تداوم اثرات کرونا بر آموزش قرآن در لرستان
کد خبر: 3923819
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱

تداوم اثرات کرونا بر آموزش قرآن در لرستان

با آمدن کرونا مؤسسات قرآنی لرستان با مشکلات مالی مواجه شدند و بسیاری از قرآن‌آموزان نیز به‌دلیل نداشتن گوشی‎های هوشمند از شرکت در کلاس‌های مجازی آموزش قرآن بازماندند.

تداوم پیامدهای کرونا بر آموزش قرآن در لرستان / هدفمندی آموزش در فضای مجازیناهید طاهری، مدیر جامعةالقرآن‌الکریم شعبه الیگودرز در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به شیوع کرونا و ایجاد خلل در فعالیت‌های قرآنی، گفت: در اوایل اسفندماه سال گذشته با توجه با شیوع کروناویروس و لزوم رعایت فاصله اجتماعی و در خانه ماندن، کلاس‌های حضوری جامعة‌القرآن الیگودرز به‌سمت فضای مجازی سوق داده شد و طی ایام کرونایی کلاس‌های حفظ، روخوانی و روان‌خوانی در فضای مجازی ارائه شد.

وی با اشاره به ریزش تعداد قرآن‌آموزان جامعةالقرآن الیگودرز در دوران شیوع کروناویروس، افزود: متأسفانه برخی از قرآن‌آموزان دسترسی به فضای مجازی و گوشی‎های هوشمند نداشتند و یا مجبور به استفاده از گوشی والدین خود بودند و فقط در زمان حضور والدینشان در منزل که اغلب عصرها و شب‎ها بود این امکان را داشتند و همین باعث شد ما با ریزش بسیار چشم‌گیری در زمینه تعداد قرآن‌آموزان مواجه باشیم.

طاهری با بیان این‌که در حال حاضر یک‌صد قرآن‌آموز در کلاس‌های مجازی جامعةالقرآن الیگودرز شرکت دارند، اضافه کرد: متأسفانه کروناویروس به‌عنوان یک بیماری ناشناخته با اپیدمی و همه‌گیری بالا باعث شده روحیه خانواده‌ها و قرآن‌آموزان بسیار تضعیف شود.

مدیر جامعةالقرآن‌الکریم الیگودرز ادامه داد: با توجه به این‌که بسیاری از قرآن‌آموزان آشنایی با فضای مجازی نداشتند و اغلب خانواده‌های آن‌ها نیز سواد کافی در رابطه با استفاده از فضای مجازی را نداشتند و علاوه‌بر این برخی از خانواده‌ها نیز یا توان مالی لازم برای خرید گوشی هوشمند برای فرزندان خود را نداشتند؛ لذا تعداد زیادی از قرآن‌آموزان ما مجبور شدند از یادگیری قرآن فاصله بگیرند به‌نحوی‌که تعداد قرآن‌آموزان جامعة‌القرآن الیگودرز که در رشته حفظ 7 و 8 جزء قرآن شرکت داشتند از بیست نفر در دوره قبل از کرونا به 10 نفر در دوره کرونا کاهش پیدا کرد.

پایین آمدن انگیزه قرآن‌آموزان

طاهری با بیان این‌که پایین آمدن انگیزه قرآن‌آموزان بزرگ‌ترین خسارت کرونا به فعالیت‌های قرآنی بود، اضافه کرد: متأسفانه کروناویروس باعث شد برخی از قرآن‌آموزان ما که سال‌های سال برای حفظ چند جزء قرآن تلاش کرده بودند به یک‌باره فقط به‌خاطر نداشتن گوشی هوشمند و آشنا نبودن با فضای آنلاین و مجازی از ادامه حفظ قرآن بازبمانند و همین باعث بی‎انگیزگی قرآن‌آموزان شد.

وی با اشاره به این‌که در قالب فضای مجازی در برخی موارد راحت‌تر از آموزش چهره به چهره و حضوری می‎توان مطالب را به قران‌آموزان انتقال داد به‌ویژه در بحث احادیث و آیات، گفت: البته در همین ایام کرونایی با وجود همه مشکلاتی که سر راه فعالیت‌های قرآنی بود، بسیاری از آزمون‌های قرآنی و مسابقات قرآنی نیز طبق روال گذشته اما با رعایت پُروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد که می‎توان این‌ها را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که قرآن تعطیل‌شدنی نیست.

طاهری اظهار امیدورای کرد: در دوران پساکرونا، با تبلیغات گسترده در صدا و سیما و فضاهای مجازی بار دیگر انگیزه لازم در مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان برای شرکت در کلاس‌های قرآن فراهم شود و علاوه‌بر این مسئولان فرهنگی و قرآنی با حمایت ویژه و جدی از مؤسسات قرآنی و جامعةالقرآن‌ها زمینه لازم برای ایجاد انگیزه در مدیران، مربیان و قران‌آموزان را فراهم آورند.

مدیر جامعة‌القرآن‌الکریم شعبه الیگودرز گفت: متأسفانه در ایام کرونایی با توجه به مشکلاتی که اکثر مردم با آن مواجه بودند و پایین آمدن بنیه اقتصادی مردم، بسیاری از مربیان قرآنی نتوانستند بیمه خود را پرداخت کنند و این باعث شد آنان انگیزه لازم برای ادامه فعالیت را نداشته باشند.

طاهری اضافه کرد: با توجه به طولانی مدت بودن درگیری جامعه با کروناویروس لازم است مسئولان و مدیران فرهنگی و قرآنی فکری برای مؤسسات قرآنی بکنند و حداقل نسبت به پرداخت حق بیمه مربیان و مدیران مؤسسات قرآنی که از اواخر سال گذشته تاکنون پرداخت نشده اقدام کنند تا مانع یأس و ناامیدی در مربیان و مدیران مؤسسات قرآنی شوند.

این فعال قرآنی الیگودرز در خاتمه با اشاره به برگزاری مجازی کلاس‌های آموزشی جامعةالقرآن‌ الیگودرز، گفت: در حال حاضر شش قرآن‌آموز در دوره آموزش حفظ جزء 20 قرآن، 10 نفر در حفظ جزء 12، 10 نفر در حفظ جزء 8، 12 نفر در حفظ جزء 6، شش نفر در حفظ جزء 3، شش نفر در حفظ جزء یک و 24 نفر نیز در حفظ جزء 30 قرآن و مابقی قرآن‌آموزان نیز در دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی شرکت دارند.

انتهای پیام
captcha