کاشت بذر معرفت حاج قاسم در وجود اهل‌مقاومت
کد خبر: 3944313
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶

کاشت بذر معرفت حاج قاسم در وجود اهل‌مقاومت

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: حاج قاسم، راه امام حسین(ع) را طی کرد، لحظه‌ای از این مسیر کوتاه نیامد و هرگز تردید به خود راه نداد، بر همین اساس افرادی که اهل‌مقاومت هستند، همان افرادی هستند که به‌وسیله حاج قاسم‌ها تربیت شده‌اند و بذر معرفت حاج قاسم در وجودشان کاشته شده است.

کاشت بذر معرفت حاج قاسم در وجود اهل‌مقاومتمحمدجواد توکلی خانیکی، استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی و درخصوص بازخوانی مکتب این سردار دل‌ها، اظهار کرد: اساسا انسان‌ها برای حق‌طلبی و رسیدن به سعادت و رضایت خدا خلق شده‌اند و فردی که در این مسیر قدم بگذارد، ممکن است روشی را داشته باشد که دیگران نیز به‌دنبال همان روش باشند، اما مسیرشان با یکدیگر متفاوت باشد، اما مسیری که ایشان از دوران جوانی تا لحظه شهادت انتخاب کرد، راهی بود که دیگران نرفته بودند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایشان به‌دنبال رضایت خداوند که همه به‌دنبال این هدف هستند، بود و هم اینکه از مسیری که دیگران در پیش گرفته بودند، پیروی نکرد و در حقیقت تلفیقی از اصالت فکری خود را که جزو باورهای خودش بود، دنبال کرد. در نتیجه شاهد هستیم که با پیروی از این اصالت فکری، یک فرد با چنین رفتار شاخصی به وجود می‌آید.

سردار دل‌ها؛ مجسمه اخلاص

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، سردار دل‌ها را یک مجسمه اخلاص دانست و افزود: زمانیکه انسان، مجسمه اخلاص باشد، خداوند هم هرگونه که صلاح بداند او را بزرگ می‌کند و اینگونه است که چنین افرادی در زمان زندگی خود می‌خواهند که گمنام باشند، اما پس از مرگشان چهره واقعی و متفاوتی از آن‌ها به جهانیان نشان داده می‌شود و در این زمان است که چنین افرادی با  اقدامات شاخص خود به همگان معرفی می‌شوند و وقتی یک انسان بدین‌گونه حرکت کند، به‌راستی که باید هم تبدیل یه یک مکتب شود و اگر تبدیل به مکتب نشود جای سوال دارد.

توکلی خانیکی، اظهار کرد: همانا این وعده خداوند است که هرچه انسان بخواهد خالصانه کار کند و زندگی گمنامی داشته باشد، او نیز توجه ویژه خود را به انسان خواهد داشت و لازمه منش انسانی که در راه رضای خدا قدم برمی‌دارد، این است که خود را به همه معرفی نکند و به‌نوعی گمنام باشد و خدا هم به دلیل همین خلوص نیت آن‌هاست که دوستاشان دارد و هنگامیکه انسان به جهان بعدی پا می‌گذارد، آنقدر او را بزرگ می‌کند که در باور ما نمی‌گنجد، این موضوع نیز مصداق بارزی از شخصیت حاج قاسم است، زیرا در طی زندگانی خود برای 90درصد از مردم گمنام بود، اما ناگهان تبدیل به یک چهره جهانی شد.

وی بیان کرد: در واقع نگاه به حاج قاسم خودبه‌خود لرزش و حالتی را در وجود انسان ایجاد می‌کند که این حالت با سایر حالت‌هایی که تاکنون تجربه کرده متفاوت‌تر است و به‌نوعی آن چهره معنوی و الهی برای انسان باور پذیرتر می‌شود و این همان وعده خداوند است.

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، گفت: امام خمینی(ره) در سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت شهید مطهری در سال 58 فرمودند: «بکشید مارا؛ ملت ما بیدار می‌شود، ما از مرگ نمی‌ترسیم و شما هم از مرگ ما صرفه ندارید»، در حقیقت این یک واقعیت است که هرچه خون یک شهید ریخته شود، دیگران در کنار او خونشان به جوش می‌آید و درصدد انتقام بر می‌آیند و حال هرچه صاحب این خون عظمت بیشتری داشته باشد تعداد خون‌های به جوش آمده نیز به همان اندازه هم بیشتر خواهد شد و امروز ما شاهد هستیم که خون‎های زیادی برای حاج قاسم که از عظمت زیادی برخوردار بود، به جوش آمده است.

توکلی‌خانیکی، اظهار کرد: امروزه افرادی که چه در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان در جبهه مقاومت هستند و دغدغه دفاع از مظلوم، مقاومت و دین را دارند، وقتی چنین فردی ‌را می‌بینند که در اجتماع وجود دارد، خودبه خود تشویق می‌شوند که به این سمت سوق پیدا کنند و در این مسیر قدم بردارند، زیرا می‌دانند بسیاری از افرادی که منیت‌هایی داشتند و دنیا برایشان مهم بود، در نهایت در گمنامی مرگ، از دنیا رفته‌اند و اثری از آن‌ها باقی نمانده است.

وی افزود: حاج قاسم سلیمانی ‌را می‌توان همانند یک اقیانوس دانست، زیرا هر جایی که قدم می‌گذاشت همه را با خود همراه می‌کرد و همه‌را با خودش می‌برد و تا این اندازه بر روی افرادی که او را می‌شناختند تاثیرگذار بود.

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، بیان کرد: چون حاج قاسم، راه امام حسین(ع) را طی کرد، لحظه‌ای از این مسیر کوتاه نیامد، هرگز تردید را در این مسیر به خود راه نداد و وظیفه خود می‌دانست که این مسیر را ادامه دهد، بر همین اساس است که افرادی که اهل مقاومت هستند، به‌سراغ اینگونه دیدگاه‌ها می‌روند، همان افرادی هستند که به‌وسیله حاج قاسم‌ها تربیت شده‌اند و می‌توان گفت که بذر معرفت حاج قاسم در وجودشان کاشته شده است.

توکلی خانیکی، تصریح کرد: حال که این بذر در وجودشان کاشته شد، زمانیکه چنین رهبری‌ به شهادت می‌رسد و او را از دست می‌دهند، به دنبال این هستند که عقده‌ها و کینه‌های خود را نسبت به آمریکا و استکبار بروز دهند، البته که این یک سنت الهی است که هرچه فردی بزرگ‌تر باشد، افراد بزرگ‌تری هم برای مقابله با او اقدام می‌کنند، این دقیقا مصداق همین موضوع است که افرادی که در آمریکا خود را به عنوان حاکمان جهان معرفی می‌کنند و سازمان ملل در اختیارشان قرار دارد به‌شیوه‌ای حقیرانه رفتار کردند و دست به شهادت چنین بزرگ‌مردی زدند.

وی ادامه داد: در تشییع ایشان هم مشاهد شد که تا چه اندازه بذر محبت، صداقت و اخلاص در رفتار او، در جای‎جای این عالم خاکی کاشته و حالا خود را نشان داد و قطعا هم این بذر رشد خواهد کرد و بیش از این خود را نشان می‌دهد و قطعا هم تا روز قیامت ادامه دارد و ان‌شالله در آینده شاهد حاج قاسم‌هایی باشیم که در این مسیر قدم بر می‌دارند.

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه نام حاج قاسم برای دشمنان وحشت‌زا بود، افزود: این در حالی است که دستخط این مرد بزرگ بر روی میز سازمان ملل قرار داده شد که این خود تبدیل به یک مصداق می‌شود، در واقع حاج قاسم با اقدامات موثر و البته خالصانه خود مکتبی را با ادبیاتی منحصربه فرد ایجاد کرد که این ادبیات در جنگ‌های مختلف نمونه‌ای نداشته است که تمامی این‌ها برگرفته از مکتب عاشورا است، در حقیقت اگر الگوی حاج قاسم، امام حسین(ع) نبود تا این اندازه عظمت نداشت و عظمت نیز از خود به یادگار نمی‌گذاشت.

ارادت خاص افراد با هر نوع دیدگاه و باوری؛ به سردار دل‌ها

توکلی خانیکی با اشاره به ارادتی که تمامی اقشار به حاج قاسم سلیمانی دارند، اظهار کرد: افرادی که از ابتدا ایشان را می‌شناختند همگی نسبت به ایشان ارادت خاصی داشتند و آن دسته از افرادی هم که ایشان را نمی‌شناختند و هنوز هم نمی‌شناسند، تفاوتی نمی‌کند که از چه دیدگاه و باور دینی برخوردار هستند، اما از این جهت که ایشان به عنوان یک قهرمان ملی است، افتخار می‌کنن، در این صورت است که می‌توان وجود ایشان ‌را چند وجهی دانست، زیرا هر فرد با هر دیدگاهی که دارد می‌تواند نمونه‌ای را بر اساس باورها و اعتقادات خود در وجود ایشان پیدا کند و او را باور و به او افتخار کند.

