سیل و طغیان رودخانه‌ها در کمین لرستان
کد خبر: 3881014
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

سیل و طغیان رودخانه‌ها در کمین لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از وقوع احتمالی سیل و طعیان رودخانه‌های استان در جریان بارش‌های پیش‌رو خبر داد.

سیل و طغیان رودخانه‌ها در کمین لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، رضا میرزایی، مدیرعامل  شرکت آب منطقه‌ای استان امروز دوشنبه، پنجم اسفندماه در جمع خبرنگاران، گفت: براساس اطلاعیه شماره 23 اداره‌کل هواشناسی لرستان با ورود یک سامانه بارشی از بعدازظهر روز دوشنبه، پنجم اسفند و اوج‌گیری بارش‌ها در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد بارش کم‌سابقه باران، طغیان رودخانه‌ها و به تبع آن وقوع سیل در لرستان خواهیم بود.

وی افزود: متوسط بارش روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بین 130 تا 170 متر میلیمتر پیش‌بینی می‌شود و میزان بارش نقطه‌ای نیز بین 150 تا 200 متر مکعب برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اضافه کرد: درصورت تحقق این پیش‌بینی دبی رودخانه کشکان در روز سه‌شنبه 2 هزار و 800 و در روز چهارشنبه به 4 هزارو 750 متر مکعب در ثانیه افزایش خواهد یافت، در حالی‌که تاب‌آوری این رودخانه با توجه به خسارت‌های سیل فروردین به دو هزار متر مکعب در ثانیه کاهش یافته است.

میرزایی ادامه داد: دبی رودخانه تیره در شهر دورود روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به 580 تا 863 متر مکعب برثانیه افزایش می‌یابد در حالی‌که تاب‌آوری این رودخانه فقط 500 متر مکعب برثانیه است.

وی دبی رودخانه خرم‌رود در شهر خرم‌آباد را طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 300 تا 500 متر مکعب پیش‌بینی کرد و گفت: این میزان روان‌آب از تاب‌آوری این رودخانه بیشتر است و به‌علت تلاقی آن با رودخانه کرگانه در مرکز شهر، احتمال آب‌گرفتی واحدهای مسکونی و تجاری به‌ویژه در منطقه علوی زیاد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به رهاسازی آب سد کمال صالح در استان مرکزی، اضافه کرد: به‌منظور کاهش خسارت‌های ناشی‌ از سیل تاکنون 50 درصد مخزن سد مروئک دورود و 50 درصد مخزن سد ایوشان خرم‌آباد رها شده است.

یادآور می‌شود، در سیل فروردین امسال در مدت 2 روز حدود 127 میلیمتر در لرستان باران بارید و بارش نقطه‌ای به 420 میلیمتر رسید.

انتهای پیام
captcha