چگونگی شناخت مکتب شهید سلیمانی / فقط راوی سخنان نباشیم
کد خبر: 3945472
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
در میزگرد ایکنای کردستان مطرح شد؛

چگونگی شناخت مکتب شهید سلیمانی / فقط راوی سخنان نباشیم

میزگرد تخصصی ایکنای کردستان با عنوان «تبیین شاخصه‌های مکتب شهید سلیمانی» با تأکید بر ایدئولوژی و سبک زندگی، تبیین و شناخت هر چه بیشتر مکتب شهید سلیمانی و چگونگی ادامه راه سردار شهید، روز گذشته، ۱۴ دی برگزار شد.

به گزارش ایکنا کردستان، میزگرد تخصصی با عنوان «تبیین شاخصه‌های مکتب شهید سلیمانی» با حضور مجید آوج، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان، حجت‌الاسلام امیر هادی‌زاده، معاون فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در کردستان و سیدصادق زمانی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی سنندج در دفتر خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

مجید آوج، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان، در ابتدای این نشست اظهار کرد: این میزگرد با هدف پاسداشت مقام و جایگاه سیدالشهدای مقاومت که در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خوش درخشیدند و نامی ماندگار در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی فرهنگی و مردمی از خود بر جای گذاشته است، برگزار شده است. امروز زمان آن رسیده تا جوانان و نوجوانان ما به دنبال این حقیقت باشند که چه ویژگی‌های شخصیتی در وجود سردار سلیمانی نهفته بود که وی را در تاریخ ماندگار کرد و رسانه‌ها باید این ابعاد و زوایای وجودی شهید سلیمانی را برای جوانان بازنمایی کنند.

آوج بیان کرد: در خبرگزاری ایکنا در کنار رسالت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی خود با برگزاری این میزگردهای تخصصی در عرصه تولید محتوا ورود پیدا کرده‌ایم و امیدواریم در بازشناسی شاخصه‌های مکتب شهید سلیمانی بتوانیم گامی مؤثر برداریم.

مرور دوباره سبک زندگی شهید

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان، نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مکتب امام راحل و مقام معظم رهبری سرداران رشیدی در جنگ تحمیلی و بعد از جنگ سربلند کرده‌اند اما تنها سرداری که سکه مکتب از سوی ولی امر مسلمین به نام وی زده شد، شهید سردار سلیمانی بود.

وی افزود: در آموزه‌های دینی ما مکتب مجموعه‌ای از ایدئولوژی، جهان‌بینی، حجمی از ارز‌ش‌ها، باورها و گذاره‌های اخلاقی و دینی بوده است و برای درک مکتب شهید سلیمانی باید سبک زندگی شهید را مروری دوباره کرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات استان کردستان اخلاص را مهم‌ترین مؤلفه شهید سلیمانی ذکر و بیان کرد: اخلاص خاستگاه قرآنی دارد چراکه خداوند متعال در آیه 26 و 27 سوره الرحمن می‌فرماید: «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ ﴿۲۶﴾ وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ ﴿۲۷﴾، هر چه بر [زمين] است فانی‏ شونده است و ذات باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى خواهد ماند». یعنی جز خدا و آنچه رنگ خدایی به خود بگیرد همه جهان هستی فانی است. شهید سلیمانی رنگ خدا به خود گرفت و به واسطه آن و اخلاص خود جاودانه شده است.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی با بهره‌مندی از وقت و فرصت‌های خود به حفظ و قرائت قرآن می‌پرداخت و عشق به ولایت و اهل بیت در مکتب وی موج می‌زد، همچنین هم نوع دوستی و توجه به محرومان جامعه نیز از خصایص بارز ایشان بود.

به گفته حجت‌الاسلام سادات، زندگی شهید سلیمانی در حد نازلترین اقشار جامعه بود و ایشان فرزندانی تربیت کرده است که با رزق حلال زندگی می‌کنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات استان کردستان، بُعد دوم شخصیت شهید سلیمانی را بصیرت ایشان ذکر کرد و گفت: بصیرت شهید سلیمانی در ابعاد مختلف قابل تأمل است و همواره با بصیرت سیاسی خود در مناطقی که ایشان از اسلام دفاع کردند سعی می‌کرد که گروه‌های جهادی را در سرتاسر جهان بنا و سازماندهی کند.

وی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر بیشترین مبادلات تجاری با کشورعراق را دارد، افزود: این امر به واسطه بصیرت شهید سلیمانی و تشکیل ستاد عتبات عالیات شهید سلیمانی اتفاق افتاده است. همچنین اربعین حسینی که امروز به بزرگترین همایش اسلامی و انسانی تبدیل شده، از یادگاران شهید سلیمانی به حساب می‌آید.

حجت‌الاسلام سادات، با بیان اینکه ولایتمداری شهید سلیمانی از مؤلفه‌های اصلی مکتب وی است، عنوان کرد: شهید سلیمانی یک ولایتمدار تمام عیار بوده و همین خصیصه وی را در دل مردم ماندگار کرده است.

وی غیرت دینی را از دیگر شاخصه‌های نهفته در وجود سردار شهید سلیمانی دانست و اعلام کرد: شهید سلیمانی نسبت به مرز و بوم، ملیت، نوامیس ملی مسلمانان، غیرت اسلامی داشتند و با شنیدن خبر فروش دختران ایزدی و مسیحی از سوی داعش به اسرائیل به یاری آنان شتافت.

ابعاد مکتب شهید سلیمانی

حجت‌الاسلام امیر هادی‎زاده، معاون فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، در ادامه این میزگرد گفت: در برخی افراد زندگی به گونه‌ای است که یک خط واحد و خط مشی ثابت نمی‌توان استخراج کرد، اما در برخی دیگر همچون سردار شهید سلیمانی رفتار بر پایه اعتقادات و خط مشی ثابت و پایداری در زندگی است.

وی با تأکید بر اینکه از منش شهید سلیمانی به عنوان مکتب یاد می‌شود، افزود: شخصیت شهید سلیمانی فراتر از یک چهره نظامی و بر پایه ایدئولوژی خاصی بوده است و به مرور زمان تمامی ابعاد مکتب ایشان شناسایی می‌شود. برای تشخیص مکتب شهید سلیمانی هنوز راه زیادی مانده است و بیان جزییات نمی‌تواند کارساز باشد، بلکه باید تمام جزئیات زندگی وی مرور شود.

هادی‎زاده با اشاره به اینکه شهید سلیمانی یک تئوریسین تمام عیار بود که به تمامی جزئیات توجه داشت و در عین حال نیز کلان‌نگر بود، بیان کرد: هیچ کدام از تئوریسین‌های جهان نظامی و عملگرا نیستند و جهان را از پشت اتاق شیشه‌ای می‌دیدند و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند اما شهید سلیمانی، هم تئوریسین و هم مرد میدان عمل بود.

معاون فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان تأکید کرد: شهید سلیمانی اهل وعده دادن نبود و زمانی که وعده نابودی داعش در 100 روز را اعلام کردند در کمتر از آن زمان، داعش را نابود کرد و این نشان می‌دهد که باید شهید سلیمانی را از این زوایا شناخت و این معرفت را به جامعه تعمیم داد.

وی افزود: در راستای شناخت ابعاد شخصیت سردار شهید سلیمانی باید بر پررنگ کردن مکتب وی تأکید شود، نه فقط راوی سخنان بود.

شهید سلیمانی سمبل مبارزه با ظلم بود

سیدصادق زمانی، استاد دانشگاه آزاد سنندج، در ادامه این میزگرد، با اشاره به شخصیت سردار سلیمانی گفت: شخصیت وی فراملی است و مربوط به جناح و گروه خاصی نبوده و امروز شاهد بازتاب این امر در سراسر دنیا هستیم.

وی افزود: اگر چه گاهی شخصیت شهید سلیمانی، توسط دشمنان نقض می‌شود اما این تلاش‌ها بی‌فایده است چرا که شخصیت وی در راه مبارزه با تروریسم شکل گرفته و به یک نماد و سمبل برای مبارزه با ظلم تبدیل شده است. شهید سلیمانی دنبال طرد کردن نبود و از کسی که همراه نبود، مخالف نمی‌ساخت، بلکه به دنبال ایجاد جاذبه در جامعه بود و بخشی از جلوه شهادت شهید سلیمانی به همین دلیل بود چراکه با شهادت خود وحدت را در جامعه تحکیم بخشید یعنی اگر در بخش‌های از جامعه رخنه‌ای ایجاد شده بود، با شهادتش آن‌ها را پر کرد.

به گفته زمانی شهید سلیمانی با توجه به ابعاد وجودی خود یک شخصیت مردمی بود و حضورش در هر جایی که مشکل وجود داشت کارساز بود و بوسه بر پای مادر شهید زدن از سوی او رفتاری علی گونه بود که راز ماندگاری چهره وی در تاریخ است.

وی با تأکید بر اینکه شجاعت، تدبیر و درایت شهید سلیمانی منحصر به فرد بوده است، ادامه داد: این خصایص در وجود یک فرد نظامی طبیعی است اما خصیصه عمل‌گرا بودن ایشان را سرداری متمایز کرده است. جامعه ما نیازمند وجود چنین افراد و مکتبی است، شهید سلیمانی فرمانداری جلودار و حاضر در میدان بوده است و این رمز موفقیت وی به شمار می‌آید.

این استاد دانشگاه در مورد نحوه عملکرد شناسایی شخصیت شهید سلیمانی انتقاد کرد و گفت: در این زمینه طی یکسال گذشته عجله شده و حتی گاهی هم تبلیغات به ضد تبلیغ تبدیل شده است، در حالی که باید شخصیت و مکتب این سردار شهید به عنوان یکی از مؤلفه‌های ‌اصلی قدرت نرم جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در قالب هنر و ابزارهای امروزی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی معرفی و به دنیا عرضه شود.

به گفته وی، سبک زندگی، مرام و مکتب سلیمانی جذاب است و حیات و شهادت وی برای همگان یک نعمت است و نباید این امر مورد غفلت قرار گیرد چرا که حیات این سردار شهید در تمامی ابعاد سرشار از تجربه و دستاوردهای ارزشمندی است. شهید سلیمانی در مدیریت خود توانست انسجام را در محور خاورمیانه به وجود آورد و وحدت را تحکیم کند و نه فقط در حوزه نظامی بلکه در ایجاد وحدت در سوریه و لبنان موفق عمل کرده و همه را حول یک محور جمع کند.

زمانی تأکید کرد: باید به عنوان تأسی از وی الگوبرداری شود و برای تربیت جوانان و نونهالان از مبانی فکری وی بهره برد و به شناسایی دلایل جذابیت مکتب این شهید بزرگ پرداخت. شهید سلیمانی، شهیدی برخاسته از بطن مردم است و به دلیل مردمی بودن به این جایگاه رسیده است و امروز از نمونه‌های برجسته الگوی ایثار و شهادت، تدبیر در تمام دنیا به شمار می‌رود که باید جوانان به آن مباهات و افتخار کنند و پیرو مکتب ایشان باشند.

آوج، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه شناخت ابعاد وجودی شهید سلیمانی هنوز کشف نشده است، افزود: برای درک واقعیت این اسطوره بین‌المللی زمان زیادی نیاز داریم.

وی اخلاص و رنگ خدایی بودن را عامل جاودانه شدن شهید سلیمانی دانست و عنوان کرد: در بُعد نظامی وجود سردار شهید سلیمانی، ایران اسلامی را به یک اقتدار جهانی تبدیل کرد. ما زمانی به اقتدار شهید سلیمانی پی خواهیم برد که دشمن و شبکه‌های معاند امروز به گونه‌ای از سردار شهید نام می‌برند که احساس فخر و غرور به ما دست خواهد داد. حال که شهید سلیمانی به عنوان یک الگوی جهانی مطرح است، چگونه می‌توان این الگو را به جوانان و فرهیختگان جامعه شناساند و زمینه تربیت سلیمانی‌ها را در جامعه و بین خانواده‌ها فراهم کرد و بتوان از این ظرفیت نهایت بهره را برد.

شناخت مکتب شهید سلیمانی نیازمند مرور زمان است/زندگی شهید سلیمانی در کتاب‌های درسی گنجانده شود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان به خاطرات حضور سردار شهید سلیمانی در مناطق سیل‌زده خوزستان اشاره و عنوان کرد: در زمان این سیل موکب استان کردستان در خوزستان مستقر و برای سیل‌زدگان غذا تهیه می‌کرد که در حین بازدید سردار از یکی از روستاهای خوزستان عبور می‌کنند که دو روز به آنها غذا نرسیده بود و به دستور سردار موکب استان کردستان به تهیه هزار بسته غذایی و توزیع بین مردمان این روستا اقدام کرد که در پایان امدادرسانی سردار شهید سلیمانی بر دست من بوسه زد.

وی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی یک شخصیتی مردمی بود، افزود: توده‌های مردمی سردار شهید سلیمانی را بزرگ کردند و کسی را که توده مردم بزرگ کند به سختی می‌توان از چشم مردم انداخت.

حجت‌الاسلام سادات بیان کرد: در این راستا هرکسی که تریبونی در دسترس دارد اعم از خطبا، وعاظ، دانشگاه، مدارس، مساجد، صدا و سیما و رسانه‌ها باید تلاش کنیم شخصیت این فرد بزرگوار را در دنیایی که با بحران الگو مواجه هستیم، به عنوان الگو به مردم بشناسانیم.

وی با اعلام اینکه شهید سلیمانی بزرگترین الگو برای نسل جوان از لحاظ ساده‌زیستی، تواضع و فروتنی، برخورد با پدر و مادر و ... است، یادآور شد: در مباحث دیپلماسی، فرماندهی و مدیریتی ایشان یک الگوی تمام عیار برای مدیران و مسئولان محسوب می‌شوند چراکه مکتب امام راحل و منظومه فکری رهبر معظم انقلاب را احیا کردند.

معاون فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان در ادامه عنوان کرد: من بازهم به این موضوع تأکید می‌کنم که ابعاد مکتب شهید سلیمانی هنوز ناشناخته مانده است چراکه به واسطه جایگاه امنیتی که داشتند کمتر در مورد ایشان بحث مطرح می‌شد و بعد از شهادت این واقعیات بر همگان روشن شد.

راویان قصه زندگی شهید سلیمانی را دریابیم

وی افزود: در این راستا باید راویان قصه زندگی شهید سلیمانی را دریابیم و تمام ابعاد زندگی شهید سلیمانی را با جمع‌آوری اطلاعاتی از همسر، فرزندان، همرزمانش و مرتبطان با وی کشف کنیم و با جمع‌آوری این اطلاعات مرحله بعد که الگوگیری جوانان است، خود به خود انجام خواهد شد و امام رضا(ع) در این زمینه می فرماید: «اگر مردم محاسن و زیبایی‌های کلام ما را درک کنند خودشان تبعیت می‌کنند».

حجت‌الاسلام هادی‌زاده اعلام کرد: در این راستا باید گفت تبیین به معنای واضح خود در مورد مکتب شهید سلیمانی صورت نگرفته است و این تبیین باید به صورت جامع انجام شود چراکه اگر نقصان داشته باشد اثر عکسی خواهد گذاشت. درخشندگی شهید سلیمانی به واسطه نمود عینی بیانات امام راحل در اخلاق، رفتار و ابعاد سیاسی زندگی ایشان بوده است و همین امر موجب شد مردم عاشق این شخصیت شوند لذا باید گفت ما هنوز در مرحله تبیین گیر کردیم.

معاون فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان بیان کرد: شهید سلیمانی مکتبی را بنیان گذاشت که از لابلای این مکتب سلیمانی‌های کوچکی همچون شهید حججی‌ها ظاهر شدند.

وی با تأکید بر اینکه حافظه تاریخی مردم را باید همیشه تقویت کرد، افزود: باید از طرق مختلف فضای مجازی، رسانه‌ها، صدا و سیما و منابع مختلف وجود چنین مردان بزرگی در تاریخ انقلاب به مردم گوشزد شود و گرنه دشمن چنان عمل می‌کنند که دو زاویه تحریفی را نشان می‌دهد و مردم منحرف خواهند شد.

زندگی شهید سلیمانی در کتاب‌های درسی گنجانده شود

سیدصادق زمانی نیز در ادامه این بحث افزود: بعد از شهادت شهید سلیمانی تندیس‌های مختلفی از شهید سلیمانی ساخته شد که در این امر آنقدر عجولانه اقدام شد که تبدیل به یک ضد تبلیغ شد، درحالیکه باید اقدامات در این زمینه حساب شده انجام شود.

وی ادامه داد: در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان باید داستان‌های کوتاهی از ولایتمداری، مدیریت، مردم‌داری، اخلاص، عمل شهید سلیمانی با یک ادبیات وزینی و قالب هنری خوب گنجانده شود تا تأثیری بسزایی در شناخت دانش‌آموزان از این شخصیت برجسته ملی داشته باشد. اگر ما می‌خواهیم کاری اثرگذار، ماندگار و ارزشمند در این زمینه داشته باشیم باید چارچوب و فکر بر آن حاکم باشد و وزارت آموزش‌و‌پرورش در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود چراکه باید بخشی از قصه‌های کتاب‌ها را به این امر اختصاص دهد.

تولید فیلم و انیمیشن از زندگی سردار شهید

وی به بخش فیلم و انیمیشن به عنوان برنده‌ترین ابزارها و زبان بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز می‌توان کارهای خوب و اثرگذاری از زندگی این سردار شهید تولید کرد که دست ما در این زمینه‌ باز است چراکه هم ابزار و هم افراد صاحب نظر در این زمینه در کشور وجود دارد.

زمانی افزود: مراکز نظامی نیز باید از کارها و اقدامات شهید سلیمانی در عرصه‌های جنگ و مبارزه با تروریسم به عنوان یک دانشگاه و کلاس درس بهره برده و به نظامیان آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از بخش‌های اثرگذار در این زمینه سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که می‌توانند در معرفی و شناساندن مکتب شهید سلیمانی بسیار اثرگذار باشند البته باید هدف نهایی در این امر شهید سلیمانی را نصب‌العین قرار دادن باشد، نه مطرح شدن خود فرد.

انتهای پیام
captcha