اختتامیه اولین سوگواره فرهنگی و هنری «سردار دل‌ها» در لرستان برگزار شد
کد خبر: 3945717
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵

اختتامیه اولین سوگواره فرهنگی و هنری «سردار دل‌ها» در لرستان برگزار شد

آیین اختتامیه اولین سوگواره فرهنگی و هنری «سردار دل‌ها» ویژه اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم با تجلیل از نفرات برتر، امروز، 15 دی‌ماه در حوزه هنری استان لرستان برگزار شد.

سوگوارهبه گزارش ایکنا از لرستان، آیین اختتامیه اولین سوگواره فرهنگی و هنری «سردار دل‌ها» ویژه اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم استان لرستان، امروز، 15 دی‌ماه با حضور جمعی از مسئولان استانی لرستان در محل سالن آمفی‌تئاتر حوزه هنری استان لرستان برگزار شد.

احمد حسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این مراسم ضمن تسلیت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و چهلمین روز درگذشت شهید محسن فخری‌زاده، گفت: تشییع جنازه پیکر پاک شهید سلیمانی نشان از ارادت قلبی مردم به این شهید بزرگوار بود، ارادتی که از اخلاص سردار سرچشمه می‌گرفت. این مراسم باعث تحکیم وحدت در سطح جامعه و تحکیم روابط دو کشور مسلمان ایران و عراق شد.

وی افزود: لقب سردار دلها واقعاً برازنده این شهید بود و همگی شاهد بودیم که وی در جریان سیل ابتدای سال گذشته در استان لرستان و استان‌های گلستان و خوزستان و در حوادثی از این‌ دست، همواره در کنار مردم بود و در عین شجاعت، درایت و هوش ذاتی همواره خود را سرباز ولایت می‌دانست و هیچ‌گاه از خط ولایت جدا نشد و این راز ماندگاری سردار است.

فتایی با تأکید بر اینکه خون پاک شهید حاج قاسم سلیمانی، شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: در طول یک سالی که از شهادت سردار سلیمانی می‌گذرد در سراسر کشور و در استان لرستان ویژه‌برنامه‌ها و فعالیت‌های بسیار خوبی صورت گرفته که در جای خود ارزشمند بوده است، اما اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در راستای رسالتی که در خصوص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ مقاومت و مکتب شهید سلیمانی دارد به‌دنبال آن بود که از ظرفیت هنر برای تولید آثاری ماندگار در این عرصه استفاده کند.

وی اضافه کرد: در همین راستا فراخوان این جشنواره در هفته دفاع مقدس سال‌ جاری منتشر و توزیع شد و تا 15 آذرماه بالغ‌ بر ۲۳۰ اثر ارزشمند در حوزه‌ها و بخش‌های جشنواره به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری، برگزیدگان معرفی و امروز مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان سپس با اشاره به برگزاری کنگره ملی ۶۳۰۰ شهید استان در سال آینده، گفت: تمام ظرفیت فرهنگی و هنری استان باید در راستای برگزاری موفق این کنگره بسیج شود و ما به‌عنوان کمیته فرهنگی، هنری و رزمایش کنگره از هم‌اکنون برنامه‌های خود را آغاز کرده‌ایم و یکی از اهداف برگزاری سوگواره «سردار دل‌ها» بر همین اساس بوده است.

وی در پایان اظهار کرد: تلاش می‌کنیم این سوگواره را در سال‌های آینده با گستره‌ ملی و با حضور هنرمندان شاخص کشور برگزار کنیم.

سردار سلیمانی به جنگ مذهب علیه مذهب خاتمه داد

مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان نیز در این آئین، بیان کرد: با وقوع انقلاب اسلامی در جهان دوقطبی و شکستن چارچوب‌های دو قطب شرق و غرب حاکم بر دنیا، دشمنان با تحمیل جنگ هشت ساله، تلاش کردند که انفجار نور را در نطفه خفه کنند.

وی یادآور شد: در ادامه، انفجار نور و جنگ تحمیلی با فراز و فرودهای بسیار و تقدیم شهدای زیادی مواجه شد با این وجود همواره شاهد دفاع جانانه ملت از آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده و هستیم.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان با اشاره به تأثیرات اعجازآمیز شخصیت حاج قاسم در دفاع مقدس و جهاد مستمر، بیان کرد: حضور مؤثر سردار سلیمانی در منطقه که همراه با روشنگری، اعتمادبخشی و امید دادن به مردم بود، طرح خاورمیانه جدید را خنثی کرد. شهید حاج قاسم سلیمانی با توانمند کردن ملت‌ها و بالابردن قدرت هماوردی با رژیم اشغال‌گر قدس، موازنه قدرت را تغییر داد.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی به جنگ مذهب علیه مذهب خاتمه داد، افزود:  دولت‌سازی کار ابرقدرت‌هاست که با ارائه الگوهای مختلف می‌تواند ایجاد شود، با این وجود حاج قاسم دولت‌سازی کرد و دولت مقاومت را ایجاد کرد.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان ادامه داد: شخصیت کاریزماتیک سردار سلیمانی در مجاب کردن پوتین در یک مذاکره دوساعته، اعجاز انقلاب اسلامی است و بدون تردید در نطق فرهمند خود و با محاسبه دقیق اطمینانی به رئیس‌جمهور روسیه داده بود که با ورود به جنگ پیروزی حاصل می‌شود.

کشکولی، ناجی توانمند کردن گروه‌های مقاومت و صدور انقلاب اسلامی از معبر مقاومت را از مؤلفه‌های برجسته شخصیت شهید سردار سلیمانی برشمرد و اظهار کرد: شهید سردار سلیمانی همه مادیات و اعتباریات دنیا را با لقب سرباز و ذکر آن در وصیت‌نامه و سنگ‌ قبر خود کنار زد.

رونمایی از مجموعه شعر «این روزها که نیستی»

در بخش دیگری از این آیین اختتامیه از مجموعه شعر «این روزها که نیستی» که در برگیرنده اشعار پایداری محمدتقی عزیزیان با برگردان عربی محمود میرزایی و برگردان انگلیسی علی نوری است رونمایی شد.

نقاشی‌های این مجموعه شعر اثر مرتضی یوسفیان است که در این مراسم از وی و محمدتقی عزیزیان تجلیل شد.

تجلیل از دو خانواده شهدای مدافع حرم

در ادامه این مراسم، از خانواده‌های شهدای مدافع حرم  رضا رستمی‌مقدم و اسماعیل غلامی یاراحمدی تجلیل شد.

شهید رضارستمی مقدم در تیرماه ۱۳۴۰ در شهرستان خرم‌آباد به دنیا آمد. وی در دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی مختلف جنوب حضور موثر دارد و در منطقه هورالعظیم بر اثر اصابت ترکش و حمله شیمیایی دچار آسیب‌های زیادی گردیده که منجر به جانبازی ۵۰ درصدی گردید. شهید رستمی مقدم در چهاردهم خرداد ماه نو و پنج در راه پاسداری از حرم حضرت زینب(س) در جنوب حلب به شهادت رسید.

شهید اسماعیل غلامی یاراحمدی نیز آخرین شهید مدافع حرم لرستان است که اواخر آبان ماه نود و هشت در سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

تجلیل از برگزیدگان نخستین سوگواره سردار دل‌ها

بنا بر این گزارش، برگزیدگان این سوگواره در بخش‌های مختلف به شرح زیر اعلام شد:

بخش مقاله و یادداشت: مقام اول غلامرضا تاجبخش «تحلیل کیفی تاثیرات جامعه‌شناختی شهادت اسطوره‌های مقاومت بر جوانان»، مقام دوم علی زیودار«قهرمانان ابزار ملت‌سازی هستند» از پایگاه خبری یافته و مقام سوم مشترک مصطفی رباطی «شهادتت مارک با سردار» از پایگاه خبری یافته و پروین حافظی تلفیق وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی و آموزه‌های اسلام.

شعر و دلنوشته: مقام اول محسن بیاتیان، مقام دوم وحید اشجع، مقام سوم فاطمه احمدی

نقاشی: آرش فروغی

نمایشنامه: مقام اول پژمان شاهوردی «عقیق سرخ»، مقام دوم ایوب منصوری «پدر»، مقام سوم امیر محمد حسنوندی «دختر آبی بابا»

عکس: کامین ملکی

خوشنویسی: ستار ولی‌نژاد

موسیقی( سرود): مقام اول امیرحسین ویسکرمی، مقام دوم امین رسولی و ذبیح‌الله کردعلیوند، مقام سوم محمدرضا کرم‌الهی

پادکست: مقام اول مشترک علیرضا احمدی «مرد میدان» و شهرزاد مظفری و تقدیر از کم سن و سال‌ترین شرکت‌کننده سوگواره خانم غزل سوری پنج ساله

موشن‌گرافیک: «نگین انگشتر» تولید فضای مجازی صدا و سیمای مرکز لرستان

نماهنگ، کلیپ،..... فیلم : نفر اول عزیز بابانژاد و تقدیر از فتوکلیپ ذوالفقار ... تولید فضای مجازی صدا و سیمای مرکز لرستان و تقدیر از رزا نیازی «فتوکلیپ»

فیلم‌نامه: تقدیر از محمد امرایی فیلمنامه انیمیشن ....

بخش ویژه تولیدات شهدای مدافع حرم: مقام اول: محسن مرادی فیلم مستند و تقدیر از کلیپ حمید آقایی به‌عنوان «غم رفتن تو»

در پایان نیز از غزل سوری، پنج ساله به‌عنوان کم سن‌ترین شرکت‌کننده در سوگواره سردار دل‌ها تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha