۱۴ هزار پرونده مسن در دستگاه قضایی لرستان مختومه شد
کد خبر: 3906121
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵

۱۴ هزار پرونده مسن در دستگاه قضایی لرستان مختومه شد

رئیس‌کل دادگستری لرستان با بیان این‌که از مجموع ۱۷ هزار پرونده مسن در دستگاه قضایی لرستان، ۱۴ هزار مورد مختومه شده است، گفت: در حال حاضر تنها سه هزار پرونده دیگر باقی مانده که در اسرع‌وقت تعیین تکلیف خواهند شد.

وجود ۱۷ هزار پرونده مسن در دستگاه قضایی لرستان / ۱۴ هزار مورد مختومه شدبه گزارش ایکنا از لرستان، محمد رزم، رئیس‌کل دادگستری لرستان یک‎شنبه، یکم تیرماه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در لرستان با گرامیداشت شهادت دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام راحل و انقلاب، اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری شهید بهشتی یک نعمت بزرگ بود و بزرگترین تاثیر را در انقلاب داشتند و طبیعی است بیشتر مورد تهاجم قرار گرفت.

وی با بیان این‌که شهید بهشتی برای دستگاه قضا شخصیتی الگو و نمونه در خدامحوری، مردم‌گرایی، و نوگرا وتحول گرا و ... بودند و قصاص و لایحه آن با تلاش شهید بهشتی به تصویب رسید، اضافه کرد: محوریت شهید بهشتی احیای حدود الهی بود که مورد غضب دشمنان قسم خورده قرار گرفت و به شهادت رسید.

رزم با اشاره به اقدامات دستگاه قضا در استان لرستان، گفت:  با تشکیل تیمی مجرب از حوزه‌های قضائی شهرستان‌های مختلف استان به‌منظور ارتقای این حوزه‌ها ارائه راهکارهای لازم برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت تشکیل و بازرسی‌ها انجام شد اما به‌دلیل کرونا بازرسی‌ها کمتر شده که بعد از هفته قضائیه باز هم تداوم پیدا خواهد کرد.

 رئیس شورای قضایی لرستان با بیان این‌که مجموعه‌ای از اولویت‌های مهم دستگاه قضائی و رئیس قوه در استان در دستور کار قرار گرفته است و اولویت‌های مهم دستگاه قضایی در لرستان با تشکیل ۳۰ کمیته مختلف انجام شده است، ادامه داد: این کمیته‌ها شامل رسیدگی به مهریه، کاهش ورودی پرونده‌ها، پیشگیری برخورد با مفاسد اداری و سالم سازی محیط اداری، بهبود فضای فناوری اطلاعات، مختومه شدن پرونده‌ها، رفع اطاله دادرسی، و… هستند.

رزم با بیان این‌که از مجموع ۱۷ هزار پرونده مسن در استان، ۱۴ هزار مورد مختومه شده است و تنها سه هزار پرونده دیگر باقی مانده که در اسرع‌وقت تعیین تکلیف خواهند شد، بیان کرد: به‌منظور کاهش جمعیت کیفری در استان ۲۶۶۲ نفر از موجودی پرونده‌ها کاسته شد.

رئیس‌کل دادگستری لرستان، همچنین پیگیری و تعیین تکلیف پرونده‌های مهمی همچون اختلاس، قتل عمد، تصرفات اراضی ملی، تغییر کاربری‌ها، پرونده‌های مواد مخدر، صلح و سازش، تکریم ارباب‌رجوع، حفظ حقوق شهروندی و حمایت از سرمایه‌گذاری  و… از جمله کمیته‌های مذکور بوده است.

وی با بیان این‌که ۴۰ عنوان مجرمانه توسط دستگاه قضایی در استان احصا شده که با جدیت در حال پیگیری است، اظهارکرد: این مجازات‌ها قابل اغماض نیست و باید با  شدت با آنها برخورد شود و مجازاتهای جایگزین حبس برای جرائم سبک لحاظ شده است.

رزم با تاکید بر این‌که  با جرائم حمل سلاح، مواد مخدر، احتکار و... به شدت برخورد می‌شود، از اخذ مجوز برگزاری دادگاه علنی سه پرونده در استان از سوی قوه قضائیه خبرداد و گفت: یکی از این پرونده‌ها حادثه تروریستی ۱۷ بهمن ماه سال ۹۷ در خرم‌آباد بود که منجر به شهادت دو نفر از پرسنل نیروی انتظامی استان شد که  محاکمه علنی آن‌ها برگزار و حکم این پرونده صادر شد.

رزم افزود: پرونده دیگر مربوطه به مفاسد اقتصادی یا اخلال در نظام اقتصادی مربوط به افرادی است که تحت عنوان سرمایه‌گذار سیلوهای گندم، اقدام به جعل سند و کلاهبرداری می‌کردند که پرونده این افراد متخلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و جلسه علنی را برگزار خواهیم کرد این در حالی‎است که دستگیری قاتلین فراری بعد از چند سال از سوی دستگاه قضایی انجام شد.

وی با بیان این‌که در فروردین ۹۸، موجودی پرونده‌های در استان ۵۰ هزار و ۸۷۰ فقره بوده و در طول سال نیز ۲۸۱ هزار و ۵۶۰ فقره پرونده نیز به دستگاه قضایی استان وارد شده است، گفت: در مجموع  ۲۹۴ هزار و ۵۳۹ فقره پرونده در سال گذشته مختومه داشتیم و همچنین  ۱۳ هزار از مجموع پرونده‌های گذشته را در سال ۹۸ مختومه کردیم و ۳۷ هزار مورد باقی مانده است.امسال نیز  باید  از ۳۷ هزار پرونده مذکور  بیش از ۲۵  هزار پرونده را مختومه کنیم.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با تاکید بر این‌که در سه ماهه امسال ۵۶ هزار و ۹۵ فقره پرونده به دستگاه قضایی استان وارد شده که باید هزار و ۶۳۴ پرونده از ۳۷ هزار پرونده گذشته را نیز در فصل بهار امسال مختومه کردیم.

انتهای پیام
captcha