وبینار «صلح و برادری اسلامی در مکتب شهید سلیمانی» برگزار شد
کد خبر: 3945255
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

وبینار «صلح و برادری اسلامی در مکتب شهید سلیمانی» برگزار شد

وبینار «صلح و برادری اسلامی در مکتب شهید سلیمانی» با مشارکت معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان با حضور کارشناسانی از ایران و جهان عرب برگزار شد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، شب گذشته، 13 دی‌ماه، وبینار «صلح و برادری اسلامی در مکتب شهید سلیمانی» با حضور «حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده» امام جمعه کیش، «سعید پورعلی» معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، «عباس خامه‌یار» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، «شیخ زهیر الجعید» دبیرکل جبهه عمل اسلامی لبنان و «مصطفی اللداوی» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی برگزار و تأثیر سردار سلیمانی در برادری اسلامی، وحدت، همزیستی و صلح بین ملل اسلامی بررسی شد.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد حسن‌زاده، امام جمعه کیش، در این وبینار اظهار کرد: یکی از اصول بسیار مهم و قوانین بسیار تأثیرگذار اسلامی، اصل برادری مؤمنین با یکدیگر است. خداوند در ابتدای آیه 10 سوره حجرات می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند» و این شعار همان اصل برادری است.

شهید سلیمانی پایه‌گذار لشکر بین‌المللی اسلامی بود

وی افزود: تعابیر قوی در خصوص این اصل اسلامی در روایات داریم، رسول گرامی خدا(ص) تعبیر دارند: «المسلم أخو المسلم» در جای دیگری تعبیر می‌کنند «اَلْمُؤْمِنُ أَخُو اَلْمُؤْمِنِون» در حدیث دیگری تشریح می‌کنند: «مثل الأخوين إذا التقيا مثل اليدين» دو برادر مؤمن مانند دو دست یکدیگر هستند. همان‌طور که دو دست یکدیگر را می‌شویند، دو برادر مؤمن با هم کمال همکاری را دارند، برادر مؤمن عیوب برادر خود را پاک می‌کند و این نشان از ارتباط عمیق مؤمنین دارد بر همین اساس در مکتب حاج قاسم که همان مکتب اسلام ناب است و ما افتخار می‌کنیم که پیرو این مکتب هستیم، می‌بینیم ایرانی، عراقی، سوری، لبنانی، یمنی، بحرینی، عربستانی، افغانی و پاکستانی همه اهل یک دیار و جغرافیا هستند و ایشان به شدت به این مسئله معتقد بود.

امام جمعه کیش تصریح کرد: شهید سلیمانی پایه‌گذار و معمار بزرگ لشکر بین‌المللی اسلامی بود، این لشکر متشکل از همه مسلمانان با ملیت‌های مختلف بود. او عاشق صلح بود و اگر با داعش جنگید، اگر در دفاع مقدس با صدام جنگید در واقع جنگ او در جهت ایجاد صلح بود. داعش آمد که صلح و امنیت را از بین ببرد اما حاج قاسم سلیمانی با جنگ خود به دنبال ایجاد صلح در کشورهای مسلمان و جهان بود.

شهید سلیمانی، مرد میدان دفاع بود

سعید پورعلی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این وبینار عنوان کرد: سردار سلیمانی بعد از جنگ تحمیلی در لباس یک نظامی و در ابعاد و درجات یک نظامی قرار گرفت و ما نباید حضور انسانی مثل او را در طول دوران جنگ تحمیلی با کلیدواژه جنگ تحلیل کنیم، شاید درست‌ترین کلیدواژه برای حضور کسانی چون او در جنگ تحمیلی، «دفاع» باشد. همین کلیدواژه می‌تواند سلیمانی را به مرد صلح و برادری تبدیل کند. او مرد میدان دفاع بوده و در مفهوم جنگ و تجاوز خانه نگزیده است.

وی افزود: از نظر دین مبین اسلام، صلح و زندگی مسالمت‌آمیز انسان‌ها با عقاید و مذاهب گوناگون، یک ارزش و هدف است و با زندگی فطری انسان‌ها سازگارتر است. در شرایط صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز رشد و تعالی انسان و تفاهم برای رسیدن به توافق و گرایش به حق امکان‌پذیرتر است. هدف در روند صلح‌آفرینی و صلح سازی تنها پایان دادن به خشونت نیست بلکه بسترسازی برای توسعه و تحکیم و تعمیق صلح با اتکا به حمایت مردم است.

