شخصیت فرهنگی شهید سلیمانی مغفول مانده است
کد خبر: 3945250
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
سنگری:

شخصیت فرهنگی شهید سلیمانی مغفول مانده است

محمدرضا سنگری با اشاره به حضور سردار سلیمانی در همه عرصه‌ها گفت: شهید خانه پدری خود را به کار فرهنگی اختصاص داده بود و در آن مجموعه بیش از ۱۰۰ جلد کتاب درباره نهاد‌هایی که در جنگ در کرمان نقش‌آفرین بودند، سامان داده شد؛ به همین دلیل است که می‌گویم ارزش‌های فرهنگی سردار شهید مغفول مانده است.

ابعاد فرهنگی شخصیت شهید سلمیانی دیده نشده استبه گزارش ایکنا از خوزستان، محمدرضا سنگری‏، محقق عاشورایی، روز گذشته، 13 دی‌ در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی در دزفول گفت: محبوبیت‏، مودت‏ و فتح قلب‌ها به بیان قرآن رهاورد دو عنصر است که باید با هم گره بخورند. اگر قلب و زیست ما پیوندگاه دو عنصر ایمان و عمل صالح باشد، مودت ما در قلب‌ها ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: امروز گاهی تعبیر کاریزماتیک برای معنای واژه مودت به کار برده می‌شود اما آنچه در واژه قرآنی مودت وجود دارد بسیار فراتر از این است. اگر مؤدت این شخصیت بزرگ (سردار سلیمانی) این گونه در دل‌ها نشست‏، چیزی به جز جلوه رحمانیت پروردگار نبود که فرمود: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا».

سنگری با بیان اینکه سردار سلیمانی از تمام آزمون‌ها سرفراز بیرون آمد، گفت: او از زمانی که فرمانده گردان ثارالله شد تا زمانی که به تیپ و بعد به لشکر رسید، لحظات سخت و خطیری را پشت سر گذاشت. در جایی که زانوان می‌لرزند، او سرفراز بیرون آمد و بخشی از این شخصیت پشت پرده است که به تدریج خواهیم شناخت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آزمون‌ها برای ما هم وجود دارند و نباید تصور کنیم که انقلاب باید چیزی به ما بدهد بلکه باید بدانیم که ما قرار است چه چیزی به انقلاب بدهیم؟ و در خدمت انقلاب چه می‌کنیم؟ روی میز کار شهید رجایی این آیه‌ قرار داشت: «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» اگر کاری را تمام کردی‏، به کار بعد بپرداز. ما هم درنگ نکنیم‏، خستگی را خسته کنیم‏، همان کاری که شهید سلیمانی انجام داد و دائم در تلاش و تکاپو بود.

سنگری با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی در هر جا لازم بود، حضور داشت، گفت: امام حسین(ع) می‌فرمایند: «در انجام کار خوب اگر عجله نکردید آن را به حساب نیاور». بنابراین کار خوب را با تأخیر انجام ندهید. مؤمن این گونه است که وقتی باید باشد، حضور دارد و حضور دائم باعث می‌شود تاریکی‌ها ما را تهدید نکنند.

وی با اشاره به حضور سردار در همه عرصه‌ها افزود: شهید سلیمانی خانه پدری خود را به کار فرهنگی اختصاص داد و 50 جوان در آن مشغول گردآوری اطلاعات خانواده‌های شهدا بودند. در این مجموعه بیش از 100 جلد کتاب درباره تمامی نهادهایی که در جنگ در کرمان نقش‌آفرین بودند، سامان داده شد؛ باید بگویم که ارزش‌های فرهنگی سردار شهید نامشخص مانده است.

این مؤلف عاشورایی در پایان اظهار کرد: ویژگی دیگر سردار سلیمانی،‏ خصوصیت «نافذالبصیرت» است که امام صادق(ع) برای سردار کربلا به کار می‌برد. خداوند قدرتی به شهید سلیمانی داده بود که می‌توانست در افراد نفوذ کند و تأثیر گذارد. چه چیز انسان را به این نقطه می‌رساند که بتواند افق‌هایی را ببیند که با تعقل عادی هرگز به آن‌ها نمی‌رسد؟ همه ما می‌توانیم این را بیابیم، اگر مثل شهید سلیمانی شب‌هایمان خلوتگاه پرشکوه داشته باشد؛ باید با این ساز‌ه‌های شخصیتی زیست و آنها را گم نکرد.

انتهای پیام
captcha