شهید سلیمانی یک مکتب و نماد مقاومت بود
کد خبر: 3942809
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳

شهید سلیمانی یک مکتب و نماد مقاومت بود

رئیس نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها گفت: حاج قاسم سلیمانی یک مکتب، نماد مقاومت و شجاعت بود و خیرخواهی و مردم دوستی از دیگر ویژگی‌های این شخصیت برجسته بین‎المللی بود که در ذیل مفهومی به نام اخلاص و کار برای خدا قرار می‌گیرد.

شهید سلیمانی یک مکتب و نماد مقاومت بودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها، روز گذشته دوم دی‌، در مراسم افتتاحیه «اولین کنگره بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی» که با حضور امام جمعه مشهد، استاندار خراسان رضوی، رئیس سازمان بسیج اساتید، رئیس سازمان بسیج دانشجویی و مسئولان استانی و رؤسای دانشگاه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص زمینه‌سازی فعالیت‌های جبهه مقاومت و جنبه کشوری و بین‌المللی آن، اظهار کرد: آنچه که در وجود شهید سلیمانی، سردار ملی و بین‌المللی مقاومت نمایان است، همان‌طور که مقام معظم رهبری در پیامی که در ستاد برگزاری سالگرد این شهید داشتند، این بود که چهره ایشان ظرفیت‌های فراوان و قابل استفاده‌ای برای مجموعه عظیم ملت و کشورمان دارد، در حقیقت حاج قاسم سلیمانی یک مکتب، نماد مقاومت و شجاعت بود و البته در کنار آن نیز خیرخواهی و مردم دوستی از ویژگی‌های  او بود که در ذیل مفهومی به نام «اخلاص» و «کار برای خدا»، قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حقیقت اقبال، توجه و بر انگیختگی و حماسه بزرگ تشییع او در شهرهای مختلف ایران و عراق نشان داد ثمره محبت و بندگی نسبت به خدا و اخلاص در کارها باعث محبوبیت در میان مردم شد و این تشییع نیز به تعبیر مقام معظم رهبری یک سیلی در برابر جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی و شجره طیبه سپاه، مقاومت، مجاهدت و تلاش برای عزت جوامع اسلامی در مقابل نظام سلطه بود و همیشه این نمادها با این تشیع مورد تکریم قرار گرفته‌اند.

توجه به عنصر مقاومت از وظایف دانشگاه‌ها است

رئیس نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها با بیان اینکه توجه به عنصر مقاومت و مسائل مرتبط با این حوزه از وظایف دانشگاه به شمار می‌رود، تصریح کرد: دانشگاه و مجموعه آموزش عالی وظیفه سنگینی در این عرصه دارند. اگر دانشگاه‌ را به عنوان بخش فعال و قلب تپنده تولید دانش در همه حوزه‌های مورد نیاز کشور و همچنین تراز جامعه اسلامی بدانیم بیراه نیست، زیرا هر جا که مسئله‌ای هست به دانشگاه عرضه و هرجا به پاسخی نیاز هست آن پاسخ را می‌دهد.

رستمی با اشاره به اینکه دانشگاه باید کارشناسان تراز جامعه اسلامی را تربیت و در مرزهای علم و دانش حرکت کند و کشور را پیش ببرد، گفت: همه این رسالت‌های یک دانشگاه اسلامی است و در حقیقت توجه به عنصر مقاومت و مسائلی مانند سؤال، اشکال، ابهام و شبهه‌افکنی که در این جریان اتفاق می‌افتد، وظیفه دانشگاه است که از این فضا فاصله داریم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های ما ضمن تحقیقات فراوانی که در عرصه‌های مختلفی دارند، به‌واسطه برخی از عوامل و مسائل مزمن از یک‌سو و به واسطه برنامه‌ریزی‌ها، طراحی‌ها و هزینه‌ها و اجرای عملیات از ناحیه دشمن از سوی دیگر، در معرض آسیب‌ها و اختلالات و عدم اجرای وظایف قرار می‌گیرند که مجموعه‌های دانشجویی و استادی مؤمن در این عرصه مسئولیت سنگین‌تری را دارند.

رئیس نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها، افزود: اگر جریان مؤمن و اصیل را، دلسوزان و دلبستگان به انقلاب اسلامی بدانند، قطعاً بسیج اساتید و بسیج دانشجویی، جریان‌ها و تشکل‌های مؤمن و انقلابی، اولین مسئول و نماد این جریان هستند که بیشتر از همه وظیفه دارند. بنابراین برگزاری این همایش‌ها می‌تواند اتفاق خوبی در این مسیر باشد.

رستمی ادامه داد: این‌ها گام‌های اولیه‌ای است که امیدواریم دانشگاه به رسالت خود در این عرصه عمل کند. در شهادت حاج قاسم شاهد تجمع‌های دانشجویی و دانشگاهی بودیم که در تاریخ دانشگاه بی‌نظیر است، همه ناظران فضای دانشگاهی کشور اگر شاهد بودند تصدیق خواهند کرد که تجمعی که قبل از تشییع حاج قاسم در دانشگاه تهران اتفاق افتاد، یک جمعیت بی‌نظیر دانشجویی در تاریخ دانشگاه تهران بود.

وی اظهار کرد: اما چه مقدار توانستیم این دل‌های گره خورده با این سمبل اسلام انقلاب و سربازی فقیه و مقاومت را همراه، همدل، منسجم و دارای بروز و ظهور کنیم؟ گاهی جریان‌های ضعیف و بی‌ریشه در فضاهای عمومی ما به واسطه جریان رسانه‌ای منسجم به گونه‌ای عمل می‌کنند که اقلیت خود را اکثریت نشان می‌دهند.

حاج قاسم، پرورده مکتب امام راحل بود

مجتبی زارعی، رئیس سازمان بسیج اساتید در ادامه این برنامه با موضوع «تأملاتی در چگونگی بین‌المللی شدن مکتب حاج قاسم سلیمانی»، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که این شهید عالی مقام مسئول یک نظام تربیتی، نظام جنگی و خروجی یک دانشگاه نظامی نبود و برخوردار از تمرین و مهارت‌آموزی و پرورده در مکتب امام راحل بود که به حرکت در آمد. یک روستا زاده‌ای با شرافت که در این مکتب رشد کرد و تبدیل به یک چهره ملی شد.

وی ادامه داد: از چهره روستایی به استانی و سپس ملی و در نهایت فرمانده لشکر شد، زیرا ماحصل یک مکتب بود، دوگانه‌های متضاد مانند تواضع و اراده فولادی را با هم داشت که این نتیجه خدمت یک مکتب بود و قطعا صناعت‌های مادی نمی‌تواند کار را  به این چنین نتیجه برساند و انسان را اینگونه بپروراند، در واقع تولید مکتب جزو صناعت انبیاء و حکماست.

زارعی تصریح کرد: از این رو باید گفت که امام خمینی(ره) یک جوان را از یک رژیم منحط نخبه کش به یک فرمانده در تراز لشکری مانند ثارالله تبدیل کرد، حاج قاسم ثمره امام خمینی(ره) را از محیط روستایی، استانی و ملی تحویل گرفت و به جامعه بشری تحویل داد، در واقع اگر امام راحل هم حضور داشتند درباره حاج قاسم چنین می‌گفتند و چنان می‌کردند، چون رهبر فرزانه انقلاب از یک مشرب سیراب شدند.

رئیس سازمان بسیح اساتید، افزود: ما باید بدانیم با اینکه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مکررا، از مکتب حاج قاسم سخن می‌گوید، اما خود حاج قاسم را این فقیه حکیم شکوفا کرد. حجاب محاصرت نمی‌تواند برابر اقدام این فقیه حکیم را بگیرد، این محصول، ثمره حکیمی است به نام آیت‌الله امام خامنه‌ای که فرمانده ‎را از محیط ملی تحویل گرفت و به محیط بین‌المللی و جهان بشریت عرضه کرد.

وی تصریح کرد: در این میان دو پارادایم وجود دارد، اول اینکه جریانات میلیتاریستی است که حاج قاسم باید با محصولات داعش، با صنایع وزارت دفاع آمریکا و با سازمان‌های جاسوسی آمریکا سنجیده شود.

زارعی اظهار کرد: به نظر می‌رسد نگاهی را که حاج قاسم عرضه کرد یک نگاه انسانی فراملی، فرافرقه‌ای و فرانژادی بود که رهبر فرزانه انقلاب می‌فرمایند که حاج قاسم صاحب این مکتب بود، فرمانده سپاهی بود که به کرامت انسان می‌اندیشید و یک سپاه بدون مرزی که به مسیحی، شیعه، سنی و همه فرق و مذاهب توجه داشت.

رئیس سازمان بسیج اساتید، بیان کرد: نگاهی که حاج قاسم را بین‌المللی کرد، احترام به اقوام، زبان‌ها و فرهنگ‌ها بود، در حقیقت حاج قاسم در رفت‌وآمد بین ایران و جهان بود، هنگامیکه حاج قاسم از بیرون به داشته‌های ما نگاه می‌کرد، متذکر بود که جناحی فکر نکنید، اصولگرا و اصلاح طلب نباشید و این نوع نگاه در واقع به ایران، جهان اسلام و هم جهان مستضعفین توجه دارد.

وی ادامه داد: او جهانی، فکر می‌کرد، اما برای ایران فکر می‌کرد و  کشور را ام‌القرا می‌دانست، اما وقتی از ایران خارج می‌شد، نگاه افراطی و تکفیری به جهاد نداشت، نگاهش به سرمایه‌های داخل هم حکمت‌بنیان بود، در خواست می‌شود که در کنار یکدیگر و یاری استادان و با محوریت مرکز معنوی ایران و خراسان، تعاملات را بین ایران، اسلام و جهان مستضعفان  برقرار کرده تا نحوه نگاهمان  طبقاتی و تفکر ما جناحی نشود، سیاست زده نشویم و همه سرمایه‌های ایران و اسلام را در یک تعامل و در یک دیالکتیک متعالی ببینیم.

زارعی اظهار کرد: خداوند در آیه 85 سوره مبارکه قصص می‌فرماید: «آنگاه که به پیامبر دستور داده شد که به سمت مدینه برود گویا پیامبر در میانه راه محزون شد»، آیه نازل شد که «ای پیامبر ما تو را به مکه بر می‌گردانیم»، به نظر می‌رسد حاج قاسم وقتی مرزهای دفاعی ایران ‌را به سمت سوریه و به سمت اعماق استراتژیک پیش برد، همزمان به ایران فکر می‌کرد و از افرادی ناراحت بود که با جدل، سیاست‌زدگی و با نگاه‌های جناحی به سرمایه‌های ایران کم‌توجهی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha