سبک مدیریتی شهید سلیمانی ترجمان اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3944003
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷

سبک مدیریتی شهید سلیمانی ترجمان اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) خراسان رضوی گفت: سبک مدیریت شهید سلیمانی ترجمان اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و راه برون رفت از اقتصاد امروز با تکیه بر توان داخلی است و راه مقابله با جنگ اقتصادی دشمن است.

سبک مدیریتی شهید سلیمانی ترجمان اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، کفاش، رئیس دانشگاه امام حسین(ع) خراسان رضوی، در نشست تخصصی تشریح مکتب حاج قاسم سلیمانی که امروز هشتم دی ماه به مناسبت اولین سالگرد شهادت ایشان در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، در خصوص مدیریت و فرماندهی در مکتب حاج قاسم بیان کرد: با نگاهی به سخنان رهبری در خصوص فرماندهی وقتی صحبت از نقش می‌شود، منظور الگوهای رفتاری است که در محیط اجتماعی سر می‌زند.

وی گفت: فرماندهان باید سه نقش اصلی در حوزه مدیریتی خود داشته باشند و آن را ایفا کنند که این شامل نقش تصمیم گیری، اعتقادی و اطلاعاتی است. ویژگی‌هایی که یک رهبر نظامی باید داشته باشد، بسیار است که رهبری به 23 مورد آن اشاره کرده‌اند و از آن می‌توان به اعتدال، اعتمادآفرینی، مشوق‌های انگیزاننده، قاطعیت، مسئولیت‌پذیری و... است.

کفاش ادامه داد: اگر بخواهیم ببینیم سردار سلیمانی چه ویژگی‎هایی داشت که شهادتش مکتب شده و از دل آن مکتب گفتمانی در حوزه مدیریت، فرماندهی و رهبری در سازمان بیرون می‌آید همین بس که بدانیم در مکتب سلیمانی جامعیت برآمده از عقلانیت است.

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) خراسان رضوی ابراز کرد: مکتب شهید سلیمانی دارای چهار رکن شامل ولایت مداری، اخلاص، مقاومت در برابر دشمنان، فروتنی و مهربانی نسبت به ضعفا است.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم به ویژگی‌هایی موسس این مکتب بپردازیم، اولین ویژگی آن نبوغ نظامی بود. شهید سلیمانی دارای دانش نظامی وافر و بینش نظامی فراوان بود.

کفاش اظهار کرد: شهید سلیمانی میدان جنگ را به خوبی می شناخت و با همه دشمنان داخل و خارج مبارزه کرده بود و میدان جنگ و منطقه را به خوبی می‌شناخت و دارای روحیه سلحشوری و جنگندگی بود.

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) خراسان رضوی با اشاره به سخن امام علی (ع) که فرمودند: «اگر کوه‌ها متزلزل شود تو تکان نخور دندانهایت را به هم بفشار و جمجمه خویش را به خدا عاریت ده، قدم‌هایت را در زمین میخ کوب کن و نگاهت به آخر لشکر دشمن باشد، چشمت را فرو گیر و بدان نصرت و پیروزی از آن یاران خداوند سبحان است.» سردار سلیمانی دارای چنین ویژگی بود به همین دلیل در تاریخ جمهوری اسلامی اولین فردی بود که از رهبری نشان ذوالفقار را دریافت کرد.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی مصداق آیه شریفه «سیماهم فی اثرالسجود» بود، اظهار کرد: شهید سلیمانی دارای روحیه شهادت طلبی و مکررا در جمع دوستان آرزوی شهادت را مطرح می کند، اخلاص داشت و به شدت از ریا و خودنمایی پرهیز می‌کرد.

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) خراسان رضوی ادامه داد: شهید سلیمانی یک دیپلمات برجسته و در طریق اخلاص ثابت قدم بود، ارادت به ساحت اهل بیت(ع) داشت و ولایت مداری عالی ترین خصیصه این شهید بزرگوار بود.

کفاش اظهار کرد: شهید سلیمانی منظم در امور بود و سرعت عمل در آبادسازی داشت، بیانش تاثیرگذار و گفتمانش یک گفتمان برتر بود. علاقه به فرهنگ و هنر وکتابخوانی جز برنامه‌های اصلی او بود.

وی تصریح کرد: روحیه انقلابی، سنجیدگی و تدبیر در امور داشت، هیجانی و احساسی برخورد نمی‎کرد، سادگی و صفا در زندگی داشت. مردمی بودن، ارتباط با جوانان، آرامش و با طمانینه برخورد کردن، خوشخویی، ارتباط عمیق با خانواده، درک عمیق از حقیقت دنیا و آخرت از دیگر ویژگی‌های این شهید بود.

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) خراسان رضوی افزود: توجه به اصل کمال‌طلبی از جمله ویژگی‌های این شهید بود که به کمال مطلوب هم رسید. منش و شخصیت سردار به یک الگو و نشان تبدیل می‌شود.

وی گفت: مکتب حاج قاسم برگرفته از مکتب امامین انقلاب است، لذا بایستی شخصیت حاج قاسم را تئوریزه کنیم، چرا که این شخصیت و مکتب و جامعیتی که دارد برگرفته از عقلانیت و ارتباط صحیح قدم اول او برای حرکت است.

کفاش تصریح کرد: شهید سلیمانی همواره از ایران به عنوان قرارگاه حسین بن علی(ع) نام می‌برد، شهدا را محور عزت و کرامت می‎داند وعنصر پایداری در مکتب سلیمانی واضح و پیداست.

وی اظهار کرد: ما با یک قهرمان راستین و نه افسانه‌ای سروکار داریم و دانش‌آموز ما عاشق این چنین اسطوره‌ای است، باید در کتب درسی به این شهید اشاره شود و به فرموده رهبری شهید سلیمانی یک انسان فوق‌العاده است.

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) خراسان رضوی گفت: سلیمانی مردی قوی در عرصه دیپلماسی است و از خصیصه‌های او امید به آینده و مایوس نشدن است، در حالیکه دشمنان ما سعی دارند جامعه ما را به یاس و ناامیدی برساند.

کفاش بیان کرد: در گفتمان مدیریتی و سبک فرماندهی حاج قاسم، مدیریت جهادی، اسلامی و مدیریت انقلابی حرف اول را می‌زند در مدیریت اسلامی اقتدار مدیرانه و اخلاق انسانی دو ویژگی اصلی است.

وی اضافه کرد: تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر بودن و ارائه راه‌حل از جمله ویژگی‌های این شهید بود که ساختار و سازمان را به خوبی می شناخت. یک مدیر جهادی باید توکل داشته و از ظرفیت‌ها و امکانات به خوبی استفاده کند که این نیز با مکتب حاج قاسم منطبق بود.

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) خراسان رضوی ابراز کرد: نگاه نقادانه و نقد پذیر بودن، دشمن شناس بودن، حرکت مبتنی بر علم، همت باانگیره خدمت، کارآمدی و مردمی بودن خصوصیات مدیریت جهادی است و تفاوتش باردیگر مدیریت‎ها رعایت اخلاق است.

وی عنوان کرد: در مدیریت جوامع اسلامی برخلاف مدیریت جوامع غربی اخلاق به عنوان یک شاخص مطرح است و شهید سلیمانی نمونه برجسته‌ای از اصول رهبری در مدیریت است.

کفاش گفت: رهبری با مدیریت متفاوت است، چرا که رهبری عامل نفوذ در قلب هاست. رهبر پیرو و مرید دارد، اما مدیر اینگونه نیست و کارهایش ساختاری است. رهبر یک پرچمدار به عنوان الگوست و حاج قاسم اینگونه بود.

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) خراسان رضوی اظهار کرد: ترسیم چشم‌انداز روشن از آینده و مقصد از مهمترین ویژگی‌های یک رهبر است که حاج قاسم دارای یک چنین ویژگی بود. سبک مدیریت شهید سلیمانی ترجمان اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و راه برون رفت از اقتصاد امروز با تکیه بر توان داخلی است و راه مقابله با جنگ اقتصادی دشمن است.

انتهای پیام
captcha