«بوم‌گردی» اقتصاد لرستان را متحول می‌کند
کد خبر: 3879171
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴

«بوم‌گردی» اقتصاد لرستان را متحول می‌کند

مدیر کل امور استان‌های وزارت تعاون با بیان این‌که «بوم‌گردی» می‌تواند تحول در حوزه اقتصاد و اشتغال لرستان ایجاد کند، گفت: کارآفرینی با دانشکده و دانشگاه و معاونت حل نمی‌شود، کار و فکر به دست افراد است و این نیروها هستند که باید این عرصه را تقویت کنند.

ببه گزارش ایکنا از لرستان، سیدمحسن دلبری، مدیرکل امور استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز یک‌شنبه، 27 بهمن‌ماه در سیزدهمین جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر لرستان با اشاره به این‌که کارآفرین کسی است که یک خلأ را پیدا می‌کند و در همین عرصه فعالیت می‌کند، اظهار کرد: باید مزیت‌های لرستان شناسایی شود و در آن راستا کارآفرینان به‌کار گرفته شوند.

وی با بیان این‌که در گیلان مجموعه بوم‌گردی داریم که از خارج کشور برای حضور در آن وقت می‌گیرند، افزود: کارآفرینی با دانشکده و دانشگاه و معاونت حل نمی‌شود، کار و فکر به دست افراد است و این نیروها هستند که باید این عرصه را تقویت کنند.

مدیر کل امور استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر این‌که توسعه لرستان روی ریشه تاریخی آن باید شکل بگیرد و حوزه گردشگری استان باید توسعه یابد و بوم‌گردی می‌تواند تحول ایجاد کند، افزود: پکیج‌های سرمایه‌گذاری در استان تهیه شود، مدیران استان باید سرمایه‌گذار را به دفتر خود راه بدهند و مقررات‌زدایی کنند.

دلبری با اشاره به این‌که ما که در حوزه مجوز دادن هستیم باید کمک کنیم به افراد، این در حالی‌ است که بیشتر دست و پای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را بسته‌ایم، گفت: لرستان می‌تواند در گردشگری افتخارآفرینی کند کمااینکه گردشگری هم سرمایه کمی می‌خواهد و هم با فکر و اندیشه خیلی می‌توان کار کرد.

وی با بیان این‌که حوزه‌های کارآفرینی را باید به سمت ریشه‌های تاریخی مناطق ببریم، تصریح کرد: مجموعه کارکنان ادارات نیز باید در راستای مقررات‌زدایی فعال شوند.

مدیر کل امور استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر این‌که معتقدم در حوزه اشتغال و کار قبل از تسهیلات و سرمایه این فکر و اندیشه است که به ما کمک می‌کند، افزود: ما هم به نسبت وظایف خود قدم‌هایی در حوزه رونق اشتغال برداشته‌ایم اما هیچ دولتی به تنهایی قادر نیست این بار را به دوش بکشد.

دلبری با تأکید بر این‌که کسی‌که سرمایه‌گذاری می‌کند و کارآفرین است برای ما محترم است، افزود: تعجب می‌کنم که می‌گویند کارآفرینی پشت در اتاق مدیر مانده است، این مدیر است که خودش باید به‌دنبال رفع مشکل کارآفرینان برود نه این‌که افراد را پشت در اتاق خود نگه دارد.

اثرات ترویج فرهنگ کارآفرینی

علی آشتاب، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز در این جشنواره با اشاره به این‌که موضوع کارآفرینی و تجلیل از کارآفرینان از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت کار است؛ چراکه بایستی الگوهای موفق را به جامعه معرفی کنیم، اظهار کرد: این امر ترویج کار و کارآفرینی را به‌دنبال دارد.

وی با بیان این‌که یکی‌ از دغدغه‌های اصلی مجموعه مسئولان نظام مفهوم کارآفرینی است، تصریح کرد: هر ساله با برگزاری جشنواره‌های مختلف افراد موفق در زمینه ابداعات، افزایش بهره‌وری، خلاقیت و … را شناسایی و معرفی می‌کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با تأکید بر این‌که برگزاری این جشنواره‌ها با هدف ایجاد نشاط و رقابت بین فعالان کارآفرینی برگزار می‌شود، افزود: اعتقاد ما بر این است که اگر به‌دنبال کاهش فقر و بیکاری و آسیب‌های اجتماعی هستیم بایستی توجه به موضوع کارآفرینی شود این در حالی ‎است که گره کور شرایط امروز استان با توجه به حوزه کارآفرینی باز می‌شود.

وی با اشاره به این‌که توجه به جوانان و بانوان کارآفرین از موارد مورد توجه ما است، گفت: نوآوری، بهره‌مندی از دانش و فناوری، برندسازی، رشد گردش مالی و رشد ارزش افزوده ریالی و دلاری بنگاه‌های اقتصادی از شاخص‌های انتخاب کارآفرین برتر هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان این‌که ۴۵ کارآفرین لرستانی به مرحله ارزیابی سیزدهمین جشنواره امتنان از کارآفرینان استان راه یافتند که از این تعداد ۷ نفر زن و ۳۸ نفر مرد بودند، تصریح کرد: ۲۵ کارآفرین در حوزه صنعت، ۴ کارآفرین در حوزه کشاورزی، ۱۶ کارآفرین در حوزه خدمات فعال هستند. در نهایت با ارزیابی داوران، ۴ نفر به‌عنوان کارآفرین برتر و ۵ نفر هم به‌عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند.

وی با تأکید بر این‌که طرح اشتغال روستایی و حمایتی و کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان با جدیت دنبال می‌شود، افزود: امسال یک‌هزار و ۱۰۵ نفر در لرستان توانستند از طرح کارورزی استفاده کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان از اجرای طرح یارانه دستمزد در این استان خبر داد و گفت: ۹۵۰ نفر در قالب این طرح تعهد ما بود اما امروز ۱۸۰۰ نفر از نیروی کار شغل اولی ما تأمین شغل شده‌‌اند که یک سوم حقوق آن‌ها را وزارت کار پرداخت می‌کند.

آشتاب با اشاره به اینکه امروز بالغ بر ۲۱۳ میلیارد اعتبار به بیش از هزار و ۲۱۷ طرح تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شده است، اظهار کرد: با پرداخت این تسهیلات برای ۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

کارآفرینی در رونق اقتصادی جامعه نقش‌آفرین است

محمود ثمینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان نیز در این جشنواره با اشاره به این‌که آن‌چه مهم است این است که خداوند متعال تمام لطف و برکت خود را در اجتماع گذاشته است، گفت: واقعیت امر این است که در این شرایط بسیار مهم و سخت، این‌که هر کسی همت کند و بخواهد فرصت اشتغالی ایجاد کند منشأ اثر بوده و برای جامعه ما مفید است.

وی تصریح کرد: صرف نظر از این‌که این اقدام چه نفعی برای ایجاد کننده شغل دارد و باید داشته باشد و هیچ کسی هم دنبال ضرر اقتصادی نیست، قطعاً اثربخشی مثبتی هم برای جامعه دارد.

معاون سیاسی استاندار لرستان با تأکید بر این‌که امروزه سرمایه داشتن خیلی ملاک کار نیست، اما کارآفرین بودن خودش سرمایه را ایجاد می‌کند، افزود: این‌که ما از محل طرح و ابداعی بتوانیم از هیچ و یا از کم کاری را ایجاد کنیم و شرایطی را ایجاد کنیم که جمعی هم مشغول به کار شود و نفع اقتصادی به حال افراد داشته باشد، ارزشمند است.

ثمینی با اشاره به این‌که ما دست سرمایه‌گذاران را می‌بوسیم که در این شرایط بخواهند در مسائل اقتصادی سرمایه‌گذاری کنند، گفت: در حوزه اقتصاد خیلی تعاون و همکاری‌های اقتصادی ما خوب نیست، فرهنگ تعاون هنوز در بخش اقتصادی خیلی کامل نیست.در تمام زمینه‌ها به‌ بهترین شکل همکاری، دلسوزی و مشارکت داریم.

وی بیان کرد: اگر در بخش تعاون همه همت کنیم و بپذیریم که می‌شود با سرمایه‌های خرد و با تقویت فکر اقتصادی و همکاری، کارهای بزرگ انجام داد و فرهنگ تعاون را در جامعه نهادینه کنیم، می‌توانیم از شرایط اقتصادی امروز برون‌رفت داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha