پاسخ قرآن به ترور، تحریم و تهدید چیست
کد خبر: 3945220
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
حنیفی در گفت‌وگو با ایکنا:

پاسخ قرآن به ترور، تحریم و تهدید چیست

داور بین‌المللی مسابقات قرآن کشورمان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان سلیمانی و فخری‌زاده که از سوی استکبار جهانی به شهادت رسیدند، به بیان نکاتی از پاسخ قرآن کریم درباره ترور، تحریم و تهدیدهای دشمنان اسلام پرداخت.

علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی و داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه پاسخ قرآن به اقدامات استکبار مبنی بر به شهادت رساندن شخصیت‌های بزرگ اسلام و تهدید و ترور چیست، ابتدا یاد و خاطره شهیدان قاسم سلیمانی و فخری‌زاده را که از سوی استکبار جهانی به شهادت رسیدند گرامی داشت و گفت: ترور و به شهادت رساندن شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام و تحریم و تهدید مسلمانان اتفاق تازه‌ای نیست و در طول تاریخ وجود داشته است.

وی ادامه داد: حتی شخص پیامبر(ص) در مقاطع مختلفی تحت مراقبت‌های شدید بودند زیرا چند بار علیه ایشان توطئه شد و آیات قرآن در این زمینه هم وجود دارد از جمله آیه 30 سوره انفال که می‌فرماید: «وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ؛ و [ياد كن] هنگامى را كه كافران در باره تو نيرنگ می‌کردند تا تو را به بند كشند يا بكشند يا [از مكه] اخراج كنند و نيرنگ مى‏‌زدند و خدا تدبير می‌کرد و خدا بهترين تدبيركنندگان است». همچنین خداوند در آیه 22 سوره نوح می‌فرماید «وَمَكَرُوا مَكْرًا كُبَّارًا؛ و دست به نيرنگى بس بزرگ زدند» یعنی دشمنان اسلام پیوسته مکرهای بسیار وحشتناک و بزرگی را بر علیه پیامبر و مسلمانان در سر می‌پرورانند. در آیه 42 سوره طور هم آمده «أَمْ يُرِيدُونَ كَيْدًا فَالَّذِينَ كَفَرُوا هُمُ الْمَكِيدُونَ؛ يا مى‏‌خواهند نيرنگى بزنند و [لى] آنان كه كافر شده‏‌اند خود دچار نيرنگ شده‏‌اند» در اینجا از صیغه استمراری استفاده شده است یعنی کافران دائماً توطئه می‌کنند اما خودشان دچار مکر و توطئه می‌شوند و مکر و حیله به خودشان باز‌می‌گرد.

ایستادگی کنید

این پیشکسوت قرآنی تأکید کرد: در این شکی نیست که دشمنان در پی کشتن خدمتگزاران اسلام هستند و به‌طور کلی می‌خواهند هر کسی را که برای اسلام تلاش و کوشش می‌کند نابود کنند، اما قرآن کریم به مسلمانان می‌گوید باید ایستادگی کنید: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ محققاً كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند بيمى بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد» (آیه 13 سوره احقاف).

وی با تأکید بر اینکه خداوند در قرآن کریم وعده داده است سرانجام کار پیامبر(ص) و کسانی که راه او را می‌روند، پیروزی است، گفت: خداوند در آیه 21 سوره مجادله فرموده است: « كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي...؛ خدا مقرر كرده است كه حتماً من و فرستادگانم چيره خواهيم گرديد...» و این وعده خداوند و قطعی است.

حنیفی با اشاره به آیه 40 سوره حج «... وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ...؛ ... و قطعاً خدا به كسى كه [دين] او را يارى مى‌‏كند يارى مى‏‌دهد...»، گفت: روزی حضرت عیسی(ع) مشکلاتی داشت و ایشان هم تحت نظر حکومت بود و کسی هم جرئت نمی‌کرد نزدیکشان شود لذا حضرت بسیار احساس تنهایی و دلتنگی می‌کردند  و ایشان فرمودند «... مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ...؛ ... ‏ياران من در راه خدا چه كسانى‏‌اند...» (آیه 14 سوره صف) و این همان هل من ناصر ینصرنی امام حسین(ع) است. در ادامه آیه 14 سوره صف آمده است: «... قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ فَآمَنَتْ...؛ ...عيسى‏ بن ‏مريم به حواريون گفت ‏ياران من در راه خدا چه كسانى‏ اند حواريون گفتند ما ياران خداييم...».

وی با تصریح اینکه مطالب ثلث قرآن درباره همین مسائل است و در سوره‌هایی نظیر احزاب و بقره و غیره آیات متعددی را در این باره می‌توانیم مشاهده کنیم، ابراز امیدواری کرد: امروز جهان اسلام با سرکردگی ایران اسلامی بتواند در مقابل جهان استکبار و کفر و ظلم و ستم ایستادگی کند و البته وعده خداوند هم پیروزی است.

وعده قرآن به مسلمانان

حنیفی در ادامه در پاسخ به اینکه وعده قرآن در این باره به مسلمانان چیست، گفت: خداوند به مسلمانان می‌فرماید استقامت و صبر کنید؛ «فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ...؛ پس همان‌گونه كه پيامبران نستوه صبر كردند صبر كن...» (آیه 35 سوره احقاف) و همچنین در جای دیگری می‌فرماید «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا...؛ در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى‌آيند [و مى‏‌گويند] هان بيم مداريد و غمين مباشيد...» (آیه 30 سوره فصلت).

وی ادامه داد: همچنین در آیه 104 سوره نساء می‌فرماید: «... إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ...؛... اگر شما درد مى‌كشيد آنان [نيز] همان گونه كه شما درد مى‌كشيد درد مى‌كشند...» یعنی اگر شما دچار تألماتی نظیر حصر اقتصادی، ترور و تحریم و تهدید شدید، خود دشمنان و کافران هم درد دچار عذاب می‌شوند. در زمان پیامبر(ص)، مسلمانان در محاصره اقتصادی بودند و حتی در شعب ابیطالب به آنان آب هم نمی‌رسید و عده‌ای می‌گفتند صلح کنیم تا اینکه این آیه نازل شد و خداوند تأکید کرد که نباید سست شوید.

وی همچنین با اشاره به آیه 35 سوره محمد «فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ...؛ پس سستى نورزيد و [كافران را] به آشتى مخوانيد [كه] شما برتريد و خدا با شماست...» گفت: همین یک آیه برای مسلمانان کافی است و خداوند می‌فرماید مبادا سست شوید و شما برترید در صورتی که امروز متأسفانه برخی از مسلمانان در برابر دشمنان سست می‌شوند و درخواست آشتی و صلح با کافران را می‌دهند اما خداوند می‌فرماید شما بالاترید و خداوند با شماست و این جواب قطعی است که خداوند به مسلمانان داده است.

انتهای پیام
captcha