گفتمان دفاع مقدس؛ زمینه‌ساز تمدن‌سازی اسلامی
کد خبر: 3925287
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶

گفتمان دفاع مقدس؛ زمینه‌ساز تمدن‌سازی اسلامی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان بیان کرد: عقلانیت حاکم در دفاع مقدس باعث صدور انقلاب شد و جنگ به ظاهر سخت، شکننده و خانمان‌سوز را تبدیل به یک گفتمان کرد تا این مسیر به سمت تمدن‌سازی پیش رود.

دفاع مقدس؛ کاتالیزور صدور انقلابحجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی ابهت ابرقدرت‌های جهان را شکست و هویت تمدن غرب به چالش کشیده شد و در ادامه دفاع مقدس نیز حاصل خودباوری و ایمان به خدا بود که باز هم معادلات جهانی در براندازی انقلاب اسلامی را به هم زد.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس از ابعاد مختلف قابل بررسی است، ابراز کرد: تاثیرات داخلی و بین‌المللی، هویت‌بخشی، معنویت، بسیج‌کنندگی و الگوسازی، تقویت روحیه خودباوری و خداباوری، جریان‌سازی و جامعه‌پردازی، مقاومت، ایثار، وطن‌پرستی و دفاع از اعتقادات از جمله مسائلی است که در آموزه‌های دفاع مقدس نهفته است.

احمدی عقلانیت را یکی از عناصر مهم در دفاع مقدس برشمرد و افزود: اسلام یک دین عقلانی است و اهداف انقلاب اسلامی هم بر پایه عقلانیت اسلام شکل گرفته است و از این‌رو این رفتار و منش در تعیین نوع حکومت، دخالت دادن مردم در سرنوشت خود و تدوین قانون اساسی در حل مشکلات و مسائل نظام اسلامی تبلور بافته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مظاهر عقلانیت مکتب امام خمینی(ره) نحوه مدیریت جنگ، از شروع تا پایان است، بیان کرد: اگر انسان در یک مواجهه فهم درستی از آن داشته باشد، در مقابله با آن و تصمیم‌گیری‌ها و نیز در ارائه راهکارها و استراتژی‌ها موفق خواهد بود و طبق یک برنامه حساب‌شده اهداف را به پیش می‌برد.

احمدی ادامه داد: دفاع مقدس یک جنگ جهانی در مقیاس کوچک بود و در آن دنیا مقابل ایران اسلامی قرار گرفته بود و ما شاهد یک مواجهه تمدنی بودیم و باید نشانه‌گذاری دفاع از آغاز تا پایان در مسیر درست و عقلانی قرار می‌گرفت تا در این مواجهه تمدنی هم در دفاع موفق باشد و هم بتواند به صدور انقلاب بینجامد.

وی با اشاره به اینکه عقلانیت امام خمینی(ره) در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و پیروزی در جنگ تحمیلی برگرفته از مکتب حسینی است، تصریح کرد: این عقلانیت باعث صدور انقلاب شد و جنگ به ظاهر سخت، شکننده و خانمان‌سوز را تبدیل به یک گفتمان و دفاع‌مقدس با ظرفیت عظیم شبکه‌سازی، بسیج‌کنندگی و تعالی‌بخش انسان کرد.

احمدی یادآور شد: بنیان‌گذار کبیر انقلاب، مردم را نسبت به درگیری تمدن‌ها آگاه کرد و سعی در حاکم شدن اسلام ناب محمدی به جای اسلام آمریکایی داشت و به عنوان فیلسوف مردم، شروع و استمرار دفاع‌ مقدس و پایان دادن به این دفاع را بر گرده نیروهای نظامی نگذاشت، هر چند در خط مقدم نیروهای نظامی درگیر بودند، اما امام(ره) در همان ابتدا مسئله را یک مسئله ملی و هویتی مطرح کرد و مردم را به صحنه آورد.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس شبکه عظیم مردمی پای کار آمدند و مردم چه در میدان کارزار به عنوان بسیج نیروهای داوطلب و چه پشت جبهه به عنوان پشتیبانی‌کننده نقش به‌سزایی ایفا کردند و این موضوع نشان می‌دهد که باید همه مشکلات جامعه را به کمک همین مردم حل و فصل کرد.

احمدی در پایان تصریح کرد: دفاع مقدس گنجینه‌ای است که هم عظمت و سازندگی داشته و هم حرکت‌دهنده و رشد دهنده بوده و یکی از بسترهای صدور انقلاب اسلامی است به همین دلیل دشمنان برای اینکه جلوی این رشد و تمدن‌سازی را بگیرند، به دنبال تحریف آن هستند.

انتهای پیام
captcha