وصیت‌نامه حاج قاسم از نمودهای صلح و برادری اسلامی است
کد خبر: 3945280
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳

وصیت‌نامه حاج قاسم از نمودهای صلح و برادری اسلامی است

امام جمعه کیش وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی را از نمودهای صلح و برادری اسلامی دانست.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد حسن‌زاده، امام جمعه کیش، شب گذشته، 13 دی‌ماه، در وبینار «صلح و برادری اسلامی در مکتب شهید سلیمانی» که با مشارکت معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان با حضور کارشناسانی از ایران و جهان عرب برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت اولین سالروز شهید سلیمانی، اظهار کرد: یکی از اصول بسیار مهم و قوانین بسیار تأثیرگذار اسلامی، اصل برادری مؤمنین با یکدیگر است. خداوند در ابتدای آیه 10 سوره حجرات می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند» و این شعار همان اصل برادری است.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: این یکی از شعارهای اساسی، ریشه‌دار و گیرای اسلام است که باید توجه زیادی به آن داشته باشیم چراکه قابلیت بحث و بررسی و دقت فراوانی دارد. وقتی افراد می‌خواهند زیادی علاقه خود به هم‌مسلکانشان را بیان کنند نهایتاً از او به عنوان رفیق تعبیر می‌کنند اما قرآن، اسلام و مکتب نورانی پیامبر عظیم‌الشأن (ص) ما سطح پیوند، علاقه و دوستی مسلمانان را به بالاترین سطح پیوند داده و آن پیوند برادری است. در اسلام ما رفیق داریم اما آنکه نهایت اظهار محبت یک مؤمن به مؤمن را می‌رساند، فراتر از رفیق است و لذا مؤمنین بر اساس این آیه شریفه برادر یکدیگر هستند.

امام جمعه کیش تصریح کرد: ما با این شعار می‌توانیم یک تبلیغ بسیار تأثیرگذار از اسلام داشته باشیم و به دیگران بگوییم نگاه اسلام نسبت به ارتباط دو برادر مؤمن و مسلمان یک نگاه بسیار دقیق و عاطفی است. بر همین اساس ما معتقدیم مکتب اسلام ناب می‌فرماید مسلمانان از هر نژاد و قبیله با هر زبان و سن و سالی با یکدیگر احساس عمیق برادری دارند، حتی اگر برادری در شرق جهان و دیگری در غرب زندگی کند بر اساس این اصل عمیق اسلامی، این‌ها با یکدیگر احساس عمیق نزدیکی و برادری دارند و این جایگاه برادری در مکتب اسلام است.

اصل برادری در مکتب حاج قاسم نمایان بود

حسن‌زاده در خصوص اصل برادری در مکتب شهید سلیمانی، عنوان کرد: من این افتخار را دارم که با شهید سلیمانی هم استانی هستم و امروز کرمانی‌ها در سراسر عالم افتخار می‌کنند که همشهری سیدالشهدای مقاومت هستند. من با قدری از زندگی این مرد بزرگ آشنا هستم، ایشان برای دوستانش واقعاً یک انسان به تمام معنا برادر بود و این برادری را در جبهه‌های جنگ از حاج قاسم دیده بودیم. ایشان در عین حال که فرمانده ای قدر و تیزهوش بود اما با زیردستانش با ارتباط برادری رفتار می‌کرد و بسیار رفیق بود.

وی اضافه کرد: حاج قاسم در دوره خود به خصوص در ارتباطات عاطفی بی‌نظیر بود، وقتی جنگ تمام شد فرماندهان و رزمندگان هرکس به دنبال کار و تلاش خود رفت اما من شاهد بودم که این مرد بزرگ و برادر بسیار دلسوز بعد از جنگ تا آخرین دوران زندگی به هیچ وجه دوستان رزمنده و شهید خود را فراموش نکرد و مرتب به خانواده آن‌ها سر می‌زد. حتی گاهی با پدر و مادر برخی شهدا که سن و سالی داشتند به صورت تلفنی احوال‌پرسی می‌کرد. وقتی پدر و مادر شهدا حاج قاسم را می‌دیدند گویی فرزندشان را دیده‌اند.

امام جمعه کیش بیان کرد: در مکتب شهید سلیمانی که همان مکتب اسلام است، همین اصل اساسی اسلامی یعنی برادری بسیار نمایان بود. ایشان به فرزندان شهدا به خصوص شهدای مدافع حرم احترام بسیاری می‌گذاشت، آن‌ها را نوازش می‌کرد و برایشان هدیه می‌آورد. ما می‌توانستیم نهایت مهربانی را در چهره حاج قاسم مشاهده کنیم.

حسن‌زاده افزود: یکی از صحنه‌های تحقق عینی قانون برادری در مکتب اسلام، صحنه حج است که متأسفانه امروز به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا از این فریضه مهم سیاسی، عبادی محروم هستیم. وقتی همه مسلمان‌ها گرد کعبه دور می‌زنند، انسان نسبت به دیگران احساس نزدیکی دارد چراکه یک جمع واحد در اطراف خانه خدا در حال طواف هستند. در صحرای عرفات نیز می‌توان اوج قانون برادری را دید.

جبهه‌ جنگ؛ نمود تحقق اصل برادری اسلامی

وی ادامه داد: جبهه‌های جنگ نیز یکی از نمودهای تحقق اصل برادری اسلامی است، به یاد دارم یکی از دوستان عزیز حاج قاسم به شهادت رسیده بود، حسین یوسف اللهی که ارتباط تنگاتنگی با حاج قاسم داشت و ایشان در سخنرانی که در مراسم تشییع این شهید داشت، برای از دست دادن چنین برادری فریاد می‌زد و گریه می‌کرد.

امام جمعه کیش اظهار کرد: یکی از نمودهای اصل برادری، وصیت‌نامه حاج قاسم است که در آن درخواست کرده بود من را بعد شهادت کنار حسین یوسف اللهی دفن کنید و این عمق ارتباط و برادری شهید سلیمانی است که به بعد از دوران این دنیا نیز کشیده شده است چراکه ما معتقدیم در برزخ و آخرت نیز مؤمنین با هم ارتباط و علاقه دارند.

حسن‌زاده افزود: تعابیر قوی در خصوص این اصل اسلامی در روایات داریم، رسول گرامی خدا(ص) تعبیر دارند: «المسلم أخو المسلم» در جای دیگری تعبیر می‌کنند «اَلْمُؤْمِنُ أَخُو اَلْمُؤْمِنِون» در حدیث دیگری تشریح می‌کنند: «مثل الأخوين إذا التقيا مثل اليدين» دو برادر مؤمن مانند دو دست یکدیگر هستند. همان‌طور که دو دست یکدیگر را می‌شویند، دو برادر مؤمن با هم کمال همکاری را دارند، برادر مؤمن عیوب برادر خود را پاک می‌کند و این نشان از ارتباط عمیق مؤمنین دارد بر همین اساس در مکتب حاج قاسم که همان مکتب اسلام ناب است و ما افتخار می‌کنیم که پیرو این مکتب هستیم، می‌بینیم ایرانی، عراقی، سوری، لبنانی، یمنی، بحرینی، عربستانی، افغانی و پاکستانی همه اهل یک دیار و جغرافیا هستند و ایشان به شدت به این مسئله معتقد بود.

شهید سلیمانی؛ معمار بزرگ لشکر بین‌المللی اسلامی

وی تصریح کرد: شهید سلیمانی پایه‌گذار و معمار بزرگ لشکر بین‌المللی اسلامی بود، این لشکر متشکل از همه مسلمانان با ملیت‌های مختلف بود. او عاشق صلح بود و اگر با داعش جنگید، اگر در دفاع مقدس با صدام جنگید درواقع جنگ او در جهت ایجاد صلح بود. داعش آمد که صلح و امنیت را از بین ببرد اما حاج قاسم سلیمانی با جنگ خود به دنبال ایجاد صلح در کشورهای مسلمان و جهان بود.

امام جمعه کیش در پایان گفت: امیدوارم همه ما بتوانیم مکتب حاج قاسم را به خوبی بشناسیم، پیرو آن باشیم و به خوبی به جوانان معرفی‌اش کنیم. ان‌شاءالله به برکت پیروی از مکتب حاج قاسم پایان عمر ما هم شهادت باشد و به واسطه این شهادت رستگار شویم.

انتهای پیام
captcha