نقش اساسی هنر و ادبیات در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
کد خبر: 3924850
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

نقش اساسی هنر و ادبیات در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با تأکید بر نقش هنر و ادبیات در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از نویسندگان و هنرمندان خواست که از هنر و قلم خویش در راه زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا استفاده کنند.

نویسندگان از قلم خود در راه زنده نگه داشتن یاد شهدا استفاده کنندبه گزارش ایکنا از لرستان، محسن رشیدی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان سه ‎شنبه، یکم مهرماه در برنامه «هفت کتابخانه، هفت‌سنگر» که در خرم‎آباد برگزار شد، با بیان این‌که کشور ما در طول تاریخ درگیر جنگ‌های فراوانی بوده ولی لفظ مقدس اولین بار به این جنگ هشت ساله اختصاص یافت و فرماندهی این جنگ را عارف‌ترین، مجتهدترین و عالم‌ترین فرد،  یعنی امام خمینی(ره) برعهده داشت، افزود: از جنبه دیگر حضرت امام(ره) در حکمی صدام حسین را کافر و طرفدار کفار می‌‌دانست و این نیز یک حکم شرعی است که رهبر جامع الشرایط و مرجع تقلید جهان اسلام، رئیس جمهور عراق را کافر دانست و مرز جبهه اسلام و جبهه کفر مشخص شد، از این‌رو بود که رزمندگان عزیز ما جان شیرین خودشان را کف دست گذاشتند و در میادین نبرد حق علیه باطل حاضر شدند.

وی افزود: زمانی‌که رژیم بعث عراق به کشور ما حمله کرد مدت زیادی از پیروزی انقلاب نگذشته بود، سپاه پاسداران تازه تشکیل شده بود عِده و عُده آن‌چنانی نداشت و  برادران پاسدار آموزش‌های نظامی چندانی ندیده بودند و در بحث تجهیزات  نظامی و امکانات، کشور ما چندان قدرتمند نبود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان اضافه کرد: هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از فرماندهان ارتشی که مستشاران خارجی‌ها بودند از کشور گریختند و آن دسته از نیروهای ارتشی که از بدنه ملت بودند، ماندند و پادگان‌ها را حفظ کردند و به نیروهای تازه نفس و جوان آموزش‌های مختلف دادند ولی انسجام آن‌چنانی نداشت.

وی به شرایط کشور عراق در آن زمان اشاره کرد و عنوان کرد: دشمن بعثی علاوه‌بر امکانات و تجهیزاتی که در اختیار داشت، با حمایت بیش‌از 40 کشور به مرزهای کشور ما حمله کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان  ادامه داد: امام خمینی(ره) با ایده‌ تکیه بر نیروهای مردمی و حضور همه‌جانبه مردم دفاع مقدس را پیش بردند، اگر در این جنگ فقط تکیه بر نیروهای مسلح و هزینه‌های دولتی بود، موفقیت و پیروزی حاصل نمی‌شد.

رشیدی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و تاکید معظم‌له در ثبت خاطرات پیشکسوتان و تاریخ دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: پیشکسوتان اسناد زنده دفاع مقدس هستند و هرگونه تعلل در گردآوری تاریخ شفاهی آنان چیزی جز حسرت  در پی ندارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به نقش زنان در دفاع مقدس پرداخت و گفت: زنان سربازان گمنام دفاع مقدس هستند و نقش بی‌بدیلی در دفاع مقدس داشته‌اند؛ از راهی کردن فرزندان و همسران‌شان به مناطق عملیاتی گرفته تا فعالیت در ستادهای پشتیبانی جنگ و برخی از این بانوان شجاع و ایثارگر در منطقه جنوب سلاح به دست گرفته بودند و دوشادوش مردان می‌جنگیدند.

وی با اشاره به نقش پزشکان، پرستاران و امدادگران زن در دوران دفاع مقدس، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث کنگره شهدا می‌فرمایند: «در کنگره‌های شهدا شما بروید یک سؤال از همسران و مادران شهدا بپرسید چگونه جگر گوشه‌ خود و یا همسر خود را به جبهه فرستادند؟».

رشیدی در پایان با تاکید بر نقش هنر و ادبیات در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از نویسندگان و هنرمندان خواست که از هنر و قلم خویش در راه زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha