تدبیر همراه با شجاعت از ویژگی‌های شهید سلیمانی بود
کد خبر: 3943681
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

تدبیر همراه با شجاعت از ویژگی‌های شهید سلیمانی بود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ارومیه گفت: شجاعت و تدبیر همزمان سردار سلیمانی در عرصه‌های نظامی و میدان سیاست موجب شد که وی تهدیدها را به فرصت تبدیل کند، او تدبیر و شجاعت را همزمان داشت که کمتر فرمانده و مسئولی از این موهبت بهره‌مند است.

توجه مسئولین به ویژگی‌های شهید سلیمانی موجب موفقیت در اداره امور کشور.... تیتر خبر نه فعل دارد نه ؛ / عکس بسیار بی کیفیت است

حجت‌الاسلام ابوالقاسم ولیزاده، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه ارومیه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، در مورد تفکر و سیره سردار سلیمانی، اظهار کرد: سردار سلیمانی شخصیتی بود که فرمایش امام خمینی(ره) و رهبری را در مورد اهداف راهبردی و کاربردی از جمله جذب حداکثری مو به مو اجرا کرد. اهل حزب و جناحی نبود که این موضوع ولایتمداری او را می‌رساند، فقط شعار نمی‌داد بلکه حرف و عملش یکی بود و در مورد مبانی و اصول انقلاب با کسی تعارف نداشت.

وی افزود: سردار سلیمانی در مسیر امام و مقام معظم رهبری حرکت می‌کرد و مردم را با  اخلاق نیکو و مهربانیش که از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آموخته بود به این مسیر دعوت می‌کرد.

حجت‌الاسلام ولیزاده بیان کرد: از جمله خط قرمزهای او ولایت بود و هرگز به کسی اجازه ورود به حریم ولایت و اهانت به ولایت را نمی‌داد و همواره در تحقق مسیر تمدن اسلامی و جهانی حرکت می‌کرد که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بود و این فرماندهی و رهبری جبهه مقاومت که ولایت‌مداری این شهید بزرگوار را می‌رساند. وی با حضور در جبهه جنگ ۳۳ روزه لبنان یا در بحث تصرف سوریه از سوی نیروهای تکفیری که ۷۰ یا ۸۰ درصد آن کشور سقوط کرده بود، تشکل‌های مردمی را تشکیل داد و در بطن هجوم داعش در خرداد ماه ۹۳ به شمال عراق که حدود ۴۰ درصد آن مورد تصرف داعش بود با شجاعت و دلاوری مجاهدت کرد که بیانگر جایگاه و تأثیر او در جامعه مخصوصاً بین مسلمان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: دلیل این که سردار سلیمانی قهرمان جهانی شده است، می‌توان در فرمایشات حضرت آقا دید؛ شجاعت و تدبیر همزمان سردار سلیمانی در عرصه‌های نظامی و میدان سیاست موجب شده بود که وی تهدیدها را به فرصت تبدیل کند، بعضی از افراد شجاعت دارند ولی اغلب تدبیر ندارند و بعضی‌ها هم اهل تدبیرند ولی اهل عمل و شجاعت نیستند، او تدبیر و شجاعت را همزمان داشت که کمتر فرمانده و مسئولی از این موهبت بهره‌مند است. شهید سلیمانی برخلاف بسیاری از افراد که از عقل و درایت خود برای منافع شخصی استفاده می‌کنند از عقلانیت خود برای دین اسلام، انقلاب و امنیت کشور استفاده کرد. او مانند سایر شهدای اسلام مظهر و نماد قدرت بود که اقتدار ایران را در جهان بیشتر کرد و دشمن را قبل و بعد از شهادتش مات و ناامید و مسلمانان سراسر جهان را متحد کرد و حتی برخی از علما معتقدند که وی بعد از شهادتش قدرتمندتر شد و شهادت او موجب شناخت بیشتر سیره و افکار و اهدافش شده و تبدیل به قهرمان جهانی شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه اظهار کرد: در تفکر و توجه به شخصیت سردار سلیمانی می‌توان ویژگی‌های شاخص و برجسته‌ای یافت که از جمله آن‌ها ولایتمداری و اخلاص است که خداوند در قرآن فرموده است: «افرادی که در راه خدا خالصانه جهاد کنند به راه خودمان هدایت‌شان می‌کنیم» همان تعبیری که در فرمایشات امام خمینی(ره) نیز است مبنی بر اینکه «جهاد اصغر مقدمه جهاد اکبر است و اگر انسان به هوای نفس خود غالب شود می‌تواند به دشمنان بیرونی نیز غالب شود».

وی ادامه داد: از ویژگی‌های این سردار بزرگوار اخلاص، مقاومت در مقابل دشمنان، فروتنی و مهربانی او نسبت به مردم بود، اگر سیره، افکار و ویژگی‌های او در جامعه ساری و جاری شود می‌تواند در جوانان تأثیرات مثبتی داشته باشد. اگر این ویژگی‌ها، سیره عملی و راه او را وارد سیستم آموزشی کنیم، چون کودکان و نوجوانان علاقه ویژه‌ای به قهرمان دارند می‌توانند ارتباط خوبی با او برقرار کنند، باید به جای معرفی قهرمانان غیر واقعی و افسانه‌ای در فیلم، محتویات آموزشی و درسی به معرفی قهرمانان و شخصیت‌هایی چون سردار سلیمانی بپردازیم که موجب آشنایی نسل‌های جدید با شهدا خواهد بود.

حجت‌الاسلام ولیزاده تصریح کرد: از اصلی‌ترین شیوه‌های ادامه راه شهید سلیمانی این است که ولایت‌مدار باشیم، چه بسا افرادی که نه تنها حامی ولایت نبوده بلکه با خودمحوری از مکتب سردار سلیمانی دور شدند. حفظ اخلاص، مقاومت، پایداری، بصیرت، دشمن‌شناسی و خدمت بدون منت و چشم‌داشت از سایر روش‌های ادامه راه او است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به نقش فضای مجازی در تبیین سیره سردار سلیمانی، تصریح کرد: همین که به بیان الگوهایی از بزرگان و شهیدان در فضاهای مجازی بپردازیم و از شبهات و انتقادهایی که به رهبری می‌شود، دفاع کنیم، سیره سردار سلیمانی را ادامه داده‌ایم، همچنین از فضای مجازی می‌توان برای بیان خلوص و سادگی این شهید برای مردم استفاده کرد زیرا برخی از مردم شخصیت‌های مانند او را نشناختند. می‌توان در فضای مجازی به اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و دفاع از اصول انقلاب، شهدا و ولایت فقیه پرداخت امروزه بسیاری از افراد به دلیل مشغله یا سایر عوامل علاقه زیادی به مطالعه متون نوشتاری ندارند و بیشتر در فضای مجازی حضور دارند، بصیرت و افزایش آگاهی‌  کمک شایانی به ادامه راه این شهید می‌کند.

حجت‌الاسلام ولیزاده اظهار کرد: یکی از نکته‌هایی که مقام معظم رهبری به آن اشاره می‌فرمودند، بحث دشمن‌شناسی است که مسئولان باید دشمن را بشناسند و به آن‌ها اعتماد نکنند زیرا دشمن خیر و صلاح ما را نمی‌خواهد و شاید در ظاهری دوستانه خود را نشان دهد ولی دشمن، دشمن است و در موقع معین ضربه خواهند زد.

وی در پایان اظهار کرد: حضرت آقا در سخنرانی اخیرشان فرمودند که اختلافات داخلی را نیز با مذاکره و صحبت برطرف کنید، این موضوع، بحث بسیار مهمی است که نباید به مذاکره با دشمن امیدوار بود وقتی مسئولان نمی‌توانند مشکل را با گفت‌وگو بین خود حل کنند چگونه می‌توانند به نتیجه برسند، اگر مسئولان به ویژگی‌های شهید سلیمانی توجه کنند و او را سرمشق و الگوی خود قرار دهند می‌توانند در اداره امور کشور موفق عمل کرده و مشکلات جامعه را برطرف کنند.

انتهای پیام
captcha