فاز سوم طرح «نسیم دانایی» به کتابخانه‌های عمومی فارس رسید
کد خبر: 3935826
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷

فاز سوم طرح «نسیم دانایی» به کتابخانه‌های عمومی فارس رسید

آیین رونمایی از فاز سوم طرح «نسیم دانایی» در هفته کتاب با حضور مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار و كتابخانه‌های عمومی فارس عهده‌دار اجرای این طرح شد.

به گزارش ایكنا از فارس، همزمان با هفته کتاب، آیین رونمایی از فاز سوم طرح «نسیم دانایی» شامل کتاب‌های مرجع و روان‌شناسی، امروز، ۲۷ آبان‌ماه با حضور روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و همراهی سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابداران استان فارس برگزار شد.

روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به مراحل اجرای طرح نسیم دانایی، گفت: نسیم دانایی طرحی ویژه خرید کتاب در حوزه‌های پرمخاطب برای کتابخانه‌های عمومی استان بود که اجرای آن از دو سال گذشته با همکاری انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس آغاز شد. در این طرح در مجموع بیش از ۱۲ میلیارد ریال شامل ۶۵ هزار و ۳۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان فارس تزریق شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از اعضا از کمبود منابع در کتابخانه‌های عمومی گله‌مند بودند، تصریح کرد: آمار منابع در کتابخانه‌های عمومی فارس نسبت به سرانه کشور پایین‌تر بود. بر همین اساس کار کارشناسی شروع شد و به این جمع‌بندی رسیدیم به‌صورت مشارکتی، در حوزه‌های پرمخاطب برای کتابخانه‌های عمومی کتاب خریداری شود.

منوچهری با تصریح اینکه به دلیل حجم بالا، این طرح در سه مرحله و به‌صورت مشارکتی انجام شد، افزود: اولویت ما در نسیم دانایی، حوزه‌های پرمخاطب و نیاز کتابخانه‌های عمومی بر اساس  میزان امانت و عضویت آن‌ها بود که بر همین اساس، فهرست کتاب‌های انتخابی هر مرحله با کمک نویسندگان، کتابداران و کارشناسان و از میان کتاب‌های پرفروش، آثار برگزیده، کتاب‌های علمی و ترجمه شده و تازه‌های نشر از سال ۹۵ آثار برگزیده جشنواره‌های ادبی انتخاب شد.

وی با بیان اینکه در مرحله اول طرح در سال ۹۷ با خرید بیش از ۳۶ هزار جلد کتاب کودک و نوجوان انجام شد، گفت: استقبال خوب مردم و اعضا از این طرح، باعث شد اجرای فاز دوم و سوم آن اجرایی شود. فاز دوم این طرح به کتاب‌های حوزه ادبیات و داستان اختصاص داشت که در این مرحله دوازده هزار و پانصد جلد کتاب در حوزه ادبیات و داستان به ارزش چهار میلیارد و دویست میلیون ریال برای ۱۹۰ کتابخانه عمومی استان فارس خریداری و ارسال شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با این بیان اینکه برای اجرای مرحله سوم نسیم دانایی به‌صورت کامل از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی تامین اعتبار شد، افزود: این مرحله چهارمیلیارد و چهارصد میلیون ریال با خرید ۱۷۷۸۱ نسخه کتاب مرجع و روان‌شناسی برای ۱۸۹ کتابخانه عمومی وارد مرحله اجرایی شد.

به گفته وی، نیازسنجی کتابخانه‌ها، انتخاب کتاب‌ها، تهیه فهرست آثار، انتخاب برترین‌ها از میان لیست، اخذ مجوزها، قرارداد با کارگزار، خرید و ارسال کتاب‌ها به کتابخانه‌های عمومی روندی است که برای هر سه مرحله انجام شد.

منوچهری همچنین از اجرای طرحی دیگر در حوزه منابع خبر داد و گفت: طرح محیا را برای خرید کتاب در شهرستان‌هایی که آمار منابع آن‌ها از میانگین استانی کمتر است برنامه‌ریزی کردیم که به‌زودی برای کتابخانه‌های عمومی ارسال می‌شود.

انتهای پیام
captcha