وی بیان کرد: بنابراین ایشان به یک رهبری تبدیل شد که همه افراد با دیدگاه‌های مختلف در کشور می‌توانند به وجود ایشان افتخار کند و همین امر باعث شد که حاج قاسم تبدیل به یک مکتب شود و مقاومت پس از ایشان نیروی مضاعفی خواهد گرفت، البته به این دلیل که حاج قاسم در زمان خود افراد زیادی را تربیت و همچنان هم با خون خود تربیت خواهد کرد و به عشق ایشان حاج قاسم‌هایی تربیت می‌شود که افرادی مانند ترامپ حتی به ذهنشان هم نمی‌رسد که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

ارزش‌ها و مکتب حاج قاسم نباید فراموش شود

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به بی‌توجهی به ارزش‌ها و مکتب حاج قاسم سلیمانی، تصریح کرد: اگر یاد حاج قاسم زنده نماند و غفلت شود، ممکن است در کشاکش زندگی قرار گیریم و فراموش کنیم که چه قهرمانانی داشته‌ایم و اگر دولت‌مردان ما اراده بر غفلت داشته باشند و از این عظمت غافل شوند، مردم هم به همین سمت‌وسو خواهند رفت و اگر رسانه‌ها نیز در اطلاع‎رسانی این امر کوتاهی کنند، طبیعی است که این امر افول خواهد کرد.

توکلی خانیکی، ادامه داد: همچنین اگر پدران امروز به فرزندان خود این ادبیات ‌را منتقل نکنند، به تدریج این قهرمانی‌ها و این مکتب به فراموشی سپرده خواهد شد. عظمت حاج قاسم تنها برای دوره کنونی نیست، زیرا که برای همه دوران‌هاست و تنها شرط پایداری و ماندگاری این عظمت انتقال دادن است، این در حالی است که اگر حضرت زینب(س)، امام سجاد(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) واقعه عاشورا و جان‌فشانی‌های امام حسین(ع) و یارانش ‌را به دیگران منتقل نمی‌کردند، در همان زمان از بین رفته بود و دیگر هیچ کس از چنین رویدادی اطلاعی نداشت.

وی تصریح کرد: بر همین اساس است که تاکید می‌شود باید افرادی در عرصه‌ها و اقشار مختلف کشور حضور داشته باشند و موظف باشند که چنین مکتبی انتقال داده شود و هرگز اجازه ندهند که اینطور دیدگاه‌هایی در بین مردم افول کند و به فراموشی سپرده شود.

جلوه‌گری رشادت‌های حاج قاسم در تمامی زمینه‌ها

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، بیان کرد: به نظر می‌رسد که رشادت‌های حاج قاسم باید در نظام آموزشی جای خود را پیدا کند و در حقیقت کتاب‌ها به سمت‌وسویی سوق داده شوند که حداقل معرفی‌های اولیه برای مردم صورت گیرد، این در حالی است که برای سایر قهرمانان ملی ما در سال‌های دفاع مقدس این کوتاهی‌ها و عدم انتقال‌ها و معرفی‌ها رخ داده و امروزه افراد بسیاری هستند که هیچگونه شناختی از قهرمانانی چون شهید همت، شهید کاوه  و دیگر شهدا ندارند.

توکلی خانیکی، اضافه کرد: از این رو متولیان امر نباید هرگز از این عظمت غافل شوند زیرا اگر آن‌ها غافل شوند، به‌تدریج ماهم غافل خواهیم شد، بنابراین در این راستا صداوسیما، رسانه‌ها، آثار سینمایی، حتی کتاب‌ها و رمان‌هایی که به چاپ می‌رسند باید در این مسیر ورود و فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: باید در حوزه فضای مجازی نیز بیش از این فعالیت کنیم و بتوانیم از این بستر در جهت معرفی، انتفال و تبلیغ چنین مکتبی استفاده کنیم، تمام افرادی که دست به قلم هستند، می‌توانند در این مسیر گام بردارند و سایت‌ها و کانال‌های زیادی ‌را در فضای مجازی تشکیل دهند، چرا که این افراد موظف هستند که به این موضوع با اهمیتی بپردازند.

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تصریح کرد: متاسفانه امروزه به دلیل هجمه گسترده‌ای که در فضای مجازی ایجاد شده است، اگر از انجام چنین امری غفلت کنیم تمامی این ارزش‌ها نادید گرفته می‌شود و بنابراین وظیفه سنگینی بر دوش تمامی ارگان‌ها و به ویژه رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، حوزه‌های‌علمیه، وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد، در مسیر انتقال و ترویج این فرهنگ قرار دارد و البته در راس همه این‌ها نیز دولتمردان باید حواسشان باشد که این‌ ارزش‌ها نباید فراموش شود.
توکلی خانیکی با بیان اینکه امیدوارم که مردم، این قهرمان ملی، مذهبی، دینی، بومی و ایرانی ‌را فراموش نکنند، بیان کرد: ارادت عراقی‌ها به این بزرگ‌مرد به گونه‌ای است که حاج قاسم را از خودشان می‌دانند و می‌‌گویند که حاج قاسم از ماست، ما نیز به نوبه خود باید قدر این اقدامات و ارزش‌ها را بدانیم، زیرا که حاج قاسم‌های بسیاری هستند که شبانه‌روز تلاش می‌کنند که توطئه‌های فراوانی را خنثی ‎کنند تا ما بتوانیم به‌راحتی زندگی کنیم.

انتهای پیام
captcha