فهم صحیح قضا و قدر با رجوع به قرآن
کد خبر: 3930956
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱

فهم صحیح قضا و قدر با رجوع به قرآن

مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که فهم قضا و قدر الهی بدون رجوع به قرآن امکان‌پذیر نیست، گفت: قضا و قدر الهی منافی اختیار انسان نیست.

فهم صحیح قضا و قدر با رجوع به قرآنمهرداد ویسکرمی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به این‌که قضا و قدر از مباحث دامنه‌دار و کلیدی در زندگی انسان است این در حالی‌است که قضا و قدر با اختیار انسان ارتباط داشته و در میان تمام ادیان مطرح است‌.

وی با ذکر این مطلب که قضا و قدر بحث سهل و ممتنع است قضا و قدر اگر از راه آن وارد شویم سهل است و در صورتی‌که بخواهیم از قضا و قدر، سر در بیاوریم و به‌دنبال فهم دقیق آن باشیم، امری ممتنع است، تصریح کرد: برای فهم قضا و قدر عقل به تنهایی کافی نیست بلکه باید از قرآن و روایات هم کمک بگیریم.

ویسکرمی با تاکید بر این‌که قضا یعنی گذراندن و داوری کردن و قدر به‌معنای اندازه‌گیری است، اضافه کرد: برای فهم قضا و قدر، باید اختیار انسان و سنت‌های حاکم بر عالم هستی را به‌درستی تفسیر کرد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اختیار یعنی انسان ذاتا گزینش‌گر است، افزود: انسان به اجبار مختار است و برای اثبات اختیار می‌توان گفت هر کسی به خود رجوع کند می‌تواند اراده کند مثلا بین دو چیز یکی را انتخاب کند.

این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که انسان با تمام اموری که در مسیر اوست ارتباط حقیقی دارد، گفت: در عالم هستی انسان با ایجاد شرایط می‌تواند به انسان کامل تبدیل شود این در حالی‌است که حرکت حقیقی انسان در نفس او رخ می‌دهد و این حرکت حقیقی برای تکامل روحی است کمااینکه جسم و روح با هم محشورند.

نویسنده کتاب اندیشه اسلامی با بیان این‌که دعا یکی از موارد اثرگذار بر قضا و قدر است که میت‌واند در عاقبت یک امر اثرگذار باشد، ادامه داد: همواره دعا کردن موجب تغییر سرنوشت انسان شده است کمااینکه صله رحم یا صدقه دادن نیز در فضا و قدر اثر دارند این در حالی‌است که از دیدگاه روایات صله رحم پدر و مادر، بر عمر انسان می‌افزاید و بر قضا و قدر اثر دارد.

وی با تاکید بر این‌که هدف خلقت برای رسیدن انسان به کمال است، تصریح کرد: جهان دارای قوانین و قواعد مشخص است انسان از یک جنین شروع و به مرگ ختم می‌شود البته این ترسیم جسمی است چراکه رفتار انسان در عالم هستی تاثیرگذار است و باید ترسیم روحی را هم در نظر گرفت.

ویسکرمی با تاکید بر این‌که سنت‌های الهی را با تجربه نمی‌توان به دست آورد اما برای فهم قضا و قدر الهی باید سنت‌های الهی را بشناسیم، گفت: سنت الهی تغییرناپذیر است این در حالی‌است که امتحان خداوند یکی از سنت‌های خداست.

نویسنده کتاب اندیشه اسلامی با تاکید بر این‌که انسان موجودی مختار بر مقدرات خویش دارای اختیار است، تصریح کرد: قضا و قدر الهی به هیج عنوان در تضاد با اختیار انسان نیست.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که اختیار انسان همیشه باید در مسیر سعادت اخروی باشد، ادامه داد: دین و شریعت برای این است که ما از قضا و قدر الهی سربلند بیرون بیاییم و این دو از بهترین نعمت‌هایی است که خداوند برای رشد معنوی ما ارزانی داشته است‌.

این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که اختیار امری ذاتی و از الزامات سعادت است، افزود: نحوه برخورد با سنت‌های الهی باید در سایه دین حاصل شود این در حالی‌است که خداوند به روش‌های مختلف انسان را آزمایش می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که علم خدا مطلق است، تصریح کرد: خداوند به آینده ما علم دارد کمااینکه انسان اگر می‌خواهد دچار لغزش و خطا نشود نباید علم خدا را با علم خودمان مقایسه کنیم تا دچار خطا نشویم اما در هر حال حکومت خداوند بر مبنای عدل و حکمت اداره می‌شود.

انتهای پیام
captcha