسان دارای پیچیدگی‌های فراوانی است، ادامه داد: خداوند هیچ‌گاه پس از خلقت آسمان کوه و نباتات بر خود آفرین نگفت تنها بعد از خلقت انسان فرمود آفرین بر خدایی که بهترین آفرینندگان است، کمااینکه در خلقت خداوند متعال تنوع وجود دارد و خداوند در ساختن و خلقت از کسی تقلید نمی‌کند.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه خداوند در آیه ۷۰ سوره اسراء با مضمون «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‌ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا» انسان را تکریم می‌کند، ادامه داد: در آیه ۷۰ سوره اسراء صحبت از تکریم و گرامی داشتن انسان و فضیلت وی بر همه مخلوقات است چراکه در این آیه آمده است ما فرزندان آدم را گرامی داشته، آنان را در خشکی و دریا حمل کردیم؛ از روزی‌های پاکیزه به انسان عطا کرده و او را بر همه مخلوقات برتری کامل دادیم‌.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با طرح این سؤال که چرا خداوند انسان را تکریم کرده و او را گرامی می‌دارد، اضافه کرد: زیرا انسان کامل‌ترین مخلوق خداوند و دارای عقل، هوش و استعداد است.

وی با اشاره به اینکه ارسال رسولان و نازل کردن کتب آسمانی دیگر دلیل تکریم، فضیلت و برتری انسان بر سایر مخلوقات است، تصریح کرد: خداوند انبیای الهی را برای هدایت انسان‌ها فرستاد و این نشان از جایگاه بااهمیت انسان است.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه خداوند انسان را گرامی داشت زیرا مرکب‌هایی در اختیار وی قرار داد تا نیازهای خود را فراهم و کسب تجربه کند، افزود: تسلط انسان بر خشکی و دریا که به‌عنوان یک نعمت یاد شده، نشان از گرامی بودن انسان در نزد خداوند سبحان است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان اینکه برتری دادن انسان بر فرشتگان از دیگر دلایل گرامی بودن انسان و برتری او بر سایر مخلوقات در نزد خداوند است، اضافه کرد: خداوند سبحان انسان را تکریم کرد زیرا موهبت عقل و هوش را به وی عطا فرمود و او را بر غیر انسان فضیلت داد.

وی با یادآوری اینکه خداوند متعال روزه و روزه‌داری را برای رسیدن انسان به رشد و کمال معنوی بر انسان واجب کرد بر لزوم تلاوت قرآن، قرائت دعاهای مخصوص این ایام، رسیدگی به محرومان و مستمندان و صله‌رحم تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha