مروری بر زندگی امام جواد(ع) / جود جوادالائمه همیشگی بود
کد خبر: 3955452
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱

مروری بر زندگی امام جواد(ع) / جود جوادالائمه همیشگی بود

نایب‌ رئیس شورای هیئات مذهبی با اشاره به تشکیک در امامت امام جواد(ع) در سن کودکی از سوی دشمنان و فرقه‌های انحرافی آن زمان، گفت: ویژگی شاخص امام نهم شیعیان بخشش و سخاوتمندی بود این در حالی است که این بخشش و گذشت همیشگی و مستمر بود.

مروری بر زندگی امام جواد(ع) / جود جوادالائمه همیشگی بودحجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، نایب‌ رئیس شورای هیئات مذهبی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تبریک ایام ولادت امام محمدتقی(ع)، اظهار کرد: امام جواد(ع) از مادری به نام سبیکه متولد شد و امام رضا(ع) بعدها نام همسر خود را «خیزران» نامید.

وی با اشاره به اینکه دوران امامت امام جواد(ع) هفده سال طول کشید و آن حضرت در هشت سالگی به امامت و در ۲۵ سالگی به شهادت رسید، ادامه داد: پانزده سال امامت امام جواد(ع) آن در دوران مأمون عباسی و دو سال دیگر در دوران معتصم عباسی است.

دریکوند با اشاره به اینکه حضرت جوادالائمه(ع) تا ۴۰ سالگی فرزند پسر نداشت بیان کرد: بعد از ولادت امام جواد(ع) فرمود تاکنون فرزندی بابرکت‌تر از این فرزند نیامده است.

نایب‌رئیس شورای هیئات مذهبی با یادآوری اینکه در زمان امام جواد(ع) مهمترین بحث، امامت آن امام در دوران خردسالی بود، ادامه داد: امام جواد(ع) اولین امامی است که در خردسالی به امامت رسیده است و بعد از آن حضرت نیز امام هادی(ع) در هشت سالگی و امام زمان(عج) در پنج سالگی به امامت رسیدند.

رئیس شورای هیئات مذهبی لرستان با اشاره به اینکه امام جواد(ع) نخستین امامی است که در کودکی به امامت رسیده است و از طرفی در آن زمان فرقه‌های بسیاری شکل گرفته بود به فعالیت فرقه واقفیه علیه آن حضرت اشاره کرد و گفت: فرقه واقفیه در آن زمان در خصوص امامت امام جواد(ع) بیشترین شک و تردید را ایجاد می‌کرد.

وی با یادآوری اینکه جریان امامت به مانند نبوت است به ریشه قرآنی نبوت در دوران کودکی اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم خداوند حضرت عیسی(ع) را در کودکی به نبوت بر می‌گزیند و از طرفی نبوت حضرت یحیی(ع) نیز در دوران کودکی بوده است.

دریکوند با اشاره به اینکه در مکتب اسلام امامت مقامی از طرف خداوند است که درک مقام آن در عقل بشری نمی‌گنجد، ادامه داد: بسیاری از کتب فقهی و تفسیر در زمان امام جواد(ع) نوشته شده است.

نائب‌ رئیس شورای هیئات مذهبی با اشاره به اینکه امام جواد(ع) امام سخاوت، جود و منشأ برکت است، تصریح کرد: در جامعه کنونی بیش از هر زمانی نیازمند ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری و استمرار آن هستیم کمااینکه به گواه تاریخ، جود و سخاوت و بخشش امام جواد(ع) مستمر بود.

رئیس شورای هیئات مذهبی لرستان با یادآوری اینکه عبدالعظیم حسنی از افرادی است که در ارتباط نزدیک و مرید خاص امام جواد(ع) بود که علاوه بر امام جواد، زمان امام رضا(ع) و موسی بن جعفر(ع) را نیز درک کرده است، تصریح کرد: در بیانی از امام جواد(ع) آمده است که ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی برابر ثواب زیارت امام حسین(ع) است.

وی در خصوص ازدواج امام جواد(ع) با ام‌فضل دختر مأمون، گفت: مأمون دشمن ائمه بود و شیعیان را به شدت آزار می‌داد و امام جواد(ع) در آن زمان با در نظر گرفتن شرایط، این ازدواج را به سبب کم شدن فشار بر شیعیان قبول کرد و با استفاده از جایگاه خود توانست فعالیت‌های فرهنگی و اسلامی خود را انجام داد اما امام هادی(ع) از همسر دیگر آن حضرت به نام سمانه مغربیه است.

دریکوند با اشاره به اینکه در زمان معتصم عباسی امام جواد(ع) را به بغداد آوردند، یادآور شد: ام‌فضل از امام جواد(ع) کینه داشت و از طرفی از اینکه بچه‌دار نمی‌شد اما همسر دیگر امام جواد(ع) به نام سمانه صاحب فرزند شده بود به شدت ناراحت بود و همین امر موجب مباشرت وی در به شهادت رساندن امام نهم شیعیان شد.

انتهای پیام
captcha