حاج قاسم هیچ‌گاه با مفهوم امنیت، صلح و برادری تجارت نکرد

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بیان کرد: سردار سلیمانی هیچ‌گاه جنگجو و تجاوزطلب به معنای متعارفی که در رفتار جریان‌های ارعابی تکفیری، صهیونیستی و آمریکایی می‌بینیم، نبود. برعکس او دقیقاً مانند دوران دفاع مقدس در پی صلح‌آفرینی و امنیت سازی بود، چراکه خود را در عرصه یک تجاوز دیگر می‌دید که از مثلث شوم تکفیری، عبری و آمریکایی برخاسته بود. او منطقه خاورمیانه را با همه تنوع نژادی، قومی و مذهبی می‌شناخت و برای تقویت آن بر اساس صلح و همزیستی و عاری شدن از خشونت‌های دینی، نژادی، قومی و استکباری تلاشش را متمرکز کرده بود. صلح سازی و امنیت سازی سردار سلیمانی با تکیه بر مفهوم برادری دینی، نژادی، قومی و مهم‌تر از آن‌ها مفهوم برادری انسانی بود.

پورعلی خاطرنشان کرد: قاسم سلیمانی هیچ‌گاه با مفهوم امنیت، صلح و برادری تجارت نکرد، او امنیت و صلح را گدایی نمی‌کرد. مرد صلح و برادری، امنیت را با قدرت می‌ساخت و با بازدارندگی تعمیق و تقویتش می‌کرد. به همین دلیل حاج قاسم برای تأمین صلح و برادری، سنگ را به موشک تبدیل کرد و موشک را برای تجاوز مورداستفاده قرار نداد بلکه از سلاح‌های پیشرفته برای بازدارندگی استفاده کرد.

زره نظامی، تنها پوسته ظاهری شهید سلیمانی بود

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز در این وبینار، اظهار کرد: ژست و یونیفرم نظامی برای حاج قاسم سلیمانی هدف نبود بلکه این زره نظامی تنها پوسته‌ای ظاهری و برای دفاع از ارزش‌های انسانی بود. شخصیت حاج قاسم در مقایسه با سیاست‌مداران و جنگجویان متعارف جهان امروز کاملاً متفاوت بود، او در برابر بزرگ‌ترین دشمنان می‌ایستاد، آن‌ها را به چالش می‌کشاند و می‌جنگید اما در برابر اشک‌های یک یتیم خردسال فرومی‌ریخت و کرنش می‌کرد، حاج قاسم با آن قدرت در برابر استعمار می‌ایستاد و از آن‌سو به داد سیل زندگان می‌رسید، در کنار مردم بود، در پیاده‌روی‌های اربعین دوشادوش مردم حرکت می‌کرد و از مادیات و مال دنیا دور بود.

وی افزود: شهید سلیمانی از دوربین‌ها فراری بود و زره نظامی‌اش را تنها برای آسایش انسان‌ها، حفاظت از همزیستی، صلح و امنیت ملت‌ها به کار می‌برد و این یک ادعای صرف نیست بلکه در گفتار و رفتار و وصیت‌نامه‌اش نیز قابل مشاهده است. سردار سلیمانی قبل از به‌کارگیری هرگونه سلاح سرد و گرم، برای تثبیت صلح از سلاح نرمش استفاده می‌کرد، گفت‌وگو و محاوره داشت، او پدیدآورنده دیپلماسی در ادبیات جهادگرانه امروز بود. او برای حفظ صلح و برادری و رویارویی با دشمن همین دیپلماسی جهادی را در میدان نبرد به کار می‌گرفت و منطقه را با همین ادبیات به صلح و ثبات و امنیت رساند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان ادامه داد: منطقه خاورمیانه همچون موزاییک رنگارنگی است که حاج قاسم زیبایی‌اش را نگه داشت و حافظ صلح و امنیتش بود. از این رو همه با هر ملیت و دین و مذهبی حاج قاسم را دوست داشتند و او را فرشته نجات می‌دانستند و این فراتر از برادری اسلامی و دین و نژاد و مذهب است. خشونت و نیروی سخت او تنها برای دشمنان کرامت انسانی و برادری بود. امروز محور مقاومت تبدیل به امپراتوری مقاومت شده و در جای‌جای این محور نام قاسم سلیمانی می‌درخشد. هیچ‌کس در مورد او دین و ملیتش را نمی‌پرسد و همه او را به عنوان یک شخصیت بزرگ استعمارستیز و استکبارستیز می‌شناسند و این تاج‌گذاری سرداری عشق با سرنیزه برای هیچ احدی تحقق نمی‌یابد.

حاج قاسم، امید همه مستضعفان جهان بود

شیخ زهیر الجعید، دبیرکل جبهه عمل اسلامی لبنان نیز در این وبینار گفت: حاج قاسم امید همه مظلومان و مستضعفان جهان بود، او نه تنها در کشورهای عربی و اسلامی و مظلومین فلسطین که سرزمین و دارایی‌شان سرقت شده، بلکه امیدی برای مظلومان خود آمریکا هم بود، حاج قاسم برای فروپاشی سیطره و حملات هژمونی آمریکا که ترامپ زشت‌ترین شیوه آن را نشان داد، انسان عظیمی بود و کارهای بسیار زیادی کرد. به همین دلیل این سالروز برای ما بسیار دردناک است اما در عین حال می‌توانیم بگوییم چنین دستاوردهایی بدون حضور و اقدامات حاج قاسم، این شیرمرد جهان و ابو مهدی المهندس هرگز به اجرا در نمی‌آمد.

وی افزود: ما امروزه درد جدایی از ایشان را شدیدا احساس می‌کنیم، این درد از امید مردی بود که آرزو داشت در قدس آزادشده و مسجدالاقصی نماز بخواند و برادران مسیحی ما برای نماز به کلیسای مهد بازگردند. او هیچ‌گاه بین مسلمانان و دیگر ملت‌ها تفرقه ایجاد نمی‌کرد و به دین و مذهب هیچ‌کسی نه شیعه و نه سنی اهمیت نمی‌داد.

شهادت حاج قاسم، باعث آزادی فلسطین خواهد شد

دبیرکل جبهه عمل اسلامی لبنان بیان کرد: خداوند در آیه 92 سوره مبارکه الأنبياء امر فرمود: «إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُكُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّكُم فَاعبُدونِ این (پیامبران بزرگ و پیروانشان) همه امّت واحدی بودند (و پیرو یک هدف)؛ و من پروردگار شما هستم؛ پس مرا پرستش کنید». حاج قاسم به محتوای این آیه الهی واقعاً عمل کرده و به همه مسلمانان، سنی و شیعه با یک چشم نگاه می‌کرد. تروریست‌ها به همه افراد، از هر دین و مذهب و ملیتی حمله می‌کردند اما حاج قاسم همیشه آن‌ها را نابود می‌کرد.

شیخ زهیر الجعید ادامه داد: من گمان دارم شهادت حاج قاسم، چیزی نیست جز اینکه حضور ایشان اکنون قوی‌تر و استوارتر و قدرتمندتر شده است تا بتوانیم به هدفش برسیم. من می‌بینم که شهادت حاج قاسم سلیمانی باعث آزادی فلسطین و باز پس گرفتن هر ذره از خاک این سرزمین مقدس و هر مسلمان و مسیحی در فلسطین است. آزادی بیت‌المقدس بسیار نزدیک است. فرزندان شهید سلیمانی که آن‌ها را آموزش می‌داد تا به آمادگی کامل برسند و بتوانند با این دشمن مقابله کنند امروز جانشین او هستند.

شهید سلیمانی، شریک مقاومت در پیروزی فلسطین است

مصطفی اللداوی، نویسنده و تحلیلگر فلسطینی نیز در این وبینار اظهار کرد: خداوند این توفیق را به من عطا کرد که با شهید سلیمانی گفت‌وگو داشته باشم و صفت انسانیت را در شخصیت ایشان دیدم، او آرمان فلسطین و درد و رنج ملت ما را خوب درک کرد و شاید جزئیات مشکلات و دردهای ما را بهتر از خود ما می‌شناخت.

وی افزود: حاج قاسم به عمق سرزمین‌های اشغالی نفوذ و تعادل قدرت را ایجاد کرد، ما امروز به کمک او به فناوری ساخت موشک و تونل دست یافته‌ایم و پیروزی‌مان نزدیک است. او شریک مقاومت در این پیروزی است او نه تنها فرمانده عظیمی برای ایران بلکه فرمانده بزرگی برای فلسطین و شریک سربازان فلسطینی بود و خوب می‌دانست که قدرت فلسطین در وحدت و یکپارچگی و مقابله با رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل گروه‌های فلسطینی را یکپارچه کرد.

محور مقاومت شکست‌ناپذیر است

تحلیلگر فلسطینی تصریح کرد: شهید سلیمانی هیچ‌گاه هیچ‌چیز را محال نمی‌دانست و در فرهنگ او محال، معنا نداشت. او درک کرد که شکست دشمن محال نیست، وحدت ملت فلسطین محال نیست و با ایجاد وحدت میان ملت فلسطین و استفاده از قدرت وحدت چیزی ساخت که دشمن را نابود کرد. حاج قاسم خوب می‌دانست که پیروزی به تنهایی تحقق‌پذیر نیست بلکه کل منطقه باید یکدست باشد و به همین دلیل محوری از تهران تا غزه برای مقاومت ایجاد کرد و فهمید که قدرت مقاومت در گرو قدرت این محور است. او محوری شکست‌ناپذیر و غیرقابل عقب‌نشینی و ناگسستنی ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: از خداوند متعال برای شهید سلیمانی درخواست رحمت کرده و به رژیم صهیونیستی که در روز شهادتش خوشحال بود میگویم: زیاد خوشحال نباشید، باید به شدت گریه کنید چراکه این مرد با اینکه شهید شد اما هزاران مرد را با پرچم مقاومت به جای گذاشت تا راهش را ادامه دهند. پیروزی که شهید سلیمانی برای ما آماده کرد، نزدیک است و به زودی دشمن را شکست داده و پرچم مقاومت را بالا خواهیم برد.

انتهای پیام
captcha