به گزارش ایکنا از البرز، به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه کرج، همزمان با سالروز وفات حضرت امالبنین(س)، شامگاه شنبه، 19 بهمن ماه جمعی از شاعران و ستایشگران اهلبیت(ع) با نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز دیدار و تعدادی از ستایشگران و مرثیه سرایان اهلبیت(ع) فضای حسینیه امام خمینی(ره) دفتر امام جمعه کرج را به نام حضرت امالبنین(س) و قمر بنیهاشم(ع) معطر کردند.
آیتالله محمدمهدی حسینیهمدانی، امام جمعه کرج در این جلسه با بیان اینکه پدیده انقلاب پدیده مهمی است و باید تبیین شود، بیان کرد: لازمه تبیین یک پدیده شناخت کامل و دقیق آن است.
وی با تأکید بر اینکه موانع و عوامل پیشرفت انقلاب باید بهدقت بررسی شود، اظهار کرد: هدف از انقلاب ساخت یک ایران آباد، مستقل، آزاد، ثروتمند، متخلق و پیشرو در علم است.
امام جمعه کرج با بیان اینکه انقلاب اسلامی غیر از تاریخسازی، آیندهساز نیز بوده و هست، تأکید کرد: انقلاب اسلامی آینده جهان را میسازد و به سمت تمدنسازی پیش میرود که این نشان از زندهبودن انقلاب است.
حسینیهمدانی بابیان اینکه عدهای به دنبال مرگ انقلاب هستند، اذعان داشت: تحولاتی که در این چهل سال در ایران و جهان به وجود آمد و قیامتی که شهید بزرگوار سردار رشید حاج قاسم سلیمانی رقم زد نشان از حیات انقلاب است.
وی با تأکید براینکه باید حقیقت انقلاب را بشناسیم، به مقایسه و تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلابهای مهم جهان پرداخت و بیان کرد: نتیجه اغلب انقلابهای جهان به استعمارگری ختم میشود.
نماینده ولیفقیه در استان البرز با بیان اینکه معنای انقلاب، «رفرم» نیست، اظهار کرد: رفرم در ادبیات سیاسی غربی به معنای تغییر در سطح و سطوح است.
این مسئول به تفکیک معنای انقلاب از «اصلاح» پرداخت و گفت: اصلاح در ادبیات سیاسی دینی به معنای تغییر در شخص است. معنای انقلاب «قیام» نیست، قیام به معنای بلند شدن و تغییر یک حرکت موضعی و مقطعی است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه به تبیین معنای انقلاب و تفاوت آن با «نهضت» اشاره و بیان کرد: نهضت به معنای بلند شدن و حرکت کردن است. انقلاب با «کودتا» نیز تفاوت دارد، کودتا یک تغییر فوری از بالا به پایین است. انقلاب یک تغییر اساسی با یکچشمانداز روشن و برنامهریزی منسجم است که در قالب یک فرآیند مشخص آغاز میشود و نهادها و ساختارها را تغییر میدهد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان البرز بابیان اینکه انقلاب همهچیز را دگرگون میکند، اظهار کرد: در انقلاب تمامی ساختارهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… تغییر پیدا میکند.
حسینی همدانی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران یک ویژگی منحصربهفرد دارد، بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری یک فقیه عارف، عالم ربانی و اسلامشناس شکل گرفت و انجام شد.
وی ضمن بازخوانی بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران درباره ماهیت انقلاب، اظهار کرد: امام(ره) دربیانی میفرماید: «این انقلاب یک تحول بزرگ انسانی را رقم زد، این تحول انسانی را حفظ کنید».
رئیس شورای سیاستگذاری امور مساجد استان البرز در ادامه بابیان اینکه وجه تمایز انقلاب اسلامی با بقیه حرکتها همین تحول انسانی اوست، عنوان کرد: این امتیاز مرهون دین، رهبری دینی و متصل بودن به ناحیه امامت و ولایت است.
امام جمعه کرج با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران توانست دگرگونی عظیمی در انسانها به وجود آورد، تأکید کرد: راز شادابی انقلاب بعد از 40 سال در تحول انسانی آن است.
وی با بیان اینکه ماهیت انقلاب به خاطر اسلامیبودن در روحیه انسانها تحول ایجاد میکند و تغییرات ماهوی میدهد، گفت: روحیه ایثار، گذشت، شجاعت، شهادتطلبی، جهادگری، پرهیز از عافیتطلبی و تجملگرایی، استکبارستیزی، توکل، توسل و حمایت از مظلوم ناشی از تحول انسانی انقلاب است.
رئیس بنیاد مهدویت استان البرز با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران فراملی و جهانی است، اظهار کرد: بُعد انسانی انقلاب که برگرفته از اسلام است انقلاب را جهانی کرد و الهامبخش کشورهای دیگر شد و تکثیر و توسعه پیدا کرد.
حسینی همدانی با بیان اینکه موج انقلاب سبب توسعه معنویتگرایی دینی شد، گفت: معنویتگرایی سبب اسلامگرایی میشود لذا نباید اجازه داد چراغ تحول انسانی انقلاب خاموش شود و این تحول انسانی برای زندهبودن خود را در هیئات و مساجد نشان میدهد.
وی با بیان اینکه خداوند متعال از علما برای مقابله با بدعتها بیعت گرفته، گفت: مداحان نیز چون فرهنگ اهلبیت در اختیارشان هست باید از این فرهنگ مواظبت کنند چراکه این فرهنگ است که انسانها را تغییر میدهد.
رئیس بنیاد غدیر استان البرز با بیان اینکه تحول انسانی با بدعت و خرافه سازگاری ندارد، گفت: عزمت و بزرگی کار سیدالشهدا و شهید نباید کمرنگ و کوچک شمرده شود.
آیتالله حسینیهمدانی با تأکید براینکه کار امروز شما به تعبیر رهبر معظم انقلاب جهانی است، اظهار کرد: باید جهانی فکر کنید و حماسهای که ایجاد میکنید نیز باید جهانی باشد.
وی در توصیهای به مادحان و شاعران تأکید کرد: روی گفتمان انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم، ایامالله و مقاومت کارکنید.
رئیس شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی استان البرز با تأکید بر پرداختن مادحین به معضلات اجتماعی در مجالسات، گفت: مادحین باید بهاندازه سعه وجودی خودشان در مسائل اجتماعی مشارکت داشته باشند.
حسینیهمدانی با تأکید بر اینکه جامعه مادحین باید قسمتی از فعالیتهای خود را صرف خدمترسانی به جامعه کنند، گفت: استان البرز دارای مشکلاتی نظیر تعداد زیادی حاشیه است لذا باید مساجد، هیئات و… رسیدگی کنند و با راهاندازی خیریههایی بهاندازه خود به رفع این موضوع کمک کنند.
وی در بخش دیگری از بیانات خود بابیان اینکه اشک و گریه بسیار قیمتی است، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که بعد از واقعه کربلا حضرت امالبنین(س) انجام دادند مسئله اشک بود و بعد از صدیقه طاهره(س) یکی از بکائون (بسیار گریه کنندگان) خود حضرت امالبنین است.
رئیس شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه استان البرز در ادامه به تشریح انواع اشک پرداخت و گفت: یکی از اقسام اشک، «اشک دروغی» است که خداوند در آیه ۱۶ سوره یوسف میفرماید: «وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً یَبْکُونَ» که «برادران شبانگاه با چشم گریان نزد پدر بازگشتند» لذا این گریه، گریه واقعی نبود.
حسینیهمدانی در ادامه «اشک خودسازی» را یکی از دیگر از انواع اشک برشمرد و با اشاره به بخشی از دعای کمیل که میفرماید «لَاَبکِیَنَّ عَلَیکَ بُکاءَ الفاقِدینَ»، گفت: این اشک برای خودسازی است.
وی از «اشک شوق» بهعنوان یکی دیگر از انواع اشک نام برد و گفت: خداوند متعال در آیه ۸۳ سوره مبارکه مائده میفرماید: «تَرَی أَعْیُنَهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ» که این اشک از سر شوق است.
نماینده مقام معظم رهبری در استان البرز با اشاره روایتی از رسول خدا که میفرماید «البُکاءُ مِن خشیَهِ اللهِ» گفت: یکی دیگر از اقسام اشک، «اشک از خوف» است.
حسینی همدانی با بیان اینکه بعضی از اشکها، «نور قلب انسان را زیاد میکند»، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، بیان داشت: امام صادق(ع) میفرمایند: «و طلبت نور القلب، فوجدته فی التفکر و البکأ» که روشنی قلب را در تفکر و اشک پیدا کردم.
وی در ادامه با اشاره به روایتی دیگر از امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) میفرمایند: «هر چیزی پیمانهای و یا وزنی دارد مگر اشکها، زیرا قطرهای اشک دریاهایی از آتش را فرومینشاند؛ هرگاه چشم غرق در اشک خود شد گرد هیچ فقری و ذلتی بر چهره آن نمینشیند و هرگاه اشکها سرازیر شد خداوند آن چهره را بر آتش خرام میگرداند و اگر گرینده ای در میان امتی بگرید همه آن امت مشمول رحمت خدا خواهند شد.»
رئیس ستاد احیاء امربهمعروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه از «اشک سیاسی» بهعنوان مهمترین نوع از اقسام اشک نام برد و اذعان داشت: حضرت امام خمینی(ره) از این قدرت و سلاح مؤثر در ادبیات سیاسی جهان پردهبرداری کردند و فرمودند: «ما ملت گریه سیاسی هستیم، ما ملتی هستیم که با همین اشکها سیل جریان میدهیم و سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است خرد میکنیم.»
حسینیهمدانی بابیان اینکه بنیانگذار «گریه سیاسی» حضرت صدیقه طاهره(س) است، خاطرنشان کرد: حضرت امالبنین (س) ادامهدهنده این «گریه سیاسی» است.
وی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه باید به الفاظ استفادهشده در نوحهها و مرثیهها توجه کرد، گفت: باید در اشعار و مرثیهها فکر و معرفتی که باعث زنده شدن و حرکت است را توسعه دهیم.
امام جمعه کرج بابیان اینکه امروز ما بهندرت در کلمات شعرا واژههای «شهید»، «شهادت»، «امام» و «جهاد» را میشنویم، گفت: کلمات «ارباب»، «نوکر» و «کشتن» از بیشترین کلمات استفادهشده در اشعار شعراست.
حسینی همدانی بابیان اینکه شعر آئینی با انقلاب همراه است، تأکید کرد: شعر آئینی باید انقلابی باشد.
وی با اشاره به عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» گفت: این بیان به این معناست که باید جهانی فکر کنیم و عاشورا مربوط به واقعهای درزمانی محدود نیست لذا باید شعر و مفاهیم مربوط به آن را توسعه دهیم.
نماینده ولیفقیه در استان البرز بابیان اینکه عدهای به دنبال به فراموشی سپردن حماسه امام حسین(ع) هستند، با اشاره به خطبه ایشان در منا، تأکید کرد: از ابتدا تا انتهای این خطبه حماسی، سیاسی و حرکتآفرین است.
آیتالله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه تمام واقعه کربلا سیاسی است، گفت: حرکت امام حسین(ع) یک نهضت و جهاد بود لذا اگر کسی فهم و درک درستی از سیاست و مسائل اجتماعی اسلام نداشته باشد نهضت امام حسین(ع) را خوب درک نمیکند و به فلسفه حرکتی او پی نمیبرد.
وی با بیان اینکه شهادت مفهومی سیاسی است، گفت: باید مواظب باشیم با ابزار ارادت که یکبعدی از ابعاد است، دیگر ابعاد را فراموش نکنیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه افزود: وقتیکه از الفاظ «آقا»، «ارباب» یا «نوکر» استفاده میکنیم بحث «اربابورعیتی» پیش میآید و نوکر کسی است که چون ارباب چیزی را گفته گوش میکند و تحت امر آن ارباب است و کار را دنبال میکند درصورتیکه امام حسین(ع) از ما «امام و مأموم» میخواهد.
حسینیهمدانی بابیان اینکه تا امام و مأموم نباشد، امتی شکل نخواهد گرفت، تصریح کرد: همه حرکاتی که اهلبیت علیهمالسلام انجام دادند برای این است که امت اسلامی تشکیل شود.
وی در ادامه خطاب به مداحان، خاطرنشان کرد: بنده نمیگویم که «ارباب و نوکر» نگویید بلکه باید بهجای خود استفاده و گفته شود اما در مقام بیان و در القا به مخاطب «ارباب و نوکر» نگویید بلکه از لفظ امام و مأموم استفاده کنید که باید پیرو باشد.
رئیس بنیاد مهدویت استان البرز ادامه داد: مأموم کسی است که از امام با علم، هوش و درایت پیروی میکند نهفقط بگوید چشم و حقیقت مطلب را نداد چراکه نوکر اینجوری است و چون ارباب دستور داده انجام میدهد اما مأموم همه حقیقت مطلب را میفهمد.
حسینیهمدانی در ادامه بیان کرد: وقتی میگوییم امام و مأموم یعنی کسانی در مسیر هستند و وظایفی متوجه آنان است، لذا هرکدام از آنها باید در زمان خودشان وظایف خود را انجام دهند.
وی با بیان اینکه نماز جماعت تمرین ولایتمداری است، اظهار کرد: در نماز جماعت کسی حق ندارد جلوتر و عقبتر حرکت کند و همه باید همراه با مأموم حرکت کنند.
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه تمام دین ما مسیری است که ما را به سمت ولایت مداری و حرکت در مسیر ولایت سوق میدهد، گفت: بزرگترین حرکت زهرا(س) دفاع از ولایت بود.
حسینیهمدانی در خاتمه بابیان اینکه نوکر حق اختیار و انتخاب را ندارد، گفت: نوکر منتظر دستور است و وظیفهای در مقابل اجتماع ندارد چراکه حق اختیار ندارد اما مأموم از قدرت عقل، علم، هوش و درایت برخوردار است و در بزنگاهها وظایف خود را در قبال اجتماع انجام میدهد.
یادآور میشود که در پایان این دیدار مراسم نماز جماعت به امامت حضرت آیتالله حسینی همدانی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز اقامه شد.
انتهای پیام