سازگاری زناشویی و مهارت‌های زندگی مشترک / محبت و همدلی را فراموش نکنیم
کد خبر: 3941854
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸

سازگاری زناشویی و مهارت‌های زندگی مشترک / محبت و همدلی را فراموش نکنیم

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه نباید فراموش کنیم که زندگی زناشویی به معنای توازن عشق به یکدیگر ضمن حفظ احترام و استقلال طرف مقابل است، گفت: قرنطینه در مورد زوجینی که دچار اختلاف هستند، می‌تواند باعث تشدید اختلاف شود چراکه سبک زندگی جدیدی را تجربه می‌کنند، اما باید بدانند در همین سبک جدید زندگی نیز محبت‌ به یکدیگر را از یاد نبرند.

محبت؛معجزه روزهای قرنطینه برای زوجینسرهنگ علی‌اکبر حیدری، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در بحران‌ها باید ذهن را مدیریت کرد، اظهار کرد: در این روزهای کرونایی اگر ترس دارید و فکر می‌کنید نفر بعدی که مبتلا خواهد شد، شما خواهید بود، این امر شما را از زندگی کردن عادی بازمی‌دارد.

وی افزود: احساس ناتوانی که در این حالت در فرد به‌وجود می‌آید، می‌تواند موجب شود از دیگران فاصله بگیرد و این ترس زندگی افراد را دربر خواهد گرفت. این امر می‌تواند حس بدبینی را در فرد تشدید کرده و باعث شود نسبت به هر رفتار یا عملکردی مشکوک و بدبین باشد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای افراد مبتلا به خودبیمارانگاری، شیوع یک بیماری ویروسی می‌تواند به معنای افزایش اضطراب و دشواری در احساس امنیت در بدن خود و دیگران باشد که این امر می‌تواند بر روابط و توانایی تمرکز تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه افکار، اضطراب را تشدید می‌کنند، تصریح کرد: فراگیری به چالش کشیدن تفکر، گام مهمی در کاهش اضطراب و ترس ناشی از شیوع بیماری کروناست.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: انجام فعالیت‌های ذهن‌آگاهی می‌تواند به افراد در اتصال به بدن خود برای پیگیری چگونگی واکنش فیزیکی به شیوع بیماری کمک کند.

حیدری با بیان اینکه تمرین ذهن کمک می‌کند تا وسواس‌ها را کنار بگذارید، افزود: مشاوره و ارتباط با متخصص به این امر کمک بسیاری خواهد کرد.

 وی بیان کرد: قرنطینه در مورد زوجینی که دچار اختلاف هستند، می‌تواند باعث تشدید اختلاف شود چراکه سبک زندگی جدیدی را تجربه می‌کنند، اما باید بدانند در همین سبک جدید زندگی نیز محبت‌ها را از یاد نبرند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه توافق بر سر برنامه‌های مشترک مانند تماشای تلویزیون و تغییر در ساعات میل کردن غذا و یا سرگرمی‌ها می‌تواند به حل اختلافات کمک کند، تصریح کرد: زوجین باید شرایط سخت کنونی را پذیرفته و با قبول این شرایط، به ارتباط بهتر کمک کنند.

حیدری ادامه داد: این زوجین اکنون با درک شرایط، بهتر است با همدلی و گوش دادن به احتیاجات یکدیگر، فعالیت‌های مشترک خود را بیشتر و بر روی همدلی تمرکز کنند.

وی با بیان اینکه خواندن کتاب‌های معنوی و قرآن می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد، افزود: افزایش محبت طبق آموزه‌های اسلام در زمان قرنطینه به همدلی بیشتر کمک خواهد کرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید دانست همسر مسئول این وضع نیست و باید با حوصله این دوران را سپری کرد، باید توقعات را کمتر کرد چراکه همسر ما نیز درگیر استرس کروناست.

حیدری با بیان اینکه در این شرایط بهتر است استرس تنش‌زا را به استرس مثبت تبدیل کرد، تصریح کرد: این به این معنی است که خانواده با دوری از اخبار منفی کرونا برای سلامتی یکدیگر تلاش کنند، به‌طور مثال اعضای خانواده مراقب بیرون رفتن دیگر اعضا باشند تا مبتلا به کرونا نشوند.

وی با اشاره به اینکه نباید فراموش کنیم که زندگی زناشویی به معنای توازن عشق به یکدیگر ضمن حفظ احترام و استقلال طرف مقابل است، افزود: در زمان قرنطینه باید به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذاریم، چراکه بررسی گوشی همراه همسر و یا مواردی از این قبیل شرایط قرنطینه را سخت‌تر خواهد کرد.

وی بیان کرد: قرار نیست به بهانه بی‌حوصلگی ناشی از قرنطینه، هر کاری که دوست داریم بدون توجه به دیگر اعضای خانواده به‌خصوص شریک زندگی خود، انجام دهیم؛ به‌طور مثال قرار نیست چون در قرنطینه‌ هستیم دائما با حضور در فضای مجازی از یکدیگر غافل بمانیم، یادمان باشد این رفتارها برایمان عادت می‌شود و به سست شدن رابطه‌هایمان کمک خواهد کرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی افزود: خداوند در آیه 189 سوره اعراف می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا ۖ فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ ۖ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَيْتَنَا صَالِحًا لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ؛ اوست خدایی که همه شما را از یک تن بیافرید و از نوع او نیز جفتش را مقرر داشت تا به او انس و آرام گیرد، و چون با او خلوت کرد باری سبک برداشت، پس با آن بار حمل چندی بزیست تا سنگین شد، آن‌گاه هر دو خدا و پروردگار خود را خواندند که اگر به ما فرزندی صالح و تندرست عطا کردی البته از شکرگزاران خواهیم بود»؛ بنابراین، یادمان باشد زن و شوهر باید مایه آرامش یکدیگر باشند و نباید هیچ امری این آرامش را در رابط بین این دو از آنان بگیرد.

حیدری با بیان اینکه همین بودن در کنار یکدیگر در شرایطی که دنیای پرمشغله بیرون ما را از یکدیگر دور کرده بود، باعث آرامش می‌شود، یادآور شد: زندگی در شرایط امروز باید ما را به یکدیگر نزدیک‌تر کند. بنابراین، نباید موجبات اذیت یکدیگر در محیط خانواده را فراهم کنیم، حال که استرس کرونا خود ما را درگیر کرده است.

انتهای پیام
captcha